/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Væddemål ang. sneglat bakke
Fra : mpjc
Vist : 1838 gange
100 point
Dato : 28-12-07 13:23

Hej

Jeg har et væddemål kørende om hvad der er bedst op ad en sneglat bakke.

Jeg mener at det er forhjulstræk, mens min ven mener at det er baghjulstræk.

Vi går selvfølgelig ud fra at bilens motor sidder forrest (som på de fleste biler), og alt ellers også er normalt.

Nogle som kan komme nogle svar på væddemålet?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-12-07 13:25

Forhjulstræk er bedst.
I gamle dage bakkede man op med folkevogn 1200

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-07 13:26

Ja - du har vundet....

Men der er sikkert ingen af dem der kommer op hvis der "virkeligt" er glat....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-12-07 13:43

Bedst er firhjultræk.
Ellers træk på de hjul hvor belastningen (vægten) er størst.
Hvis der ikke er særlig stor last bagi er det normalt forhjulene.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-12-07 14:13

- i sne er det bedst af have trækket adskilt fra styringen...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-07 14:21

Og jeg går så modsat af flertallet her, baghjulstræk er bedst hvis du vil køre fremad op af en glat bakke, jeg forstår ikke at Teil påstår at en WV 1200 bakkede op, jeg har den stik modsatte oplavelse, en gammel SAAB med forhjulstræk kunne ikke komme op ad en glat bakke, jeg kunne i min gode gamle Volvo med baghjulstræk, så vendte førenen af SAABen bilen og bakkede op, forklaringen er logisk, vægten skubbes bagud ved en hældning og derved væk fra forhjulnene, derimod er der bedre greb bagpå, der er vægten jo

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-07 14:56

Jeg holder med O.V.N. - baghjulstræk, men jeg vil gerne have lidt vægt på, så det må blive folkevognen hvor motor/ vægt /træk er bagest.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-07 15:06

Holder med O.V.N, min far praktiserer at komme nogle sække med sand ind bag i vognen, når det er virkelig glat

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 28-12-07 15:34

Forhjulstræk er absolut det bedste, både i sne, eller hvis det skulle være mudder.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-07 15:47

Nu kunne jeg jo være ond, og påstå at forhjultræk aldrig var blevet populær, hvis folk kunne køre bil, jeg forstår spøgsmålet som om det drejer sig om vejgreb, og der vinder baghjulstrækket men hvis/når den slipper grebet, så skal man kunne mere end det blot at holde på rattet, hvorimod forhjuls træk i mange situationer redder den urutinerede fører

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-12-07 15:49

Citat
Jeg har et væddemål kørende om hvad der er bedst op ad en sneglat bakke.

Glem nu ikke hvad det handler om.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-12-07 16:51

Spørgmålet er om hvad der bedst sikrer at man kommer op og at de trækkende hjul ikke slipper.
Vejgreb er et besynderligt udtryk, som folk der forstår fysikken aldrig vil bruge. Der er jo ikke noget som griber i noget som helst.

Den kraft, som op ad bakken skal overgå tyngdens komposant langs vejen, er desværre kun gnidningens komposant i samme retning. Den er der jo desværre et maksimum for inden hjulene skrider mod underlaget.
Men dette skred eller slip er større jo større normalkraften er mellem hjul og vej. normalkraften er tyngdens komposant vinkelret på vejens hældning.
Derforslipper hjulene lettere jo mere glat det er og jo stejlere bakken er. Det er der vel ingen somer uenige om. Men deraf følger også at den største kraft kan overføres på de hjul hvor tyngden er størst.
Det er på de fleste let læssede biler forhjulene. Staklen med baghjulstræk må derfor lægge sandsække bagi.
Hastighed eller acceleration kan kun flytte vægtfordelingen marginalt, og kun fordi fjedrene giver sig lidt.

Når det gælder om at komme op ad en glat bakke er det normalt bedst med forhjulstræk.

Det kan måske diskuteres med skridning i fart, eller styring i sne, men det handler om noget andet end væddemålet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-12-07 16:56

En metode at slippe for hjulspind er at bremse let
medens man trækker bilen op.
Friktionen i bremserne er større en vejbanens friktion,
dermed bedre fremdrift.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-07 16:58

Ja ja Transor - det har du vist nok ret i.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-12-07 17:30

Da spørgsmålet netop går på sneglat bakke vil en baghjulstrukket have store problemer med mindre der er lagt vægt ind over bagakslen.
En baghjulstrukken skal skubbe den tunge forende og kommer derved også let til at skride ud.
En forhjulstrukken trækker resten med og holder derfor bedre retningen og spilder ikke kræfter.

I øvrigt kan en forhjulstrukken være meget svær at rette op når den er kommet i skred, men den skrider ikke så nemt.

I øvrigt er det også et spørgsmål om køreteknik, dæk og vognens vægtfordeling.

Hvis der er ESC (Electronic Stability Control)/ESP vil bilen selv gøre det Theil forslår med let bremsning, bare bedre, men ETC (Electronic Traction Control), som jeg har på min 4x4 er endnu bedre og er i øvrigt også noget der reguleres via bremserne ganske som nogen kender det fra ældre baghjulstrukne traktorer (bare noget smartere og mere effektivt med elektronik).

Den her diskussion er nu i øvrigt svær at at afslutte med mindre man vedtager nogle forudsætninger for køretøjerne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-07 17:38

De forudsætninger er jo sat i spørgsmålet....

Så forhjulstræk vil i dette tilfælde vinde...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-12-07 17:44

Hvad med en forudsætning for at chaufførerne kan køre bil i glat føre - det er nemlig ikke nogen selvfølge og det er vægtfordeling heller ikke.
osv osv
Hvis du ikke forstår det så bare lad som ingenting refi

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-12-07 17:45

P.S.!
Ja forhjulstræk er bedre forudsat bilerne er nogenlunde ens bortset fra de trækkende hjul.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-07 18:06

Jamen det er da ikke noget problem at få baghjulstrækket til at virke......

Vi sætter bare en mini op imod et bæltekøretøj....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-12-07 18:10

Tja, en forudsætning hvis man har et sådant køretøj hvor der kun er bælter på baghjulene. Schweitserne fremstiller vist sådanne på Land Rover og Mercedes Geländewagen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-07 18:37

Nu er spørgsmålet blevet så afsporet, at vi kun kan vente på en glat bakke og afprøve teorierne, jeg vil godt være med i væddemålet og holder på baghjulstrækket, jeg har nemlig set beviset før, og bilerne var ikke lastet med andet end passagerer, 4 styk i hver

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 28-12-07 23:27

Jeg har oplevet, at politiet var kørt fast i en Volvo 240 (baghjulstrækker) og frarådede mig, at forsøge på, at forcere bakken. Men da jeg skulle på arbejde var der ingen vej udenom, og min gamle Austin 1100 futtede såmænd lige over bakken, omend det skrabede noget på bunden.
Så jeg vil sige forhjulstræk, men førerens evner spiller absolut også ind.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-07 23:33

Misforstår du ikke Cortina01 ? Der er ikke tale om sne kørsel, kun en glat bakke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-12-07 23:38

Citat
sneglat bakke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-12-07 02:19

Uanset om det er op ad bakke eller på en lige sneglat vej, er forhjulstrukne biler dem der står bedst fast....og kommer igennem mest sne (hvis man ser bort fra firehjulstrækkere)

Og en forhjulstrukket bil, skrider ikke så let ud når det er glat......ulempen er så, at hvis den endelig gør det, er den sværere at få på ret køl igen.

mvh dova........... der både har teknisk erfaring/viden og praktisk har erfaret det med utallige forskellige biler, lige fra Morris Mascot til 45 tons vogntog......biler med forhjulstræk.....biler med baghjulstræk......biler med baghjulstræk og motoren bagi......biler med firehjulstræk o.s.v.

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 29-12-07 10:07

hvad er så svaret...

for synes i roder lidt rundt i det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-07 10:09

Svaret i dette tilfælde er FORHJULSTRÆK....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-12-07 13:17

Citat
for synes i roder lidt rundt i det?

Næ...det gør jeg ikke....svaret er forhjulstræk, som jeg også skrev i min kommentar 29-12-07 02:19

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 03-01-08 19:37

Forhjulstræk - Helt sikkert