/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Hvad ville i gøre?
Fra : A-R-Ana
Vist : 854 gange
200 point
Dato : 28-12-07 11:21

Heej !
Jeg står i en ret trist situration og føler jeg har et ansvar!

Min far og mor er i sommers blevet skilt på en ret uheldig måde.
De blev uvenner og min far gik amok og smadrede hele hjemmen og rev min mor i håret og kastede med vores lille killing :S MEGET UHELDIGT !
Min far er alkoholiker og er ikke voldig som sådan, men han har bare fået det så dårligt.
Og jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skal gøre?
og især julen har været svær for formilien. Jeg ville holde min jul hos både min far og mor.
Så den 23/12 skulle jeg sove hos min far, men jeg får en sms hvor der står jeg ikke skal komme !
Jeg bliver self. lidt skuffet og spørg ind til hvorfor ?
til sidst vælger jeg at tage derhjem og sige hej og hente gaverne!
Da jeg kommer ind af døren finder jeg min far meget beruset med blod i ansigtet og på gulvet :S
Det lykkes mig ikke at finde ud af hvad der er sket.
Da jeg kom hjem til min mor skriver jeg til ham og prøver at finde ud af hvad der er sket ham.
Tilsidst tilstår han at han har lavet cutting ( Skåret sig selv) i ansigtet :´(

Hmm hvad ville i gøre?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-12-07 11:32

Det du kan gøre i første omgang er at
lade dine forældre forstå du ikke vil
frastøde dem, ligemeget hvad.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-07 11:34

Du kan ikke gøre så meget.
Du kan ikke tage ansvaret for andres liv.
Du kan vente til han "vågner".
Ændringer i menneskers liv og adfærd kommer først når de selv indser behovet for ændring...
Hjælp har han sikkert behov for, men først når han indser det.
Cutting er ikke dødelig, men udtryk for irationel problemhåndtering.
Vil han have hjælp eller er han "den eneste der ved hvordan livet skla forstås og leves?"

Forstår godt du ikke ved hvad du skal gøre...
mvh Ben

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 28-12-07 11:41

Hmm
Altså han siger han godt vil havde hjælp ? Men han siger dog os af det koster 40 tusind og dem har han ikke !!

Men ville man slet ikke kunne gøre noget som helst ?

han taber sig også helt ekstremt.. han er 43 år er 174 cm høj og vejer 54 :S

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 28-12-07 11:54

Altså, berusede mennesker kommer til skade på de mest mærkelige måder......og kan ofte ikke huske hvordan, bagefter.

Og det kan aldrig nogensinde være dit ansvar, at din far vælger at ødelægge sit liv ved at være misbruger, det er KUN hans eget ansvar, og du kan ikke tage ansvar eller hjælpe ham på nogen måde....medmindre han selv vil ud af det......lige som det heller ikke er dit ansvar, at dine forældre måtte skilles.

Jeg er mere betænkelig over, om din far sådan mere bevidst, er ved at gøre dig til en slags "gidsel" i forhold til, at han "har det så dårligt" og du derfor skal gi' ham en masse opmærksomhed/medlidenhed.

Hans opførsel d. 23 kunne tyde på, at han kender dig så godt, at han vidste, at du ville komme derover, selv om han skrev du ikke skulle.........og måske er han i sin kæmpebrandert kommet til skade uden han ved af hvad............men du bliver nødt til at indse, at hvis han virkelig har skåret sig selv i ansigtet, kan det ske at være et gennemtænkt "stunt", netop for at få mere opmærksomhed.

Nogen alkoholikere kan være meget ynkelige i deres forsøg.....ikke på at få andres accept eller kærlighed, , for den får de som regel ikke grundet det der ligger bagud......... nej for at få medlidenhed og holde på andre, netop ved at opføre sig, så andre bliver bange for, at de skal skade sig selv eller endda begå selvmord.....og så står man lige pludselig med flere ødelagte liv, nemlig alkoholikeren der selv har valgt....og så dem som går ned i forsøget på at "hjælpe" alkoholikeren.

Nu skriver du ikke hvor gammel du er, og jeg kan godt forstå, at du et eller andet sted trods alt holder af din far........men den bedste måde du kan hjælpe ham og ikke mindst dig selv, det er ved at gøre ham klart, at hvis han vil gøre et ihærdigt forsøg på at blive alkoholfri, evt. på afvænning eller lignende, så vil du støtte ham i beslutningen.....og hvis ikke, så må han klare sig uden dig.

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 28-12-07 12:07

Både Arbejdesgiver og komune kan være interaseret i at hjælpe til, for af få effektive arbejdskraft, det koster jo ikke noget at spørge.

http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyheder/Viborg/2007/12/28/073044.htm?wbc_purpose=updatehttp%3ab.dkk

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 28-12-07 12:08

dova:

først tak for din kommetar! (jeg er 16 år)

altså han sagde han selv havde skåret sig :S men dog var han lidt afvisende og vil ikke rigtig snakke om det?

hmm
Jeg syntes det er svært at svare på!

For jeg kan jo et eller andet sted kun give dig ret.. Men jeg ved samtidig også jeg har en far der så småt går døden i møde og at der skal handles NU !
Tror du man ville kunne Tvangs indlægge ham ? om ikk andet med den vægt han har.. For han spiser INTET!
Det eneste han lever af er hans alkohold.

eller kan jeg kun vente på an ligger på døden rend og bliver nød til at blive indlangt fordi hele kroppen er gået i stykker og så dør han af ligevel fordi det heleer gået i stykker :´(

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-07 12:16

Jeg tilslutter mig helt og fuldt dova's holdning og tilgang til problemet.

Alle en alkoholikers hviser for at holde op er til at putte "skådt op". Fordi grundlæggende mener de at der er grunde til at drikke. (igen en stahk hviser)

Hvis man fjernede alle deres hviser - ville de stadig drikke og ikke stoppe...

At løse problemer med alkohol og andre stoffer, er og bliver ved med at være knyttet til mangel på ansvars følelse.

Han føler ikke at det er hans skyld at han drikker - da der jo er en mill. grunde til ikke at stoppe...

Du kan for din egen skyld tale med en psykolog, alle i en Alkoholikers omgangskreds - kan være "med alkoholiker", fordi vi kan støtte alkoholikeren i hans grunde til at drikke.

Der kan også være grunde til at du tager ansvar for ham.... Hvorfor skulle han selv tage ansvar når hans omgivelser tager ansvaret og holder liv i ham....

Lidt hårt sagt - burde han have lov til at drikke sig ihjel (men så konsekvent kan vi jo ikke klare at se på problemet...)...

Men der skal ske noget volsomt som konsekvens af hans druk for at han selv stopper...

Antabus koster ham ikke 40.000 (det koster kun vilje)

Anonyme Alkoholikere er så vidt jeg ved en gratis forening... (også kaldt AA)

De kan søges på nettet.

Men det bedste er måske at du forlader ham, og siger i ses når han er tørlagt... Så kan du se om det hjælper men - du kan ikke ændre hans adfærd....

mvh Ben

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-12-07 12:51

Dårlig undskyldning med de 40.000
Det er for direktører med penge på kontoen.

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 28-12-07 13:02

Tak for kommetarene !!

Ben : som jeg har givet dova ret giver jeg jo self. også dig ret !
JA jeg burde bare vende mig om og gå... og det siger behandlings stederne også !
MEN det kan jeg da ikke få mig selv til.. det er min far :S
ved det lyder lidt klynke agtigt !!
Jeg har faktisk prøvet.. men så græder han og siger han nok skal holde op.. og det gør han så i en lille uge og så er han i igen :S

Godkendelse af svar
Fra : A-R-Ana

Dato : 28-12-07 15:03

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-12-07 15:42

Jeg kan også kun tilslutte mig de kloge ord der er sagt i denne sag og det gør mig ondt for dig og din familie Jeg tænker også at der måske også er en anden grund end det læste til hans selvdestruktivitet og enormt store vægttab og det er om han måske også har fået en "dom" fra en læge som han ikke fortæller om til jer ?? og som han slet ikke selv kan håndterer og det skal jo heller ikke være en undskyldning for at ødelægge jeres liv også, men måske en forklaring som man jo altid vil lede efter.

Håber alt godt i fremtiden for dig og din familie
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-12-07 15:43

Varme tanker til dig, A-R-Ana, pøj pøj med fremtiden.

Moster

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-12-07 15:50

Det er synd for dig.
Men du skal videre i DIT liv.
Det bedste, du kan gøre for din far er at trække grænsen. Så længe han ved at du lader dig påvirke af hans elendighed, så vil han blive ved med at falde i for at holde på dig.

Det var GODT!!! at din mor sagde stop! Det ER det, der skal til. Hvis ALLE siger stop, så er det helt op til din far om han vil leve eller dø.
Så længe han lover nogen at han skal nok holde op, -------så begynder han altså igen! Det GØR han. Han holder først rigtig op hvis han gør det for sig selv. Ikke for dig eller andre.

DU er med til at holde ham i hans misbrug hvis du ikke også tager afstand. Det er slemt for dig at du er nødt til at "droppe" din far, men det er eneste vej -hvis han -måske- skal overleve. Og han er der jo alligevel ikke for DIG når han drikker så meget.

Ellers vil han fortsætte med at "love" -og du tilgiver ham, -han falder i og du vender ham ryggen. Han lover -og du tilgiver ham... -og til sidst dør han alligevel. Og du vil føle at det er din skyld, du skulle have gjort mere.

Men NEJ! Du skal passe DIT liv. Videre med din skolegang og med din uddannelse. Når/hvis han får det lidt bedre, så kan du vise ham, at du klarer dig godt.
For mange alkoholikere er så fulde af dårlig samvittighed over alt det de skader deres nærmeste med, --så den dårlige samvittighed alene er nok til at få dem til at drikke endnu mere.. Du hjælper ham hvis du ikke lader dig kue af at have en alkoholiker til far.

--Du er ved at være færdig med skolen. Og du skal i gang med en spændende uddannelse. Det er galt nok, at din far ikke kan hjælpe og støtte DIG i det projekt fordi han vælger at ødelægge sit eget liv. Lad ham ikke også ødelægge dit.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 28-12-07 20:11

Søde lille/store pige

Hvis DU skal overleve, så tag behandlernes ord for gode varer:

DU KAN ikke redde din far!!!!!!!!! Du kan redde dig selv!

Din mor har i mange år været det de "kloge" kalder "medmisbruger". Nu er du ved at falde i fælden!
Får du professionel hjælp? Ellers er skolepsykologen gratis og et godt sted at starte. Helst lige efter nytår.
De andre her har skrevet alle de andre ord, så dem vil jeg ikke gentage.
Og jo, jeg HAR prøvet det, det gør mere ondt at blive ved at bære r... oppe på sin far. Jeg gav først op som 25-årig, og kunne have sparet mig selv for meget ved at have givet op lidt før.

Har du brug for noget mere feedback. Så læg en PM, så skal jeg prøve at svare/hjælpe.

KH Mette

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-12-07 02:04

Flot at du i ung alder gør dig fornuftige tanker.
Det vigtigste er at du passe på dig selv og det ser ud til at du har modet til at gøre det.
Skulle lige se om der var kommet flere guldkorn til dig.
De bedste ønsker for dig og dit liv...
kh Benjamin

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 16-01-08 14:56

Hej A-R-Ana.
Håber det går og at du har fundet ud af hvor vigtig det er at du passer på dig selv.
I aften onsdag kl. 21.50 fra DR2 er der en udsendelse der hedder hemmeligheder og løgne.

Omtale af udsendelsen:

Michael er 33 år, og hans far har drukket i perioder igennem hele sit liv. For tre år siden valgte Michael at kaste sig helhjertet ind i forsøget på at redde sin far ud af alkoholismen og hjalp i lang tid dag og nat: Afværgede selvmordsforsøg, skaffede tag over hovedet, fandt faderen på gaden og fik ham indlagt og så videre og så videre. Efter flere mislykkede afvænningsforsøg og skuffelser for Michael ser faderen nu ud til at være på rette vej. Vi følger Michael igennem seks måneder, hvor faderen endnu en gang forsøger at stoppe med at drikke, og Michael prøver at finde balancen mellem ønsket om at hjælpe sin far og behovet for at passe på sig selv, så han ikke bliver suget ind i nedturen, når faderen får tilbagefald og drikker.

Det er en serie DR2 kører og som er virkelig god for pårørende.
KH Kim

Kommentar
Fra : bamseh

Dato : 06-02-08 08:21

når jeg ser tilbage på min barndom med en alkoholiker far ja så ser jeg en ødelagt barndom, en ødelagt ungdom, bange for alt hvad der kommer i nærheden af alkohol, flygtede hver gang. o.s.v. hvis du ikke siger stop nu over for din far vil det måske gå dig ligesådan. Mit råd er LAD HAM VÆREdet er ikke din skyld at han har en svag karakter. DU HAR OGSÅ RET TIL ET LIV
. Du vil savne ham, men da ikke som han er, men derimod som du ønsker han skal være. Giv ham valget. Enten dig eller sprutten. DET BLIVER ALDRIG DIT ANSVAR. jeg ønsker for dig, at du kan komme videre.

Kommentar
Fra : xmor

Dato : 25-06-08 00:18

Hey der

Det er ikke dit ansvar hvad dine forældre gør*det er deres eget ansvar,du behøver ikke, at stå som en lus mellem 2 negle .Jeg ved ikke hvor godt du taler med dine forældre ,hver især, men det er egentlig, din Far som burde have krisehjælp,jeg syntes det er galt nok,at vokne mennesker ikke kan tage sig sammen,det er klart at det rammer Familien med en Alkoholiker så tæt på. Søde bliv ved med at være neotral,og vær dig selv

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-06-08 01:06

Han kan meget vel have en depression eller lign., da han skærer i sig selv....

Hvis han da gør det - de 40.000 kan meget vel være penge, han skylder nogen, som eventuelt har opsøgt ham og truet, og skåret ham i ansigtet.

Alkoholisme og depression eller omvendt er ofte set.

A-R-Ana - jeg håber, at der, på nuværende tidspunkt, er kommet en form for løsning for din far.

Allermest håber jeg, at du har styrken til at tage vare på dig selv.

Varme tanker
Hanne

Kommentar
Fra : vinter69

Dato : 01-10-08 13:32

Hej..

Har selv haft forældre der drak, så ved hvad du går igennem.. Jeg har 6 søskende hvor jeg er den yngste.. Da jeg var 16 år måtte jeg stå op for os alle og forklare min mor (som jeg boede ved på daværende tidspunkt) At hvis hun ikke stoppede nu og så hvad hun havde, og hvad hun kunne miste ved at fortsætte, så slog vi alle hånden af hende..

Det var hårdt og mine tårer løb ned af mine kinder mens jeg sagde det. I dag hvor jeg er 38 er jeg glad for jeg tog det valg da jeg nåede at få mange gode år med hende før hun døde...

Nogle skal ha det på den hårde måde og begge dine forældre er nød til at se hvad det gør ved dig.. Det er IKKE acceptabelt over for ens børn det der... Kan du ha det godt og held og lykke med det. Pas på dig selv...

Knus...

Kommentar
Fra : heidi7956

Dato : 12-11-08 12:29

hvor er jeg ked af at høre det.
Er selv nede pga min mor tog piller og har søgt hjælp hos noget der hedder tuba og det kan varmt anbefales. de har erfaring inden for børn og unge op til 35 år der er opvokset i familier med alkoholproblemer og lign. Det kan være at der ligger et sted nær dig og der er man anonym og kan både få individuel samtaler eller i gruppe. Det har hjulpet mig fremad og fået mig til at forstå hvorfor jeg reagere som jeg gør engang i mellem. Du har brug fra noget hjælp fra nogle der er inde i det og det kan TUBA... prøv at søg på nettet efter det.