/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Fibernet+router vil ikke virke
Fra : alfenskone
Vist : 3828 gange
200 point
Dato : 28-12-07 00:43

Jeg er ved at blive skør. Har i årevis kørt med 4 comp. på samme router med adsl v/TDC - aldrig problemer! Skiftet til EnergiMidt Fibernet og jeg kan ikke få forbindelse gennem routeren. Købte en ny router - tænkte den gamle var outdatet - men nej, routeren kommer op at køre - ingen problemer lige indtil opkaldsforsøg - ingen hul igennem! Sætter jeg fibernettet direkte i min comp. fungerer det fint. Fatter det ikke. Har pænt valgt PPPoe, skrevet brugernavn og afgangskode etc. men alt er forgæves. Er der en, der har en ide om, hvad hulen jeg gør? Vi kan ikke så godt leve med kun 1 opkompling.

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 28-12-07 10:21

Hejsa

Hmm hvordan var det nu lige... jeg har også fibernet....

Du skal ikke bruge opkalds tingen... men blot slutte en computer til få forbindelse derpå kan du sætte denne ledning i din router og få resten med...

Håber det hjælper lidt ellers må du lige skrive igen

Fusses

Kommentar
Fra : myg

Dato : 28-12-07 10:23

Lyder underligt.
Hvilken router har du?

Er MTU sat til Auto?

Kører du DHCP i LAN?

Wireless?

Kommentar
Fra : alfenskone

Dato : 28-12-07 10:34

Sommetider hjælper det at blive rigtigt godt overtræt kl. 3.30 om natten. Tog nogle drastiske beslutninger og slettede opsætninger m.m. radikalt - nulstillede med bævende hjerte alt, hvad jeg kunne arbejde mig ind i og startede så igen og nu kan min router trods alt finde fibernettet og jeg kan komme igennem via min comp. Juhuu! Mangler nu at tage mod til mig mht. de andre comp'er og at forsøge med noget trådløst - laver lige en spand kaffe inden jeg rykker.
Vender tilbage, hvis skidtet går ned igen. Jeg har købt en D-link 524.

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 28-12-07 10:49

Herligt for dig ... Hos mig kører det helt fint også med det trådløse

Fusses

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-07 11:58

De andre kommer let ind via kabel.
Wireless:
Start med at give dem adgang uden Mac-filter og uden kryptering.
Når de har fundet hinanden så giv tilladelse gennem macfilter
Og så lige enable kryptering (husk samme type på router og bærbar)
Ændringer i Dlink bør ske gennem kabelforbindelse (ellers tabes forbindelsen ved genstart / gem)

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 28-12-07 13:26

Undetstøtter routeren NAT?

Kommentar
Fra : alfenskone

Dato : 28-12-07 21:13

Undskyld langsom reaktionstid - har spillet spil med familien Ja, den understøtter NAT, men jeg ved ikke, hvad det er og tak til Eyvind for advarslen. P.t er der 3 bærbare, der uden problemer har logget sig på - har 2 stationære mere, som jeg ikke har forsøgt mig frem med endnu. Er også meget usikker på, hvordan jeg øger sikkerheden på denne router - har heller ikke kørt trådløst før, så jeg er vist ikke "i mål" endnu - men jeg vandt i "Tankespind", så jeg har lidt overskud at give af

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-07 21:26

Nu skal du ind i din router via kabel og browser.
NAT skal du bruge hvis en af computerne skal direkte gennem routeren. (eks. spil / ftp server)

Du skal finde noget med MAC-filter og der vil du se de 3 comp som har wireless adgang.
Disse skal tillades i dit mac-filter

og eller

Kryptering eks. wep 64 bit hex hvor der skal skrives 10 af følgende tegn: 1234567890abcdef
i den første rude (#1)
Nu vil de bærbare blive bedt om at skrive samme krypteringsnøgle for at blive logget på.