/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Problem med opstart af bærbar
Fra : andreasf
Vist : 795 gange
200 point
Dato : 27-12-07 22:18

Forleden ville min Medion bærbare ikke starte. Der kom lys i powerknappen, og så skete der ikke mere, altså ingen aktivitet på skærmen eller harddisken. Efter et par genstarter opgiver jeg, og åbner for harddisken. Jeg tager den ud og sætter den igen, hvorefter computeren starter som normalt.

Men næste gang jeg starter op, er den død igen. Jeg roder lidt mere med harddisken, med det resultat, at jeg enkelte gange får PC'en til at gå i gang med at boote. Men enten går den i stå midt i opstarten eller også fryser skrivebordet pludselig og harddiskaktiviteten stopper.

Er der nogen der har en idé om, hvad der kan være galt, og om det er noget jeg selv kan forsøge at ordne. nder alle omstændigheder vil en identifikation afproblemet jo være rart, så jeg ved om den kan laves eller om den skal skiftes ud.

Maskinen er ca. 3 år gammel og kører linux, hidtil uden problemer. Men det er vel ikke et softwareproblem?

mvh

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 27-12-07 23:26

Hej. nu har du sørget for at tage kopi af alt som du ikke kan undvære ik'

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 27-12-07 23:29

min tidligere bærbare lavede det samme, kun start 1 gang ud af 15-20 gange, det var harddisken der var ved at stå af for en dag var det slut og så startede den ikke før jeg skiftede den. desværre. håber ikke det samme er ved at ske for dig

Kommentar
Fra : andreasf

Dato : 28-12-07 09:40

Backup er ikke noget problem.

Jeg troede egentlig at hvis harddisken ikke virkede ville PC'en starte op alligevel og så sige, at den ikke kan finde noget OS.

Jeg har desuden forsøgt at sætte en anden harddisk i med samme resultat (en gammel HD, men den burde virke)

mvh

Kommentar
Fra : Runell

Dato : 02-01-08 22:56

Hej Andreasf

Du har helt ret i din antagelse om at din pc burde starte normalt op, selv om at harddisken er defekt, og så brokke sig under opstart - det er i hverfald den erfarring jeg har med defekte harddiske.

Jeg er ret sikker på at det er dit bundkort der er defekt. Defekt ram har det også med at kunne forårsage underlige fejl - så prøv først at tage alle dine ram ud (nogle gange er der også monteret ram under tastaturet foruden dem under bunden, som brugeren selv har lov til at pille ved). Hvis bundkortet ellers virker korrekt (frakobel evt. også harddisken) så skulle der gerne komme nogle bip-lyde når du starter pc. Hvis ikke der ændre noget som helst, så er bundkortet defekt. Kommer der bip-lyde, så må du teste hvilken ramstang der er defekt.

Hvis det er bundkortet der er defekt, så er det bare med at købe en ny pc - udenfor garanti, er det for dyrt at få repareret.

Jeg har et værktøj som maskinen kan boote op på og foretage hardwaretjek og afsløre hvor fejlen er, men det kræver at maskinen starter normalt op, og kan fortsætte med at køre, når der bootes på en cd.

Min professionelle vurdering er helt klart at det er bundkortet der er defekt

Best Regards

Runell