/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvilket kamera
Fra : carlo3
Vist : 700 gange
200 point
Dato : 27-12-07 20:06

Hej jeg er ved at købe et nyt kamera. MEN Hvilket jeg er ikke super fotograf men kan godt lide tage nogle gode billeder.
Dem jeg ser på lige nu er CANON POWERSHOT G9. Olympus SP-560uz. Canon PowerShot S5 IS.
jeg har ikke forstand på alt det de kan, så hvilken skal jeg købe eller skal det være en helt anden.
Jeg tager billeder på ferie. når jeg er på fisketure hvilket jeg ofte er, så det er natur. dyr og ferie
Håber på meget hjælp
Hilsen Carlo3

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-07 20:08

Du skal gå efter digital spejlrefleks

Citat
MEN Hvilket jeg er ikke super fotograf men kan godt lide tage nogle gode billeder.

Lyder lidt modsigende.

Kommentar
Fra : carlo3

Dato : 27-12-07 20:13

efter hvad jeg har læst mig til får jeg meget mere for mine penge ved køb af et digital.
når jeg nu ikke er super fotograf.
carlo3

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-07 20:15

Det er også det jeg siger.

Kommentar
Fra : carlo3

Dato : 27-12-07 20:17

ok MEN hvilket
carlo3

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-07 20:19

De findes fra ca 4.000 og opefter.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-12-07 20:24
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-12-07 20:25
Kommentar
Fra : carlo3

Dato : 27-12-07 20:26

i mit start spørsmål har jeg, håber jeg. skrevet 3 navne op på kameraer.
som jeg indtilvidere ser på. Men stadig hvilken
carlo3

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-07 20:28

Ingen af dem

Kommentar
Fra : carlo3

Dato : 27-12-07 20:32

Hvad så.????
carlo3

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-07 20:33

Jeg har svaret, hvis du gider læse.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 27-12-07 20:37

Af de tre du nævner der, Canon Powershot S5IS, uden tvivl

Det har mere zoom end G9, men derudover kan det sådan set det samme som G9 (som er for dyrt IMØ) .

Olympusen'en ville jeg ikke vælge, kender flere der har haft købt det som reserve når de ikke gad slæbe rundt på alt spejlrefleksudstyret, fordi de 18 gange zoom lød tillokkende, men billedkvaliteten kunne slet ikke leve op til normal standard, og de solgte dem igen inden for kort tid.....og erstattede med bl.a. powershot S3IS og S5IS.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-12-07 20:39

Tillæg:

Olympusen er også betydeligt vanskeligere at finde ud af at betjene, meget kringlet i menuen....selv for rimeligt øvede spejlrefleksfotografer, som er vant til Canon Og Nikon

Kommentar
Fra : carlo3

Dato : 27-12-07 20:39

det skal ikke udmidelbart være spejlrefleks. For dyrt til mit brug, det er jo ikke nok at købe kamera hvis det er spejlrefleks,
carlo3

Kommentar
Fra : carlo3

Dato : 27-12-07 20:42

nu kommer der noget som kan bruges. ser frem til mere.
På forhånd tak
carlo3

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-12-07 20:55

Citat
det skal ikke udmidelbart være spejlrefleks. For dyrt til mit brug, det er jo ikke nok at købe kamera hvis det er spejlrefleks

Det har du ret i, for kamerahuset er sådan set det sekundære ved et spejlrefleks, for hvis man skal have optimalt udbytte at sådan et, skal man ud og investere mange flere penge i ordentlige objektiver, end hvad kameraet koster....og der er meget mere vedligeholdelse, det skal renses, hvilket ikke er gør det selv arbejde for de fleste...og det koster alt sammen.....

Nu har jeg selv et af de ældre modeller i Powershot S- IS serien, og selvfølgelig har et kompaktkamera nogen få begrænsninger i forhold til et dyrt spejlreflekskamera, men S-IS-serien er lige i hælene på dem....og i øvrigt kan man få en del ekstraudstyr til S-IS serien nu, hvis det skulle være ønskeligt.....til forholdsvis små penge

http://www.lensmateonline.com/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-07 21:03

Af de tre du nævner ville jeg nok foretrække Canon PowerShot S5 IS

Jeg har selv købt forgængeren Canon PowerShot S3 IS,
iøvrigt efter anbefaling her i kandu og er godt tilfreds...

Men se her:
http://www.getmore.dk/templates/imw-detailedproductlist.asp?psmode=initial&GroupGuid=3010&SelectedGroup=30

Lige tilhøjre for CANON POWERSHOT G9 ser du et rigtigt spejlreflex Camera Canon EOS 400D

Alternativet ser du her:

http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=VBA170AE&GroupGuid=3010&SelectedGroup=3010

En af de to ville jeg vælge i dag,
de giver endnu bedre billed kvalitet men er tunge at slæbe rundt med...

Semi pro med Canon IS, Svend
Er du rigtig pro, og har stærke skuldre, køb EOS 400 eller Nikon 40

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-12-07 21:20

De folk som jeg kender, der tager digitale billeder, her er der ingen af dem som udnytter den fulde opløsning, hvis den er større end de 5 Megapixel. De større billeder er simpelt hend for pladskrævende, og bliver kun sjældent udnyttet.
Selv med 4 Megapixel, vil du kunne lave billeder i A4 med et fornuftigt resultat.
Så hellere satse på et spejlrefleks med en god optisk zoom. Lad være med at lade dig påvirke af en høj digital zoom. Det er kun en kunstig forstørrelse.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 27-12-07 22:00

Du skriver det skal med på fisketur. Så ville jeg vælge et stænktæt kamera. Jeg kender ikke lige markedet. Men Canon, Nikon, Panasonic og Sony går du sjældent fejl af.
Severinos påstand er noget vås. Ja man kan lige med nød og næppe lave et A4 print i tålelig kvalitet men 4 Megapixel, Men hvad nu hvis du vil beskære?
Under 6 Megapixel er uinterresandt! Og husk så lige at stille billedstrørrelsen til maximum og komprimeringsgraden til minimum. (få evt. fotohandleren til at hjælpe).
Og køb så mindst 2 hukommelseskort på mindst 2 GB hver. Så mangler du ikke plads.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-12-07 22:35

Citat
Ja man kan lige med nød og næppe lave et A4 print i tålelig kvalitet men 4 Megapixel, Men hvad nu hvis du vil beskære?
Under 6 Megapixel er uinterresandt

Der er jeg slet ikke enig med dig i, det med at mange pixel = bedre, er stærkt overvurderet.

.

Det er ikke altid flere pixel er bedre, det afhænger helt af sensoren i kameraet.

Mange fabrikanter gør det, når de laver en ny kameramodel, at de "putter flere pixel i kameraet"..fordi de ved, at folk tror at maaaange pixel = bedre kvalitet.....MEN, sensoren er den samme....d.v.s. at når der skal være flere pixel på samme sensorstørrelse, så bliver hver pixel mindre......og det er testet, at det kan give dårligere billedkvalitet i form af digital støj

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-12-07 22:41

Citat
Lad være med at lade dig påvirke af en høj digital zoom. Det er kun en kunstig forstørrelse.

Nu er det optisk zoom der er tale om på de nævnte kameramodeller......de op til 48 gange digitalzoom på eks. S5IS har jeg slet ikke nævnt, netop fordi det er noget L***.....

Citat
Selv med 4 Megapixel, vil du kunne lave billeder i A4 med et fornuftigt resultat

Ja, det har du ret i.....jeg har endda et gammelt 2 mp powershot, som leverer fuldt ud lige så gode print i A4 størrelse som mit 5 mp

Citat
Så hellere satse på et spejlrefleks med en god optisk zoom

Ja, men så er spørgeren jo allerede et pænt stykke over de 15000,- hvis der skal puttes et ordentligt zoomobjektiv oveni prisen på et spejlrefleks

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-12-07 09:59

Udover alt det skrevne har canon kameraer også den fordel at deres menu er på DANSK Jeg havde et powershot A 80 som godt nok gik død og har nu et canon Powershot g 7 Og det er jeg vældig godt tilfreds med Fandt det poå nettet til ca 3900 med taske samt et 1 mpixkort alt incl Er også på mange mpixel kan vel lave en forstørrelse som man ser på husfacader i storbyerne temmeligt skarpt og det har jeg nok ikke brug for men nu er jeg da garderet Håber at du ka bruge det til noget selvom det ikke lie er det omtalte

Godt nytår Sunowich

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-12-07 10:03

Og ps. jo mere geil jo mere er der der ka gå i stykker Og ja ved godt at spejlreflex er godt ihvertilfælde de gamle kender ikke til de digitale af slagsen

Mvh Sune

Kommentar
Fra : carlo3

Dato : 28-12-07 10:25

det er dejligt med en masse indput, håber det forsætter, man bliver ligefrem kloger.
jeg hælder lige nu til Canon PowerShot S5 IS, nu må vi se om det holder.
carlo3

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-12-07 10:37

Som nævnt er jeg meget glad for mit Canon PowerShot S3 IS,
med 12 gange optisk zoom og 6 MP, det rækker til mit behov...

Lidt langsom til serie billeder, men det er nok forbedret i den nye S5 version?
Hilsen igen, Svend

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 28-12-07 11:39

Powershot S5 IS er også klart det bedste (og nemmeste) af dem på din liste. Men tænk på vandsprøjt. Det er FEDT at kunne fotografere videre i regnvejr!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-07 12:01

Selvfølgelig slæber man ikke sit S5IS (eller et andet kamera) ud i den værste tordenskylle.....men lidt småregn/dråbestænk tager det nu ikke skade af, det er jo nemt at tørre af bagefter.

Kommentar
Fra : praestmark

Dato : 18-02-08 19:44

Hejsa

Min bedre halvdel er ivrig sportsfisker, han anvender olympus vandtætte kamera der både tåler vand tryk og tab......
Det vil jeg klart anbefale fiskere, da du ikke behøver at vøre overforsigtig når du skal have et aktion billede af den store fisk for enden af snøren.
Det med vandtætheden fungerer altså. det har været i flere svenske og norske elve uden at tage skade.

Held og lykke med kamerakøbet

Godkendelse af svar
Fra : carlo3

Dato : 18-02-08 19:55

Tak for svaret dova.