/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Netværk med to internet forb.
Fra : pj2000
Vist : 543 gange
200 point
Dato : 27-12-07 18:47

Hej
Vi har et netværk med 4 computere. Vi har to ADSL forbindelser til Internet, idet vi ikke anvender samme forbindelse (udbyder) på alle 4 computere.
Men kun computere på samme Internetforbindelse kan se hinanden ! - Hvordan sætter jeg netværlet op så alle computere er på netværk, kan se hinanden, selv om de bruger forskellig Internetforbindelse? - hvad gør jeg galt i opsætningen?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-12-07 18:52

Det er IKKE Internet forbindelsen, der afgør, om ´puterne kan "se" hinanden, men hvorvidt de er koblet på det samme interne netværk hos jer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-07 19:22

Det mener jeg kun at du kan med to routere hvor den ene får forbindelse gennem den anden.
Men jeg er ikke sikker.

Jeg går ud fra at du har to IP hos den samme udbyder.

Kommentar
Fra : pj2000

Dato : 27-12-07 19:28

Ja det er også det jeg forestiller mig, men hvor er det lige jeg sætter dem på samme netværk og hvor er det at det er Internet forbindelsen der sættes?
På puteren der anvender en specifik forbindelse udfylder jeg "Brug følgende IP adresse:" felterne samt "Brug følgende DNS-serveradresser" felterne.
De øvrige der anvender den anden sætter jeg "Hent automatisk en IP adresse" og "Hent aut. en DNS serveradresse"

Kommentar
Fra : pj2000

Dato : 27-12-07 19:29

...og jeg har router på begge forbindelser !

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-12-07 19:41

Altså de har hver sin opkobling.................så er det vist noget med VPN sor er forbindelse over internettet, og ikke noget jeg kender ret meget til.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-12-07 19:47

Kan du ikke bare koble de 2 routere sammen? Sæt et netkabel mellem dem, så skulle det være løst.

Det varer lidt tid - 5-10 minutter - før XP kan se dem.

Kommentar
Fra : pj2000

Dato : 27-12-07 19:56

Jeg kobler alle 4 putere sammen i en switch og de to routere er også sat i samme swicth.

Så på den måde er det at jeg tilgår den ene router ved at sætte felterne for IP adresse og DNS serveradresse
og den anden router (en lukket arb. forbindelse) tilgår jeg ved at hente aut. IP adresse og aut. DNS serveradresse.

Men så er puterne ikke på netværk sammen - og hvorfor er de ikke det? - det er det der er mit problem

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-12-07 20:08

Smid routerne ud, og fobind det hele via switchen.

Prøv så at lade dem finde IP-adresserne automatisk.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-12-07 21:31

De to routere kan forbindes sammen via en af LAN portene med et krydset kabel. Nogle af dem kan dog selv finde ud af om det skal krydses automatisk.
Så skal du se på routernes gatwayadresse, om de ligger inden for samme område, ellers skal der ændres på supnetmasken.

Kommentar
Fra : pj2000

Dato : 27-12-07 22:09

Altså smide routerne ud og forbinde via switchen? - hvad skulle så gøre at man kan styre hvilken computer der skal på hvilken forbindelse? - og routere bruger giver sikkerhed dem smider man ikke ud !
Jeg lukker spørgsmålet idet jeg selv har fundet løsningen og det er at installere IPX/SPX/NetBIOS protokol. Det gør at computere med hver deres Internetforbindelse nu kan se hinanden.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 28-12-07 23:56

Ja luk du bare spørgsmålet ved at annulere det. Det er jo meget brugt, af folk der ikke vil af med deres point. Men det er ikke populært!
Vi er jo vant til at hjælpe folk på denne måde, så hvorfor skulle du ikke også gøre det.
Du må bare ikke forvente at vi gider stå til rådighed for dig en anden gang!

Godkendelse af svar
Fra : pj2000

Dato : 18-02-08 17:58

Tak for "svaret" severino. Du får point selv om du ikke har svaret - så bliver jeg vel fri for at høre på din mening om at jeg "bare annullerer" for ikke at give point.

Jeg skal vel ikke give point hvis ikke jeg får et svar der kan bruges!
Jeg har desværre ikke haft held med svar på en del af de spørgsmål jeg har stillet-

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-02-08 22:47

Citat
Som man råber i skoven, får man svar!

Hvis ikke du får svar på det du spørger om, kan det skyldes, at du ikke har givet tilstrækkelige oplysninger, som kan have vigtige informationer, som skal tages med i betragtningen.
Vi ser desværre alt for mange der stiller spørgsmål, som om det var en gåde vi skal gætte. - Det kan du sikkert godt se, at det holder ikke en meter, hvis det skal kunne bruges til noget.
Det hurtigste og brugbare svar kan du få, hvis du i det indledende spørgsmål, fremkommer med alle de oplysninger der er vigtig for at løse problemet.
Men ofte må man spørge flere gange, før at knuden bliver løst!
Jeg håber at jeg kan hjælpe dig en anden gang, også selv om der ikke er point; for dem kan man alligevel ikke købe noget for. Men annulerede spørgsmål, fortæller lidt om spørgerens seriøsitet!

Kommentar
Fra : pj2000

Dato : 23-02-08 16:28

Du kan mene at jeg er useriøs eller ikke forklarer grundigt - det kan jeg ikke gøre noget ved - men hvis du læser mit spørgsmål grundigt, og så læser de svar der gives så vil du se at de helt ude i hampen, især det med at undlade at bruge routerne!
Jeg ved altså godt noget om netværk, og derfor fandt jeg også ud af, at når jeg installerede protokolen IPX/SPX/NetBIOS , så havde jeg ikke længere mit problem. Computerne ser nu hinanden fint selv om de via hver deres router kører på forskellige internet udbydere.

De forslag der kom gav ingen mening og ja når man selv finder svaret, så er det da meget naturligt at annullere spørgsmålet.
Jeg giver dig ganske ret i at point er ligegyldige - intet værd.