/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Forret nytårsaften??
Fra : metteto
Vist : 3986 gange
100 point
Dato : 27-12-07 17:29

Jeg har vundet forretten iår. Hovedretten er grillet oksesteg.

5 voksne, 4 børn fra 6-10 år

Det skal gerne være fedtfattigt, og gerne lidt lene Hansson agtigt; dvs. ikke brød/pasta/kartofler.
Jeg har en ide om fisk / hummer / stenbiderrogn (hvis det overhovedet kan findes)

Det skal serveres koldt, kunne anrettes på fade og være let at transportere.

Gode ideer modtages med kyshånd

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-07 17:33

Tun fra dåse, blandet med fedtfattig cremefraice og en anelse mayo, rejer, evt. dild, citron og lidt hårdkogt æg

Serveres med flutes

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 27-12-07 17:48

hmm...søgte og fandt denne måske lidt almindelige, men måske er den prøvet lidt for meget i tidens løb

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=14163

Ziggy99

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 27-12-07 18:20

Nordsted: Den er fin, men for velkendt.
Ziggy: Lidt samme problematik, men kan løse problemet.

Andre ideer??

Kommentar
Fra : netper

Dato : 27-12-07 19:07

Jeg syntes at spinatroulade er fantastisk flot
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=14583

Der findes flere andre opskrifter på roulader eller ruller til forret

eller hvad med nogle butterdejspakker
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=1544

ellers så er der jo rejecoktail men den er jo også ret almindelig, tunmousse kunne måske også være en ide.

Stenbidderrogn kan købes på glas hele året du finder den som regel sammen med de marinerede sild på køl

Mvh
Per

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-12-07 19:15

Østers

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-12-07 19:21

Her har du bare en skøn forret : Lakseruller, som jeg har lavet mange gange med stor succes. Jeg bruger dog friske asparges istedet for dåseasparges. Dressingen får englene til at synge
http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=7

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-12-07 19:22

p.s. fløden kan sagtens være cremefine til piskning, hvis det skal være fedtfattigt

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 27-12-07 21:48

Varmrøget laksesalat.
Lakseportioner (1/2 til hver) ryges i 15 minutter på kuglegrillen. Lav en dressing Af Posemayo og fromage frais. Smag til med en masser af dild, salt og peber. Friske grønne asparges, koges let, køles af og skæres i stykker. Den afkølede laks pilles i småstykker og vendes i dressingen sammen med aspargesen.
Anret på strimlet salat og pynt med rogn og hummerhaler.

Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 100 point
Dato : 28-12-07 10:13

½ hummer til hver på et leje af grøn salat og serveret med citron og en frisk sauce verte (grøn sauce) til.
Hvis det bliver for dyrt med ½ hummer til hver (kender ikke jeres budget, men de fås dybfrosne og på tilbud til rimelige priser lige nu, de dybfrosne smager faktisk helt ok), kan du også servere tigerrejer med sauce verte og ligeledes på et leje af grønt.
Tigerrejerne kan købes ukogte (så ser de grå ud) og dybfrosne til en yderst rimelig pris, hvis man køber 1 kg, det koster de fleste steder lige omkring 100 kr.
Jeg plejer at varme lidt hvidvin op i en gryde, bare lige ½ cm fra hvidvin fra bunden. Smid de optøede rejer ned i og lad dem koge et par minutter til de er blevet røde. Lad dem køle af i gryden med hvidvin, sæt evt. gryden med låg udenfor i et par timer.
Pil skallen af rejerne og læg dem på hver tallerken, som er belagt med blandet grøn salat, lidt dampede friske grønne bønner og en skive citron. Pynt med en teskefuld lakserogn eller anden form for rogn, det ser smukt ud. Server lidt sauce verte på hver tallerken eller server saucen ved siden af:
Bland økologisk mayonnaise (fås i de fleste supermarkeder) med en fedtfattig creme fraische. Jeg plejer at bruge ½ af hver, men du kan sagtens bruge 1/3 mayonnaise og 2/3 creme fraische.
Tilsæt citronsaft, en skefuld stærk dijonsennep, et par skefulde ketchup, salt, godt med friskkværnet peber samt ikke mindst godt med grønt:
Mindst 1 helt bundt hakket dild
1 meget stor håndfuld finthakket persille
1 meget stor håndfuld finthakket frisk basilikum

Server med godt brød til.

Retten er nem, fordi du kan lave det hele i forvejen, så du bare skal anrette i sidste øjeblik.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 28-12-07 10:35

røget lakseskiver, smurt med flødeost, nogle jomfruhummerhaler og evt. rejer, serveret på salatbund

Godkendelse af svar
Fra : metteto

Dato : 28-12-07 19:59

Tak for svaret Axelise.
Din opskrift fik mindet mig om sauce verte, og så havde fiske handleren king crab legs, og det er heller ikke skidt.

KH MEtte

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 29-12-07 11:00

King crab legs lyder også rigtig godt!
Vi skal have en "skaldyrs-symfoni", da vi kun bliver 4 nytårsaften:
½ hummer til hver samt hjemmelavet krabbesalat, de førnævnte tigerrejer + lakserogn på et leje af grønt og serveret med sauce verte. Sauce verte er en gudespise!!

Kommentar
Fra : JeppeTræt

Dato : 27-10-12 14:59

Hvis nogen stadig eller rettere igen kigger efter forslag til forret til nytårsaften, kan jeg varmt anbefale
http://forret-forretter.dk/forret-til-nytarsaften/ - der er flere gode forslag afhængigt af selskabet og opslaget opdateres med flere ideer til valg af forret til nytårsaften.