/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Tungt løft uden kraftbrug
Fra : jomfruane
Vist : 5573 gange
140 point
Dato : 27-12-07 16:32

Hej jeg oplevede for en del år siden at fire personer løftede en tung person ved hjælp af en eneste finger hver. De brugte altså ingen kraft.

Det er et kendt fænomén, men jeg husker ikke hvad det heder - jeg vil gerne læse mere om det.
Mener de forberedte sig mentalt på en eller anden måde og at det var nøje planlagt hvor de skulle placerer deres fingre på personen der skulle løftes.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 27-12-07 16:48

Har prøvet det flere gange. Nogle gange virker det ikke, andre gange særdeles overbevisende. Men også jeg kunne tænke mig en god forklaring på fænomenet!
Vl h
L

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-12-07 16:59

Ja det kunne være interessant. Hvor lærte du det og hvordan?
Jeg har desværre aldrig selv prøvet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-07 17:01
Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-12-07 17:03

Ja måske har de anvendt noget lignende (har ikke læst hele dit link) da de byggede pyramiderne - det kunne i hvert fald være spændende at finde en naturlig forklaring.
Der er så vidt jeg ved intet hokus pokus ved forsøget - det virker bare noget så overnaturligt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-07 17:33

Nej, der strider mod kendte naturlove. Newtons lov gælder stadig.

Skal man løfte en person på eksempelvis 70 kg, skal man her på jorden løfte med ca 687 Newton.
Alt andet er overtro...

Noget andet er at man sikkert i spændte situationer kan løfte mere end man tror med en finger.

4 fingre giver 17,5 kg til hver finger:
Prøv at løfte posen med grillkul, nu måske snarere vejsalt, med én finger...

Ikke behageligt men muligt, Svend

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-12-07 17:52

Løfte 172 Newton JA!

Uden brug af kraft NEJ!

mvh
pbp

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-12-07 17:56

Det er ikke et spørgsmål om tro, men som der skrives her - at gøre det.
Det er netop følelsen af ikke at bruge kraft der er interessant.

Kom venligst med seriøse indslag eller klik videre - det andet er spam.

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 27-12-07 18:22

Du kan se det gjort her, hvordan ??

http://www.youtube.com/watch?v=KTI-oxqpM7Y

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 27-12-07 18:24
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-12-07 18:28

Der er ikke noget trylleri i at løfte 15-25 kg med én finger, hvis man i øvrigt ved hvordan man skal løfte.
mvh

Videoklippene demonstrererr det tydeligt!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-12-07 18:28

Præcis

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-12-07 18:29

Og der er ingen magi i det

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-12-07 18:30

Citat
Videoklippene demonstrererr det tydeligt!

på hvilken måde?
den slags udtalelser må følges op, for umiddelbart mener jeg det du siger er noget sludder - det forklarer ingenting

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-12-07 18:30

Og man skal altså bruge kraft på det

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-12-07 18:33

nr to link viser meget tydeligt hvordan de ingen kraft lægger i løftet - det er blot koordineret.

pbp hvis du ikke har nogen forudsætninger for at udtale dig klarere, så lad venligst andre komme til istedet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-12-07 18:34

Nej, der er ikke noget at forklare - andet end at kende sin krop og bruge den! Fruen herhjemme undrer sig også over, at jeg vipper den ene ene ende af sofaen op, når jeg støvsuger under den. For det meste bruger jeg to fingre, så jeg kan styre den imens.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-12-07 18:35

Men jeg har da set, at nogen personer ikke kan løfte noget som helst uden at blive bordeauxfarvede i ansigtet og udstøde presselyde.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-07 19:23

At gøre det...

Engang var en bilejer, tæt herved, ved selv at skifte udstødningsrør på sin bil,
for at få plads løftede han bilen med sin donkraft og placede (kun) mursten under hvert hjørne.
Ved et (dumt) uheld faldt bilen ned over manden.

Tililende naboer løftede bilen og fik manden fri før ambulancen nåede frem...
Dagen efter forsøgte de samme naboer at løfte bilen; de kunne ikke rokke den...

Som Galilei: ”Jorden er flad”
Og en af hans beundere: ”Løftet med tankens kraft”.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 10-01-08 23:01

Jeg ved desværre ikke hvor du kan læse mere om emnet, men jeg har prøvet det for ca 20 år siden, da jeg var ung
Det jeg kan huse var at vi gjorde lige som i videoen som Thomas2610 viser.
Mens vi lagde hænderene over hoved på personen som skule lyftes, koncentrerede vi os kun på at lyfte personen op.

Falcham

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-01-08 23:06

Det der undrer mig er at det er så almindeligt kendt at nogen da må havde haft en interesse i at undersøge det videnskabeligt, jeg kan bare ikke finde noget materiale på det.

Det nærmeste jeg er kommet via denne tråd er at det kaldes levitation, men dette bruges også indenfor parapsykologi om at løfte med tankens kraft (hvilket vist på ingen måde kan bevises), så det er svært at søge på fænomenet uden at skulle gennemlæse mængder af uvedkommende materiale.

Men altid spændende at høre om personlige oplevelser.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 10-01-08 23:54

Der er intet videnskab i ovenstående. Blot folk som løfter en genstand - det er det hele.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-01-08 23:55

Altså som copperfield og andre store illisionister kan mange ting jo lade sig gører men en egentlig videnskabelig undersøgelse hører man jo ikke om. Hvordan får man en jumbojet til at forsvinde på en landingsbane bare med et forhæng omkring og en ring af mennesker omkring der alle holder hinanden i hænderne og pist væk Hmmmm
Jeg var på ferie i Spanien oppe i det nordlige der lærte jeg et par ældre damer at kende og vi fik et enkelt glas champange jeg havde købt på den lokale bodega som jo er en vinforretning med massere af tønder man så smager fra og så får noget med enten på rigtig flasker eller man ku selv have plastdunke med og få tanket op.Da vi ikke ku drikke så meget som der var i flasken så sagde den ene dame at jeg bare sku tage en teske og hænge ned i hullet på den åbne flaske så selve skehovedet ragede op ,så ville brusen blive i den Som sagt så gjort .Næste morgen var der lige så meget brus som aftenen før Jeg undrede mig over det og de svarede la nu være med at være som en Tysker der vil vide alt Bare accepter det og det har jeg så gjort siden Samt tænkt over den gamle spanske kvindes vise ord

Mvh Sune Der er sprunget ud som Wanda Fisk

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 11-01-08 08:22

Jeg er interesseret i at høre fra personer med erfaing i emnet, eller som kan lede mig til link eller forklaringer.

Andre bedes (igen) venligst undlade at spamme.

Min kæreste er tryllekunstner og har samme indstilling som flere her - det er bare et løft, men han har jo samme indfaldsvinkel som dem der har den holdning, nemlig at de ikke selv har prøvet det.
Når man har prøvet det, ved man at man ikke bruger kraft.

En kemiker kan vist godt forklare din ske/flaske oplevelse Sune

Det kan godt være at verdnen bliver mere interessant når man ikke altid skal finde en forklaring, men dette drejer sig netop om at finde en forklaring, fordi så mange bliver næsten militante i deres afvisning (hvilket på mig godt kan virke ret uintelligent når det er noget man bare kan afprøve selv). Vi snakker ikke om hokus pokus her, men om koncentration.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-01-08 08:37

Er du nu der igen Jae man ka jo ikke engang kalde dig morgensur specielt for det er jo det samme med dig om aftenen: Jeg vil foreslå at du søger ind et sted for Højere videnskab sammen med nogle på "" dit niveau" eller mere specefikt fortæller ved porten til dit" gudommeligespørgsmål " at andres meninger sådan set rager dig en fjer med mindre vi syntes sådan ca det samme som dig Hmmmm sir jeg bare og tænker hvoffor var jeg dog så godtroende at min bemærkning overhovedet kunne bruges i dit eget lille ego univers

Hav en dag
Og som den gamle sagde til mig sir jeg så til dig" Tysker"
Og ps jeg har skam også oflevet noget uforklarligt nogle gange
men det gider du vel ikke høre om her i det meget specielle rum såe benet ud af DIT LILLE RUM

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-01-08 08:42

Ups nu ryger jeg vel i blackkassen sammen med alle de andre Uha eller du ku jo også annulerer da du jo ikke har fundet de vise sten

Mvh Suno

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 11-01-08 09:16

Som ung ”legede” vi også meget med at løfte folk.
Det foregik ikke helt på samme måde som thomas2610 linker til. Personen som skulle løftes sad på en stol, og der var 4 personer der skulle løfte. Hver person brugte 2 pegefingre (foldede/flettede de øvrige fingre) d.v.s. at alle 4 personer brugte begge pegefingre til at løfte med.
Først forsøgte vi om vi kunne løfte personen bare sådan - det kunne vi ikke.
Dernæst skulle vi koncentrere os mens vi holdt vores hænder (lag på lag, dog uden at røre hinanden) over hovedet på personen som skulle løftes. Dette skulle ”ophæve tyngdeloven”.
Og hvad skete der? Vi kunne løfte personen (også tunge folk).
Min teori er:
I starten er der ingen koncentreret om at løftet skal kunne lade sig gøre, og alle opfører sig ”slattent” også den personen der skal løftes. Når så man i fællesskab begynder at koncentrere sig om opgaven, sker der følgende: Personen der skal løftes gør sig bevidst/ubevidst ”stiv” samtidig med at løftet foregår koordineret imellem de 4 løftende personer, og dermed bliver løftet lettere at foretage.
Jeg tror ikke der er så meget overnaturligt i det.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 11-01-08 19:48

Nej jeg tror heller ikke det er overnaturligt, det interessante er at koncentration kan løfte, eller måske er det noget helt andet. kunne være interessant at vide præcist hvad så man kunne udnytte det i andre sammenhænge.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-01-08 17:27

Om at bruge tankens kraft: Ikke helt overtro...

På Danfoss Univers er der en opstilling, hvor to personer får pandebånd på
ved hver sin ende af et bord. Midt på bordet ligger en lille kugle.

Kuglen bevæger sig væk fra den der bedst kan slappe af, som så vinder;
altså må øget hjerne aktivitet give øget tiltrækningskraft, Svend

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 31-01-08 19:53

"Jeg er interesseret i at høre fra personer med erfaing i emnet, eller som kan lede mig til link eller forklaringer. Andre bedes (igen) venligst undlade at spamme. Min kæreste er tryllekunstner og har samme indstilling som flere her - det er bare et løft, men han har jo samme indfaldsvinkel som dem der har den holdning, nemlig at de ikke selv har prøvet det. Når man har prøvet det, ved man at man ikke bruger kraft."

Hvis du mener at nogen af indslagene er spam, så har du vist ikke formuleret dit spørgsmål tydeligt nok. Og at finde folk der IKKE har nogen erfaring i denne selskabsleg fra vores ungdom med at løfte folk eller biler(jeg var selv engang en del af et ret godt team af 8 fyre der løftede alle gængse typer af små familiebiler op til hoftehøjde, to mand om hvert hjul), bliver nok svært i det hele taget. Hvad er det egentlig du synes er spam? -At nogen fortæller dig at derfaktisk bruges bruges kraft? Så prøv at sætte dig lidt ind i hvad ordet betyder.

Hvis et udtryk som F=m*a (kraft lig masse gange acceleration) er sort snak for dig, så genopfrisk din børnelærdom i elementær fysik. Ligningen siger at en masse der accelererer ER under påvikning af en kraft. At flytte en masse uden at udsætte den for en kraft er en fysisk umulighed. Det er sgu da godt at vi har bygningsingeniører som kan lave beregninger på om tagkonstruktioner mm kan bære. For hvis du virkelig er blevet arkitekt uden at have bare det mest elementære kendskab til fysik, så vil jeg da gå ind under nogetsomhelst som er tegnet af dig.

Nå, men vi er altså nogle stykker (som man tydeligt kan se af de gode indlæg) som BÅDE "har erfaring" OG ved hvad vi snakker om OG deler din arme kærestes mening om at det bare er hvad det er: Nemlig et simpelt løft. Ganske vist et velkoordineret et af slagsen, udført af folk der koncentrerer sig 100% eller deromkring om opgaven, og derfor ikke bemærker at løftet er så tungt som det rent faktisk er. Det ER ganske simpelt forklaringen. Hvis du har en dagsorden der ud på på at bekræfte din opfattelse af at der forgår noget mere esoterisk, så brug dog et forum der ikke som titel indholder noget med videnskab. (Der er selvfølgelig noget der kaldes alternativ videnskab. Men det går som regel fint hånd i hånd med alternativ begavelse).

"Når man har prøvet det, ved man at man ikke bruger kraft."
Så det ved man altså?? Jamen så står det jo ikke til diskussion. Jeg vil straks revidere hele min viden, nåeh nej, det er jo så hele min TRO på fysik.

"En kemiker kan vist godt forklare din ske/flaske oplevelse Sune"
-Ja eller en krystalhealer, for hvad skal man dog med de eksakte videnskaber, når enhver der har prøvet at anbringe en amethyst foran TV´et jo bare lissom VED at den straks fjerner alle de skadelige TV-stråler (og jordstrålerne med, hvis du ellers har købt den ekstra dyre luxusamethyst).

"Det kan godt være at verdnen bliver mere interessant når man ikke altid skal finde en forklaring, men dette drejer sig netop om at finde en forklaring, fordi så mange bliver næsten militante i deres afvisning (hvilket på mig godt kan virke ret uintelligent når det er noget man bare kan afprøve selv). Vi snakker ikke om hokus pokus her, men om koncentration."

Og først nu fatter jeg da bare lissom bjælde af af hvad det egentlig er du mener. Hvad er det der bliver millitant afvist her? -At der er en simpel, naturlig forklaring på fænomenet? Eller det modsatte? Du skriver jo lige selv at det bare er koncentration.....

PS: Må jeg ikke også få den store ære at blive blacklistet?

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 31-01-08 19:57

UPS, der skulle naturligvis have stået at jeg NØDIGT ville gå ind under noget som osv....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 31-01-08 20:06

jeg gidder ikke læse det. nåede halvanden linie - få dog et liv...

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-03-08 10:52

Du godeste.

SunoVITSEN gjorde igen, og denne gang med manér. Hvad i himlens navn har alt det nedenstående crap med spørgsmålet at gøre?
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=114563#1298736

INGENTING......Absolut 0 og INGENTING, men tågebankens behov for at ævle om sig selv, er så stort at han formentlig revner, hvis han ikke kan komme af med sine ligegyldigheder.

Hvad theskeen i champagneflasken angår, så har den ingen betydning. Men småtkørende folk elsker jo at tro på sådan noget lidt mystisk.

Citat
Jeg var på ferie i Spanien oppe i det nordlige der lærte jeg et par ældre damer at kende og vi fik et enkelt glas champange jeg havde købt på den lokale bodega som jo er en vinforretning med massere af tønder man så smager fra og så får noget med enten på rigtig flasker eller man ku selv have plastdunke med og få tanket op.Da vi ikke ku drikke så meget som der var i flasken så sagde den ene dame at jeg bare sku tage en teske og hænge ned i hullet på den åbne flaske så selve skehovedet ragede op ,så ville brusen blive i den Som sagt så gjort .Næste morgen var der lige så meget brus som aftenen før Jeg undrede mig over det og de svarede la nu være med at være som en Tysker der vil vide alt Bare accepter det og det har jeg så gjort siden Samt tænkt over den gamle spanske kvindes vise ord

Så får tågebanken lige en tilrettevisning af spørger LOOOL, idet hun aldeles ikke var interesseret i at høre om hans Gabriel Jensen udflugter og samvær med ældre damer, hvorefter tågebanken smider et tøsefornærmet tudekikseindlæg - se nedenstående LOOOL

Citat
Er du nu der igen Jae man ka jo ikke engang kalde dig morgensur specielt for det er jo det samme med dig om aftenen: Jeg vil foreslå at du søger ind et sted for Højere videnskab sammen med nogle på "" dit niveau" eller mere specefikt fortæller ved porten til dit" gudommeligespørgsmål " at andres meninger sådan set rager dig en fjer med mindre vi syntes sådan ca det samme som dig Hmmmm sir jeg bare og tænker hvoffor var jeg dog så godtroende at min bemærkning overhovedet kunne bruges i dit eget lille ego univers

Hav en dag
Og som den gamle sagde til mig sir jeg så til dig" Tysker"
Og ps jeg har skam også oflevet noget uforklarligt nogle gange
men det gider du vel ikke høre om her i det meget specielle rum såe benet ud af DIT LILLE RUM

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-03-08 11:07

Tja der er noget meget sigende i at man på dette sted "kan du?" bliver mobbet når man har en højere uddannelse.
Der bliver kørt en masse følelser i stilling som for mig at se handler om helt andre ting, end det at hjælpe andre med at finde et svar.
Jeg har ingen interesse i at diskutere den slags symptomer og vælger at ignorere det.
Mediet hvor man kan komme fuldstendig væk fra sin moral og respekt for andre, er direkte skadeligt for nogen personer, som derved nærmer sig en agressiv følelse - der desværre er selvforstærkene.
I stedte for at gøre eget liv bedre, bliver det faktisk værre ved den slags opførsel.

Vi er alle mennesker, uanset uddannelse, religion, køn, alder osv. Hvis man ikke kan respektere det, ja så er ignorer løsningen.