/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Et repræsentativt udsnit
Fra : Montanarules
Vist : 2203 gange
40 point
Dato : 27-12-07 15:43

Hejsa

Er her nogen som har styr på hvornår en dataindsamling er valid nok.

Jeg er i gang med en undersøgelse til en opgave, hvor jeg har udført 10 interviews med eksperter, ud fra en række specifikke spørgsmål (kvantitative som kvalitative). Undersøgelsen vedrører Social Engineering (inden for It-sikkerhed), hvilket jo selvfølgelig udelukker almindelige borgere.

Men hvornår kan man sige min undersøgelse er valid nok? Hvor mange respondenter skal bruges?

Inden du svarer, så husk på at der er forskel på en generel brugerundersøgelse om brugertilfredshed/vaner og en ekspertundersøgelse.

Skriv gerne links hvis i kender hjemmesider som præcis omhandler emnet. "har dog selv søgt uden held"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-07 15:59

Citat
hvornår en dataindsamling er valid nok.

Til HVAD ????

30 patienter kan være nok til at lave en doktorafhandling (alt efter hvilket speciale vi taler om)

Kommentar
Fra : Montanarules

Dato : 27-12-07 16:04

En kandidatafhandling.

Skriver om Social Engineering inden for It-sikkerhed, hvor jeg skal undersøge hvilke SE problemer virksomhederne i Danmark oplever, hvor udbredte de er osv.
Jeg har interviewet 10 sikkerhedseksperter som arbejder som konsulenter for Danske virksomheder.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-07 16:07

Det burde være nok til en afhandling alt efter indhold....

Men kommer jo nok lidt an på om de omhandlede 10 er nogen der er "kendte".......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-07 16:09

Er det blot 10 danske konsulenter, er det nok ikke noget der vækker den store begejstring....

Har du ikke en mentor....

Kommentar
Fra : Montanarules

Dato : 27-12-07 16:16

Jo, har en vejleder. Men han er også i tvivl.

Det virker på en måde også absurd hvis jeg skal gennemføre 20 interviews. Eksperterne er jo hammer svære at få i tale og interviewsene tager jo en krig.

Sikkerhedskonsulenterne kommer primært fra store danske anerkendte virksomheder.

Der må være noget teori som dækker området. Har netop brug for konkret teori, og ikke bare en subjektiv vurdering.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-07 16:24

Citat
Eksperterne er jo hammer svære at få i tale og interviewsene tager jo en krig.

Ja - det kan sagtens tage flere år...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-07 16:26

Citat
Der må være noget teori som dækker området. Har netop brug for konkret teori, og ikke bare en subjektiv vurdering.

Næhhh....

Der er INGEN "lærebøger" for den slags - til gengæld er der frit spil.... (bare det behager bedømmerne)

Kommentar
Fra : Montanarules

Dato : 27-12-07 16:32

HMM.. shit.. har prøvet at stykke en lille tekst sammen. Hva syns du?

A. Antallet af respondenter i undersøgelsen
For at øge validiteten på dataindsamlingen, er det vigtigt at respondenterne besidder stor viden og erfaring med It-sikkerhed og har et godt kendskab til SE. Dette minimerer dog betydeligt antallet af potentielle respondenter, da denne viden selvfølgelig ikke er almen.

En normal forbrugerundersøgelse, f.eks. om tilfredshed på et produkt, vil derfor også indeholde et langt større antal respondenter, hvor en undersøgelse baseret på specialister indbefatter et langt mindre antal. Eksperterne har dog stort kendskab til SE på landsplan, og besidder derfor også viden, som repræsenterer en større befolkningsgruppe.

En anden mulighed for at få flere i tale, er at interviewe virksomhederne selv. Denne mulighed lader sig dog ikke gøre, da virksomheder som hovedregel nægter at offentliggøre aspekter vedrørende deres sikkerhed. En erfaren It-sikkerhedskonsulent kan derfor nemmere omtale SE, dog med hensyn til tidligere klienters anonymitet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-07 16:40

Det er jeg nok ikke den rigtige til at bedømme (er ikke liiige mit fag)

Men jeg tror da du har ret i at NETOP sikkerhed kan være et ømtåleligt emne for mange virksomheder, der naturligvis IKKE ønsker deres "huller" udbasuneret i offentligheden.....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-07 17:56

Hvis det mere drejede sig om det rent stokastiske:
Statiske fordelinger, konfidens grænser, udfaldsrum etc., kunne jeg måske dig?

Men det er vist ikke tilfældet, Svend

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-12-07 17:57

Udvælgelsen ligger hos dem, der har udnævnt dit materiale til "eksperter"

Selv har jeg oplevet lidt for mange "eksperter" på felter jeg selv kender til til helt at stole på sådan nogen. I forbindelse med konsulentvirksomhed, vil alene besøg af en sådan person i sig selv give et løft i lokale præstationer - uanset de trufne foranstaltninger. Alene det, at folk oplever, der sker noget omkring dem, vil give en placeboeffekt som ikke er til at kimse af!
mvh
pbp