/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Photo Shop pro 7 Haster
Fra : F.Kyllesbech
Vist : 771 gange
50 point
Dato : 14-02-03 12:23

Hej alle
Jeg har fået spørgsmålet om Photo Shop pro 7. Det skulle koste ca. 10.000 kr MEN er det det værd og det på dansk?
Men ikke mindst er der andre gode photo programmer til en mindre pris men er lige så gode og på dansk !

Flemming

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 60 point
Dato : 14-02-03 12:31

Næsten lige så godt er Paint Shop Pro fra Jasc software - og det koster 1153,- hos www.prosoft.dk

Her vil du kunne læse mere om programmet også...

Men naturligvis får man jo det man betaler for, så hvis man har råd til Adobe Photoshop er den pengene værd.... Photoshop fås iflg. http://www.adobe.com/products/photoshop/languages.html OGSÅ på dansk.

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 14-02-03 12:46

Hej

Det er helt klart BEDRE end Paint Shop Pro som andre nok vil anbefale, men med en vejl. pris på 9,825.00 kr. er det også væsnetlig dyrer.

Om det er pengene værd, kommer an på hvad du skal bruge det til. Hvis det kun er de simple billede manipulationer som Paint Shop Pro kan lave, så hold dig til det, men har du brug for et PROF program, så må Photoshop helt klart være valget.
Photoshop kan fåes på Dansk.

Sammen med PhotoShop kommer også ImageReady der er et program for sig selv, der kan oprette animerede gif-filer.
Disse kan blandt andet laves ud fra de LAG man bruger i Photoshop.

Integreret i PhotoShop er også SLICE funktionen, der anvendes til at "dele" et bellide op i små sektioner, til placering i en tabel på en hjemmeside - dette gør at brueren kan se der SKER noget under dl, men hvert enkelt billede kan jo også fungere som et link...

Til sidst - og for mig det vigtigste, så er PhotoShop kompatibel med SAMTLIGE trykprocesser der anvendes. Uanset om en bogtrykker anvender MAC eller PC (hvis bogtrykkeren ellers er up-to-date)

Men som sagt, har du kun brug for at kunne lave lidt retouche, ændre farve / belysning, og evt. sætte en tekst hen over et billede, så kan du klare dig med Paint Shop Pro. Det er vi bare nogle der ikke kan nøjes med...

mvh
BenKvist.

ps. Prøv at besøge: http://www.adobe.dk og læs om PS7

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 14-02-03 13:13

Jeg kan egentlig ikke tiløje nyt, men vil være lidt grov!!
Køber... du (man skal jo holde sig på lovens smalle sti) PS 7 er du proff. eller idiot
PS er det ultimative proff. prg. du kan indenfor kort tid lave "en del" men:
Der er så mange filtre m,v at ved 1 times brug hver dag for at lære at beherske et filter vil det vare mindst 2-3 år at kende det.
PSP (Paint Shop Pro) vil jeg helt klart mene ABSOLUT dækker dit behov, det er altså også et stærk program, med layers/filtre m.v.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 14-02-03 13:17

Hej Flemming,

Photoshop er et yderst godt program... men et godt gratis Alternativ som er på højde med Photoshop er GIMP...
GIMP (GNU Image Manipulation Program), er et gratis Billedredigeringprogram... du ka' bl.a. her finde nogle vejledninger, samt guider til brugen af den her... -->
http://www.dudu.dk/gimp/index.htm

andre steder med tutorials til Gimp... -->
http://empyrean.lib.ndsu.nodak.edu/~nem/gimp/tuts/
http://www.techtutorials.info/lagimp.html
http://www.gimp.org/tutorials.html
http://tigert.gimp.org/gimp/tutorials/
http://www.gimppro.com/help.php
http://www.mathematik.uni-ulm.de/help/gimp/tutorials.html
http://www.beastwithin.org/users/wwwwolf/things/graphics/gimptut/
http://jimmac.musichall.cz/tutor.php3
http://cs.uhh.hawaii.edu/~jeschke/photography/articles/gimp/tutorials.shtml

GIMP bliver også brugt af proffesionelle og er på fuld højde med PhotoShop, samt den er gratis... den ka' måske være lidt bøvlet at installere... men når den først er installeret kører det derud af...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : bannebjerg

Dato : 14-02-03 13:38

Jeg kan heller ikke tilføje meget, udover det er en god idé at du definerer dine krav først. Skal du bruge det proffesionelt er PhotoShop helt klart at foretrække.

Det er også rigtigt at Paint Shop Pro(PSP) er udemærket, men jeg synes liiiiige du skal høre om GIMP, der oprindeligt blev udviklet til Linux, men også fåes til Windows. Den har en STOR fordel, den er gratis og lige så godt som PSP.

Gimp til Windows finder du på adressen: http://www.gimp.org/~tml/gimp/win32/

Gimp har vist ikke så mange filtre som de andre, men hvis du først skal lære at bruge programmet, kan det være en fordel at der er mindre faciliteter til at forstyrre indlæringen.

Det ser ikke ud til at GIMP fås på dansk, men det er ikke det store problem. Tærskelværdi siger lige så meget(eller lidt) som Threshold. Gaussisk sløring er en "tynd" oversættelse af Gaussian Blur og sådan kan jeg blive ved. Du vil lære udtrykkene hurtigt uanset om du er bedst til dansk eller engelsk.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : hemse

Dato : 14-02-03 15:24

Du kan også prøve at søge på GIMP så kommer du til et helt gratis billedbehandlingsprogram - Hvis man tager et kursus i digital billedbehandling på netskole.dk har man muligheden for både at gøre det med Photoshop og med GIMP. så prøv etv. det desværre er det på englesk

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 14-02-03 18:31

Det lyder som om det skal bruges en gangimellem.har selv PS 7,det er helt umuligt for alm dødelige,GIMP er langt at foretrække,ville selv gerne af med PS igen.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-02-03 21:04

Hej Flemming

Jeg er ganske enig med Strarup.
GIMP er gratis, fordi det er et Linux-produkt, som er blevet tilpasset windows.
Hvis du ikke har stor erfaring med avanceret billedredigering, kan GIMP dog godt komme til
at give dig temmelig meget sved på panden - også EFTER installationen.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Bruno53DK

Dato : 18-03-03 00:10

Jeg bruger Adobe Photo shop pro 6.0 -jeg begyndte med pro 5.0- overvejer om jeg skal gå over til 7.0 -det du lærer ved eks.5.0 vidreføres til 6.0-og ligeledes det du lærer ved 6.0-til 7.0
Adobe Photo Shop er et rigtigt godt værktøj-men kræver meget lærer tid og veligeholdelse-
lærlingen

Kommentar
Fra : Bruno53DK

Dato : 18-03-03 00:10

Jeg bruger Adobe Photo shop pro 6.0 -jeg begyndte med pro 5.0- overvejer om jeg skal gå over til 7.0 -det du lærer ved eks.5.0 vidreføres til 6.0-og ligeledes det du lærer ved 6.0-til 7.0
Adobe Photo Shop er et rigtigt godt værktøj-men kræver meget lærer tid og veligeholdelse-
lærlingen

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 18-03-03 02:51

F. Kyllesbech>>>>
Det er aldeles urimeligt du skriver "haster" og ikke har kommenteret en skid!
Du skriver "på dansk", jeg kan sige dig der vil være problemer uanset om du vælger dansk eller engelsk version og - hvad enten vi taler om PS (PhotoShop) eller PSP (PaintShopPro).
Det er således at: Får du en dansk version vil du opleve at ca. 99 procent af evt. tutorials er på engelsk. TUTer (tutorials) er altså beskrivelser af hvodan du laver "lige netop dette".... som altså kan være et lyn (eller alt muligt andet 3D) spec. osv.
I div. IDG hæfter m.v. er der fine billeder af hvor/hvordan man finder de forskellige filtre, selv om man ikke er en ørn til engelsk er der helt klar at foretrække prg. er på engelsk. Ved den videre brug vil det (alt andet lige) give de mindste problemer!

Godkendelse af svar
Fra : F.Kyllesbech

Dato : 18-03-03 05:01

Hej alle..
Jeg er hamrende glad for en skideballe, men jeg har været ved at drukne i arbjede og en PCèr der stod af på strømmen.. så derfor. Jeg er glad for alles besvarelse og har da lært at man skal være lidt af en nørd før man bruger så mange penge på et program der kan så meget.. Tak til alle for i brugte jeres tid..

Flemming