/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Faldende genstand
Fra : Jimmy17
Vist : 1255 gange
50 point
Dato : 23-12-07 18:53

Kan man beregne en faldende genstands anslagsvægt?

Hvis man nu tager en ting, der vejer 4 kilogram og falder fra en højde på 2 meter.

Vil en variabel så også være hvor stort et stykke af genstanden, der rammer gulvet og derved spreder energien på større område, eller vil det være det samme.

Håber i forstår spørgsmålet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-07 19:16

En ting er Newtons anden lov...

en anden ting er den "impact", stød impuls, der opstår?

Desværre har jeg ikke mere tid til at hjælpe nu,
men i æ meldaw, Svend

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 60 point
Dato : 23-12-07 19:20

"Vægten", altså den kraft, tingen trykker gulvet ned med, er, som du sikkert selv fornemmer, afhængig af hvordan gulvet rammes.
Energien, som det faldende legeme har fået, er = m * g * h. Den energi skal bremses ned, og hvis det foregår med konstant bremsekraft F, vil den være stærkt afhængig af hvor dybt et hul, der bliver slået i gulvet, nemlig så bremseenergien (der blir til varme) er lig det faldende legemes bevægelsesenergi
F * s = m * g * h, hvor s er bremselængden
En stor tung kasse, der lander på et af sine hjørner og slår en 1½ cm dyb pyramideformet fordybning i gulvet, "vejer" mindre end samme kasse som fra samme højde lander på hele fladen.
Der blir ikke nogen indtrængning i gulvet (bremselængden nærmer sig nul), men et accellerometer anbragt i kassen vil banke ovenud af skalaen!
Håber du kan bruge forklaringen, ellers vend tilbage.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 23-12-07 19:24

Det er nemlig det jeg tænker på.

Må vel også have noget at sige om man bliver ramt af 1 cm2 eller 2 cm2 af samme genstand.
Altså, hvordan man bliver ramt.
Og vel også noget med udformningen eller???

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-12-07 19:26

jeps. Hullet i gulvet afhænger af trykket i Pascal = Newton/kvadratmeter

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 23-12-07 19:27

pbp_et

Hvad er m, g og h her?

Har denne teori et navn, som jeg kan søge på?
Så jeg evt kunne læse om den på eks wiki

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-12-07 19:28

en helt anden snak er, at kraften, du bremser med, ikke er konstant, så spørg virkeligheden. Det gør flyttekassefabrikanterne. praktiske målinger er virkelighed; resten er fysikbogsstof.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-12-07 19:29

masse, tyngdeaccelleration (9,81 m/s^2), højde

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-12-07 19:29

tag en hvilkensomhelst lærebog i mekanisk fysik

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 23-12-07 19:30

Så apropros den kasse du nævnte før.

I praktisk eksempel, så tror jeg nu jeg foretrækker at få kassen over foden med hele dens flade end dens hjørne.

Grunden til mit spørgsmål er faktisk jeg fik væltet et stort cylinderlys over foden fra 2 meters højde. :)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-12-07 19:31

ja, og jo større flade, du fordeler kraften på, desto mindre ondt gør det!

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 23-12-07 19:35

Mekanisk Fysik, er det et sted, jeg ville kunne læse mere om dette?

Men har man ikke et andet navn for vægten på en faldende genstand eller noget...

Ender med jeg skal til at læse til fysiker, bare for at forstå det

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-07 20:53

Jo oppe i de to meters højde har du såkaldt potentiel energi.
formlen er givet ovenfor af pbp_et...

Når så massen (her lyset) falder, omdannes denne til kinetisk energi: Ekin = 1/2 * m *v^2...

Når så massen (lyset ) rammer din fod, skal den energi igen omdannes til:
mindre potentiel energi i lavere højde plus tabt impuls energi:
(stød afbremsning, varme og ømhed hos dig...).

Kræver mere forklaring, ikke fra mig i dag, Svend

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 23-12-07 22:24

Men findes der ikke noen steder på nettet, hvor det er forklaret

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-12-07 22:27

Det, som folk til daglig kalder vægt er MASSE og måles i kilogram (og en masse andre, mindre nyttige enheder). Det, som i fysikkens sprog kunne kaldes vægt, er tyngdens træk i en genstand. Et 1 kg-lod har her i nabolaget en "vægt" på m * g = 1 kg * 9,81 m/s^2 = 9,81 N(ewton)Mens 1kg jerne på Månens overflade stadig er 1 kg jern, vil dets "vægt være cirka en sjettedel af vægten på jorden, altså godt 1,6 Newton. Du skal altså ikke bruge så stor kraft på Månen for at holde klumpen oppe - MEN du skal skal bruge ligeså meget kraft/det gør ligeså ondt at bremse, hvis klumpen har samme hastighed på Månen og på Jorden.
mvh
pbp

Og hvis vi skal videre i emnet, skal du nok ha fat i den fysikbog!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-12-07 22:33

Findes der ikke nogen steder??
-Jo lige her. Prøv at læse dine svar igennem et par gange. Indimellem kræver det faktisk, at man læser en stribe udsagn om virkeligheden flere gange. Om man så "forstår dem? Det aner jeg ikke. Efter mange år i undervisningsbranchen har jeg endnu ikke fået en fyldestgørende definition på "forstå", men accept og anvendelse af fysiske sammenhænge er heller ikke så ringe endda.
Og næste gang nogen siger til dig, at du skal forstå, så bed om en forklaring på ordet, en definition, og skynd dig at maile den til mig
pbp_et@hotmail.com

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-01-08 12:55

Øøøøh - mangler du ikke at lukke spørgsmålet??

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 11-02-08 16:13

Tak for svaret pbp_et.

Og stor deltagelse i spørgsmålet