/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Hvilke rettigheder har jeg?
Fra : vladimor
Vist : 399 gange
20 point
Dato : 22-12-07 17:00

Jeg er ansat uden overenskomst og derfor har jeg et par spørgsmål. Jeg er blevet fortalt, at min arbejdsgiver har hendes fulde ret til, at indkalde mig på arbejde på mine fridage. Jeg har en arbejdsplan, hvor mine tider står skrevet. Men hvis der pga sygdom eller andet, ikke kan findes en anden mulighed, kan hun tvinge mig på arbejde. Er dette lovligt?

Mit andet spørgsmål er: Er der et minimum antal timer man skal have fri mellem hver vagt? Eks: Hvis jeg har fri kl 23:30 - og derefter skal møde igen kl 07:00.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-12-07 17:27

hvordan skulle hun tvinge dig? Armen om på ryggen? Nej hvis du er optaget eller syg, så kan du da ikke - men ellers er man da normalt villig til at hjælpe i en snæver vending - ikke.

Ja hvis du kører lastbil er der nogle hviletidsbestemelser der skal overholdes.
Snak med din fagforening, der får du den helt rigtige orientering.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-12-07 17:37

Der er noget der hedder 11-timers regel, f.eks giver arbejde til kl 22 fri til 09. Det mener jeg gælder alle uanset overenskomst.

Fri mellem 23.30 - 07.00 ?
Okay, den tørn har jeg også taget frivilligt nogle gange, men man er smadret hvis man gør det flere gange i løbet af en uge, og overarbejdspenge er skattemæssigt sure.

Kommentar
Fra : vladimor

Dato : 22-12-07 17:38

Selvfølgelig vil jeg altid hjælpe i en snæver vending. Men undrede mig bare over om det var lovligt. Det mener min arbejdsplads. Så derfor kan jeg jo aldrig vide om jeg kan slappe af når jeg har fri.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-12-07 17:50

jo men du skal da have en eller anden rimelig varsel. Hvis du lige har fået gæster eller du lige har sat stegen i ovnen, så mener jeg du har en rimelig grund til at sige nej tak ikke lige nu" Derimod tror jeg ikke 11 timerstregelen gælder for andre end chaufører

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-12-07 17:58
Kommentar
Fra : vladimor

Dato : 22-12-07 18:33

Men det gælder vidst kun for kørsel. Og det er ikke det fag som jeg arbejder i. men ellers tak for linket og hjælpen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-12-07 19:07

Valde... hold nu din bøtte. Du bavler som sædvanlig

Citat
Derimod tror jeg ikke 11 timerstregelen gælder for andre end chaufører

http://www.at.dk/sw4619.asp

Citat
11 timers hvileperiode

Arbejdstiden skal tilrettelægges således, at de ansatte får en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24 timer.

Dette betyder, at fra det tidspunkt, hvorfra arbejdstiden beregnes, skal der gives 11 sammenhængende timers hvil, når man regner 24 timer tilbage.

Det kan beregnes, om forholdene er lovlige, hvis man tegner en tidslinje og fra et tidspunkt inden for arbejdstiden regner 24 timer tilbage, idet der inden for denne periode skal være 11 timers sammenhængende hvil.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-12-07 19:09

Undtagelser:
Citat
arbejde, der udføres i den ansattes hjem
arbejde i arbejdsgiverens private husholdning
arbejde, der udelukkende udføres af medlemmer af arbejdsgiverens familie, der hører til hans husstand
repræsentanter og agenter, der arbejder uden for virksomhedens faste arbejdssted
personer i overordnede stilinger, der udelukkende eller hovedsageligt udfører arbejde af ledende art, og som ikke er forpligtet til arbejdstidsmæssigt at følge dem, de skal lede, eller følge en forud fastlagt arbejdsturnus
personer i overordnede stillinger, der på grund af specialviden eller lignende forhold har en særlig selvstændig stilling, inden for de former for arbejde, der er omfattet af bilaget.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 22-12-07 19:20

hvis man er ansat uden overenskomst skal man havde den slags forhandlet ind i en kontrakt. Det lyder somom du mangler en fagforening - ring til en og bed om råd i situationen, så det ikke bliver negativt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-12-07 19:22

Arbejde udenfor de normalt aftalte tider er overarbejde.

Funktionærer er forpligtet til at påtage sig overarbejde. Det skal dog - så vidt muligt-
varsles i rimelig tid. Ved andres sygdom eller anden uforudset begivenhed, kan varsel blive ganske kort. Man har ikke engang krav på overarbejdsbetaling, hvis man er på fast løn, og ikke har aftale ( kontrakt eller overenskomst) om andet.

Det afgørende er således om du er funktionær eller ej. Det afhænger af arbejdets art og din normale arbejdstid.
kontorfolk, butiksfolk, og arbejdsledere er funktionærer med mere end 7 timer (vistnok ) pr uge.

Fabriksarbejdere , bygge og anlægsarbejdere, håndværkere og mange flere er ikke funktionærer.

Det har ikke med lønnens størrelse eller udbetalingstidspunkt at gøre, som i gamle dage.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-12-07 19:42

Ja - 11-timersreglen findes stadig og gælder for alle, dog er den ændret i.f.t. oprindelige udformning. Her er endnu et link:
http://www.dkp-ml.dk/art5/4644.htm

Din arbejdstid SKAL stå i din ansættelsesaftale og du SKAL have en ansættelsesaftale (bødestraf for din arbejdsgiver at undlade den. Men i denne aftale kan sagtens stå at du skal stå til rådighed døgnet rundt hvis det passer arbejdsgiveren.
Jeg tror ikke på den med at en funktionær skal udføre pålagt overarbejde. Hvor står det? Det nærmeste vi kommer det er, at funktionæren ikke må arbejde så meget et andet sted at han er for træt til at arbejde i aftalt arbejdstid (§15)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-12-07 19:44

Er arbejdsmiljølovgivningens regler om daglig hvileperiode et overenskomstspørgsmål??

Hold da op.... Det må jeg nok sige

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-12-07 19:59

Klumme spør
Citat
Er arbejdsmiljølovgivningens regler om daglig hvileperiode et overenskomstspørgsmål??

Svaret er nej.

Når man så tænker på om mon Klumme har glemt vladimir's første spørgsmål allerede efter at have læst det andet, ja så tænker man

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-12-07 20:02

Jeg tror da ikke jeg har glemt at læse noget. Mit sidste indlæg gik på dette http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=114339#1286768

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-12-07 20:04

Altså... jeg svarer kun på det med hviletidsbestemmelser - ikke det med overarbejde.