/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
3 måneders opsigelsesvarsel
Fra : begga
Vist : 826 gange
500 point
Dato : 21-12-07 16:58

Hej
Det er lidt svært at få rådgivning nogetsteds her i juleferien, så jeg håber at der sider nogle kompetente mennesker og har tid og lyst til at hjælpe mig
Jeg bor i en andelsforening , vi har opløst
og solgt til en investor pr 1/1-08. Vi kan blive
boende og har det sædvanlige 3mdr. opsigelsesvarsel.
Derudover står der også i vores købskontrakt, at køber
overtager lejlighederne som de er, altså ikke malede
og i standsatte.Jeg har sagt op pr 1/1-08,flytter den
1/2 og skal så betale husleje indtil 1/4-08. Jeg havde
en lejer på hånden, såfremt de ikke selv kunne udleje
lejligheden med det samme. Det er en ældre lejlighed
og en ældre ejendom. De fleste andelshavere er flyttet
og investor vil gerne have os ud, da han vil lave en
totalentreprise på ejendommen. Mit spørgsmål går på om
det kan være rigtigt , at jeg skal betale husleje i
henhold til opsigelsesvarslet, mens udlejeren sætter
lejligheden i stand. Han ville jo ikke kunne udleje
den alligevel. Jeg har hørt en advokat sige at det
svarer til at man flytter ud og udlejer derefter
øjeblikkeligt jævner ejendommen med jorden og så
forlanger , at man betaler 3 mdr´s leje. Kan jeg
stille noget op? Håber spørgsmålet er klart nok.
God Jul
Mvh. Begga

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-12-07 17:15

Du kan melde dig ind i
http://familieadvokaterne.dk/
Det kan være de kan hjælpe dig...
Måske ligger svaret allerede på deres hjemmeside
mvh Ben

Kommentar
Fra : begga

Dato : 21-12-07 17:23

Tak for rådet benjamin, jeg lader lige spørgsmålet stå lidt endnu

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-07 17:28

Hvis du skriver til familieadvokaten koster det et lille gebyr på ca. kr. 60

Her er det gratis http://www.friproces.dk/ngr/

http://www.ret-raad.dk/brevkasse men de holder godt nok en laaaang juleferie

http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11780

Held og lykke med det

Også en glædelig jul

Kommentar
Fra : begga

Dato : 21-12-07 17:35

Her er et par spørgsmål og svar fra Familieadvokaten, Erik Frodelund

Kan udlejer lade ny lejer bo gratis i min lejlighed i opsigelsesperioden?
Jeg har opsagt min lejlighed, der har 3 måneders opsigelse, pr. 01/06.

Jeg fraflytter lejligheden den 15/07 og skal således betale yderligere 6 ugers husleje, hvis udlejer ikke kan udleje den. Mit spørgsmål er:

Kan udlejer tillade sig at lade en eventuel ny lejer bo gratis i lejligheden i de 6 uger fra den 15/7 til den 31/08?

Det vil selvfølgelig gøre den lettere at udleje for ham, men vil være til skade for mig.

Svar:
Nej, det kan udlejeren ikke.

Flytter der en ny lejer ind, skal vedkommende betale husleje fra indflytningsdagen – og derefter slipper I for at betale yderligere husleje.

Udlejerens pligt til at forsøge at genudleje fremgår af lejelovens § 86 stk. 3, som du kan læse under denne linjes lovsamling.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

Skal jeg betale husleje, mens lejligheden bliver istandsat?
Jeg skal bare lige høre om det er rigtigt, at hvis jeg har 3 mdr. opsigelse, så skal jeg yderligere betale for 14 dage, hvor udlejer kan gøre lejligheden i stand??

Eller så skal jeg flytter 14 dage før??

Kan det være rigtigt, at jeg skal betale for lejligheden, når jeg ikke bor der?

Svar:

Hvis der ikke står noget om en frist på 14 dage i din lejekontrakt, skal du heller ikke betale for en sådan periode.

I den situation skal du udelukkende betale husleje, indtil din opsigelsesperiode udløber, dvs. du kan blive boende indtil kl. 12 den sidste dag i opsigelsesperioden.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-07 17:40

Det tror jeg ikke du får en pind udaf - bortset fra at komme af med flere penge....

At du vælger at flytte FØR tiden kommer da ikke udlejer ved....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-12-07 20:58

Det var da et spændende spørgsmål...!

Men din sitation er et værre mix af problemer: Det er jo ikke en almindelig opsigelse af et lejemål, fordi I sælger en andelsbolig/-forening.

Hvis køber gerne vil have beboerne ud, skulle din lejer så være der i få måneder? For lige dét problem kan du formentlig løse ved at finde en anden lejer, f.eks. på www.boligportalen.dk (eller hvad den nu lige hedder). Det er altid nogen, der skal/kan bruge noget for en kort tid. Og du behøves jo ikke være nervøs for, om vedkommende ikke passer på boligen i lejeperioden...

Måske kan du få køber til at "overtage" boligen før tid, og den vej rundt spare penge. Men som udgangspunkt hænger du nok på din egen lejeperiode, for i grunden kan du jo bare blive boende.

Hjalp det lidt...?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-12-07 21:36

Og et PS:

Han skal selvfølgelig ikke sætte i stand i den tid, hvor du skal betale husleje!!!

Men hvis han ikke kan vente med at sætte i stand, så kan han jo "leje" den af dig indtil din opsigelsesperiode er udløbet.

Og der kan ikke være tale om en istandsættelsesperiode, da der jo er tale om et salg. Og der er en skæringsdag = overtagelsesdag. Uden "overgangsperiode".

Med mindre der står noget andet - specifikt - i jeres købsaftale.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 22-12-07 14:54

Hej igen
Foreløbig tak for svarene. Lidt flere informationer:Ifølge købsaftalen havde vi mulighed for at opsige helt frem til 1 december for fraflytning 1 januar og således undgå de 3 mdr varsel. jeg har tidligere talt med udlejer og ved at de er meget ivrige efter at få os ud 1/1 af hensyn til at holde omkostningerne nede ved en totalentreprise på ejendommmen.
Jeg ved med sikkerhed, at når jeg flytter den 1/2 så går de igang med en større renovering af lejligheden, der omfatter nyt køkken, etablering af bad, renovering af lofter og vægge m.m inden de lejer lejligheden ud igen. Mit spørgsmål går på om det er rimeligt at jeg betaler husleje i den periode, hvor de renoverer, de ville jo alligevel ikke leje ud. som det ses af svarene fra advokaten jeg har sat ind tyder det lidt på, at der måske er noget om det.
Mvh. Begga

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-07 15:10

Som allerede nævnt...

DU KAN JO BARE BLIVE BOENDE....

Udlejer kan da ikke gøre for du flytter før tiden....

Og meddeler du ikke dette til udlejer er der da ingen der går ind i en beboet lejlighed (det ville være indbrud)....

Noget andet er hvis du afleverer nøgler og samtidig meddeler at såfremt de "overtager" lejligheden - vil du naturligvis IKKE betale for de 2 måneder....

Så kan udlejer jo SELV vælge....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 22-12-07 18:35

Vil det sige, at tidligere andelshavere nu bor som almindeligere lejere? I så fald kan du læse dig frem i lejeloven.

Og hvis det er sådan, så skal du betale leje i opsigelsesperioden. Og det kommer an på ordlyden i din lejekontrakt, om der er en istandsættelsesperiode.

Men igen: hvis køber gerne vil igang hurtigt, så kan I jo mødes på halvvejen. Som i øvrigt også skrev foroven...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 22-12-07 18:41

Og en gang til: De kan ikke bare renovere lejligheden, så længe du har retten til den, fordi du betaler leje og har lejekontrakt, som ikke er udløbet.

Og den kan du så vende 180 grader til dit spørgsmål: Nej. Det er ikke rimeligt (eller lovligt), med mindre der er tale om en i kontrakten aftalt periode.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 27-12-07 12:14

hej ysseven og refi
Tak for svarene
Ifølge vores købskontrakt og lejekontrakt skal jeg ikke istandsætte ved fraflytning. De har beset lejligheden ved købsovertagelsen og den skal fraflyttes i den stand.
Hvis jeg forstår Jer rigtigt, så kan jeg forhandle med udlejer og sige, at jeg fraflytter lejligheden, men såfremt de ønsker adgang til den og mulighed for at renovere den i opsigelsesperioden vil jeg ikke betale husleje.
Hvad med udlejers pligt ifølge lejeloven til at udleje lejligheden hurtigst muligt?
Med venlig hilsen Begga

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-07 12:29

Udlejers pligt i denne sammenhæng er jo underordnet (den er jo ikke klar før din periode alligevel udløber)

Tag en snak med udlejer...

Spørg om de er interesseret i at overtage den tidligere (mod at du IKKE betaler husleje)

Er de ikke det hænger du på huslejen - uanset om du flytter eller ej....

Flytter du - og udlejer "betræder" lejemålet UDEN din tilladelse, er det indbrud...

Længere er den egentlig ikke...

Så enten bliver i enige eller du betaler til opsigelsesperiodens udløb....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 27-12-07 23:05

Enig - som jeg jo også allerede har skrevet...