/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kombinationsboks i Excel
Fra : Ravnsbjerg
Vist : 1059 gange
20 point
Dato : 21-12-07 15:15

Hej med jer alle
Beklager, men jeg har altså p.t. ikke mere end 20 points at uddele, skønt jeg gerne gav 150, da jeg fornemmer mit spørgsmål ikke er lige til.

Jeg har fundet denne side gennem Google, og har tidligere hentet hjælp på den én gang. Troede kun den handlede om hjælp til systemtekniske ting og sager, men kan jo nu se det indeholder meget mere =o) Og dette skal jeg da nok til at bruge noget mere!

Well, til spørgsmålet!

Jeg kunne godt tænke mig at lave en kombinationsboks i Excel, hvis indhold er afhængigt af valget i en anden kombinationsboks. Hvordan gør man lige det?
Altså hvis jeg vælger <valg1> i første kombinationsboks, så skal valgene i kombinationsboks 2 f.eks. være "rød", "blå", "gul".
Men har jeg valgt <valg2> i første kombinationsboks, så skal valgene i kombinationsboks 2 være f.eks. "sort", "hvid", "grøn".

Håber I kan hjælpe? Dete r muligt, at min forespørgsel rækker ud over brugen af en almindelig kombinationsboks?
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at jeg altså ikke er en Excel-haj, så en forklaring må gerne være "omhyggelig". Jeg er bare en almindelig bruger, med interesse for "excel-prgrammering".

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-12-07 16:57

Man kan løse folks problem eller lære dem at løse det selv...
tryk F1 for hjælp
Søg på HVIS
"HVIS" er en funktion i excel der løser dig problem.
Så kan du resten selv
mvh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-12-07 17:00

Hvis du slår op under CELLE
Vil du kunne se de egenskaber du kan ændre, hvis din "HVIS" er sand eller falsk.
mvh Ben

Kommentar
Fra : Jaakko

Dato : 22-12-07 10:40

Celle A1 er indtastningsfelt. Her kan du skrive enten "valg1" eller "valg2". Da jeg ikke er helt sikker på, hvad det er du efterlyser, her to muligheder. KOPIER formlerne nedenfor (Excel oversætter selv formler til dansk, hvis du har en DK-version):

1. Hvis du vil have alle tre valgmuligheder vist i celle A2 indsætter du denne (lange!) formel (i celle A2):
=IF($A$1="valg1";"Rød";IF($A$1="valg2";"Sort";""))&", "&IF($A$1="valg1";"blå";IF($A$1="valg2";"hvid";""))&", "&IF($A$1="valg1";"gul";IF($A$1="valg2";"grøn";""))

2. Hvis du ønsker de tre farvevalg i hver sin celle indtaster du:

I celle A2: =IF($A$1="valg1";"Rød";IF($A$1="valg2";"Sort";""))
I celle A3: =IF($A$1="valg1";"Blå";IF($A$1="valg2";"Hvid";""))
I celle A4: =IF($A$1="valg1";"Gul";IF($A$1="valg2";"Grøn";""))

PS! Jeg er ligeglad med points. Jeg får dem alligevel ikke, selvom jeg hver gang har givet vindersvar fået mail fra Kandu om at jeg ville få dem!

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 23-12-07 16:10

Hm ser også lidt mærkelig ud jaakko
du har en femstjernet bedømmelse men ingen besvarelser

Kommentar
Fra : Ravnsbjerg

Dato : 24-12-07 10:37

Tak for svarene folkens!

Jeg er ikke sikker på, at jeg måske fik forklaret mit spørgsmål godt nok! Eller også forstår jeg ikke svarene. Jeg kan godt lave nogle HVIS formler, som efterfølgende laver nogle forskellige opslag, alt afhængigt af hvad man vælger i de to lister/kombinationsbokse (har lige opdaget, at der er forskel på hvordan tingene virker i Excel, alt afhængigt af version (har en nyere her hjemme, end på arbejder)).

Nu får I alle dataene, så jeg tydeligt kan forklare, hvad det er jeg vil lave. Åh min gud, jeg håber én af jer derude spiller rollespil, for at forstå dette noget bedre

For at knytte en kort historie på, så er jeg en inkarneret rollespiller, som er igang med at programmere et automatisk karakterskema i Excel, så ikke man skal sidde og udfylde stolpe op og stolpe ned i hånden med sin blyant.
Kort fortalt indeholder dette karakterskema en "shit load" af oplysninger om spillerens figur i spillet.
Højde, vægt, styrker og svagheder!

Der hvor mit problem er, er at jeg er ved at lave et område, hvor spilleren kan vælge hvilke våben hans karakter bærer rundt på, og det er her udfordringen opstår.
Fordi spilleren kan naturligvis vælge mellem mange forskellige våben. Disse våben kan så have nogle særlige evner, alt efter hvilke materiale de er lavet af. Men da f.eks. et sværd og en bue ikke at lavet af samme materiale, skal der være mulighed for at vælge forskellige typer materialer, alt afhængigt af hvilke type våben spilleren vælger.

Så udfordringen er altså:

Valgmulighederne i Liste(kombinationsboks) nummer 1:

Kniv
Slagsværd
Tohåndssværd
Økse
Kølle
Spyd
Langbue
Armbrøst
osv. osv.

Når så vi kommer til liste(kombinationsboks) 2, skal valgmulighederne være afhængigt af valgene i den første. Da der skal være tale om forskellige metaltyper, hvis man vælger et nærkampsvåben, og forskellige træsorter hvis man vælger et skydevåben.

Metaltyper
Hærdet stål
Gyldenstål
Mithril
Ademantium
Astorit

Træsorter
Old-eg
Elver pil
Jerntræ
Dybskovs birk
Enhjørring horn

Håber dette gav lidt indblik i, hvad det er jeg søger?