/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Billede i cirkler
Fra : klars
Vist : 4048 gange
300 point
Dato : 20-12-07 06:50

Hej !

Jeg er ny bruger i PhotoShop, dvs. har ikke nogen kursus i at bruge det.
Mit problem er at jeg skal bruge et rundt billede, hvor der skal ligges en ring om, og det hele skal så placeres oven på en baggrund. Så at det færdige resultat bliver at jeg har flere runde "billeder" placeret rundt på baggrundsbillede.

Mit resultat lige nu er at der stadigvæk er en hvid firkandt omkring det runde billede, og det må der ikke være.

Hvordan gør jeg det, så det kun er et rundt billede????

Venlig hilsen
Klars

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 20-12-07 08:22
Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 20-12-07 10:07

Hvordan gemmer du det runde billede ? - husk photoshop vil altid gemme dit billede i en firkantet ramme. Du skal gemme det runde billede som nyt billede og vælge gennemsigtigt (flueben).
Det vil fremstå som billede på en slags skakternet baggrund, som altså ikke ses.

Du kan nu indsætte billedet på hvilken som helst baggrund.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-12-07 10:17

Den hurtige forklaring:

Du skal først have baggrundsbilledet hentet ind i photoshop.

Så er fidusen, at du bagefter henter de billeder der skal laves runde, og med de forskellige værktøjer laver det så det runde udsnit, laver ringen omkring, markerer det runde og flytter dem over på baggundsbilledet efterhånden som du laver dem.
Der kan du flytte dem undt indtil de er hvor de skal være.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 20-12-07 10:19

Åbn det billede, du vil gøre rundt. Vælg det eliptiske markeringsværktøj (i min version øverst til venstre i "værktøjskassen"). Hvis du ser en firkant dér, så klik på ruden og hold musen nede, så kommer der en menu frem, hvor du vælger cirklen.
Klik nu musen ned i dit billede og træk en cirkel. Hvis du samtidig holder shift-tasten nede, bliver det en cirkel, ellers bliver det en elipse.
Når du således har markeret dit udsnit, når du op på værktøjslinien og klikker på Vælg. og derefter på Inverter. Så klikker du på Delete på tastaturet, og alt, der ikke er inde i cirklen forsvinder.
Træk nu denne cirkel over i det dokument, hvor det skal bruges og luk det første billede uden at gemme, så du stadig har det indtakt. Tag det næste billeder frem o.s.v., indtil du har de cirkler, du skal bruge samlet i dit slutdokument.
Der er mange andre måder at gøre det på, men jeg synes, denne her er den nemmeste.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 20-12-07 11:10

Fejlen er at Photoshop automatisk sæter baggrunden til transparent (Det ser ud som grå/hvide skaktern) Hvid du så gemmer i jpg bliver det til hvis, da jpg ikke han håndtere transparent. Hvis du i stedet gemmer som PSD er problemet løst.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 20-12-07 11:13

Ja, og hvis du skal bruge det færdige produkt på en hjemmeside, - gemmer du til web i gif formatet, - så forbliver baggrunden at være gennemsigtig.
Ammitz

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 20-12-07 12:02

Glem nu alt om tranparant beggrund og hvid baggrund. det er jo slet ikke det der bliver spurgt om.
Baggrunden er et billed hvorpå der skal runde billeder, så formatet det bliver gemt i er lige meget.
Du skal bare huske på om det er til web, så brug RGB farver. Er det til tryk så brug CMYK farver.
Jeg har ikke nåpet at starte photoshop op, men umiddelbart er den rigtige løsning som
hvaderikkeibrug er kommet med.
Når man laver sådanne ting tænker man ikke hvad man gør. det sidder bare i fingerne.

hawaii7

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 20-12-07 12:20

Nemlig. Og det gør det lige fra starten? Hvis man tænker i baggrung kan man i ro og mag finde billeder, gøre den runde, gemme dem i en specielmappe, og så til sidst lukke et dokument op som de skal sættes i. Det er meget muligt det er en lidt bøvlet fremgangsmåde, men den er overskuelig, også for en begynder!

Kommentar
Fra : klars

Dato : 20-12-07 18:48

Tak tale, jeg mangler måske at fortælle, at bagrunden ligge på Publiser, og danner grundlag for en kommende plakat, derfor er det vigtigt at den er rund..... jeg afprøve nogle af de ting i er kommet med og så vende tilbage.
Jeg håber stadigvæk at der er en der har "løsningen", så også jeg kan forstå den...........Derfor forøger jeg pointene med 100

Venligst klars

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 20-12-07 18:58

Når du skal ekxpotere dine masker og kurver i Photoshop er der vigtigt at du bruger den rettefremgangsmåde uanset det er til tryk eller web. brug dette link og se under Gem kurver

Hilsen Villy

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 20-12-07 18:59
Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 20-12-07 19:16

Nej sonnic. Det er ikke nødvendigt for en så simpel manøvre.
Nu ikke forvirre begerberne mere end højest nødvendigt. Husk (for helvede) at det er en begynder vi "slås" med her....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 20-12-07 19:19

Hej klars
Nu forstår jeg ikke en skid mere. Du skrev i dit første spørgsmål det omhandlede billeder i photoshop og nu skriver du baggrunden er i publisher.
Ved du havd du har med at gøre?
Publisher og photoshop er to forskellige programmer!!!!!!!!!!!!!!!
Hvad er dit problem??

hawaii7

Kommentar
Fra : klars

Dato : 20-12-07 22:56

Hej hawaii

Det er rigtigt at det er to forskellige programmer, men mit problem er at det er en plakat jeg er ved at lave, den er lavet i poblicer, der kan jeg ikke lave de runde cikler med billeder i, så jeg bruger photospop til at lave mine cirkler i, og så ekspotere dem til publiser

klars

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-12-07 04:48

Såer sagen jo en helt anden. Jeg mener ikke du i publisher kan indsætte billed i en rund ramme.
Det er lettere i QuarkXpress eller Indesign, der kan du lave en cirkel og indsætte et billed.
Du kan evt. vælge at eksporterer din plakat til photoshop og så arbede videre der.
Du kan også fritlægge dine billeder i photoshop (maske) og så gemme dine billeder som runde.
Dette kan jeg ikke lige forklare hvordan du gør, uden selv at skal i gang og skrive forløbet ned.

med venlig hilsen
hawaii7

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 300 point
Dato : 21-12-07 07:50

lav en rund maske som beskrevet af flere, vælg pil og træk den runde selecsion over på det andet billede

Godkendelse af svar
Fra : klars

Dato : 21-12-07 08:06

Tak for svaret jomfruane.