/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
LINOLIE
Fra : needhelp
Vist : 775 gange
50 point
Dato : 19-12-07 21:11

er der nogle der kan fort;ller mig noget om linolie hvad MAL kode den har osv fks om det er farligt eller om man skal man bruge beskyttelse

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 19-12-07 21:13

Det er ikke farligt som sådan. Men det skal afskaffes på forsvarlig måde da det er SELVANTÆNDENE!

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 60 point
Dato : 19-12-07 21:13
Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 19-12-07 21:18

http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=101

http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=3581

http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=3347

http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=3549

For at skaffe det væk på forsvarligvis, så har jeg aldrig brugt en Pose, lukket alt luft ud af den og bundet en knude. Ellers kan man putte den i en spand med vand og Lukke den igen!

Godkendelse af svar
Fra : needhelp

Dato : 19-12-07 21:27

Tak for svaret troldenesdhb. det var lige det jeg skulle bruge tak :D

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-12-07 21:51

Hvad farligheden angår: Du kan drikke det lige fra flasken!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-12-07 22:10

linolie bruges også til medicin til heste. det er ganske ufarligt, ja måske ligefrem sundt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-12-07 22:35

Indeholder masser af linolsyre og linolensyre, alt det dyre i diætmargarine (flerumættede fedtsyrer)

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 19-12-07 22:54

Linolie - olie fra hørfrø (linum) kan give diaré ved indtagelse. Desuden mener jeg den bør behandles som alle andre olier - undgå langvarig hudkontakt, undgå at bære olievædet tøj. Ved påføring på store flader vil jeg da også anbefale udluftning.

Ricinus olie (amerikansk olie) er det man plejer at give heste - ikke linolie. Derfor kan det da godt være at der er nogle jydske bønder der sværger til linolie. Ricinusolie giver også diaré - det er formålet.

Kommentar
Fra : henrikkrebs