/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Euklids løsningsmetoder!
Fra : MadsPU
Vist : 415 gange
20 point
Dato : 19-12-07 19:15

Hej.

jeg skal bruge euklids løsningsmetoder til at løse følgende 2.gradsligninger:

x^2 = 3x + 4

X^2 + 24x = 25

kan ikke rigtig finde ud af det med euklids løsningsmetoder, håber nogen har et hurtigt svar mvh Mads! på forhånd tak!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-12-07 19:51

Har aldrig hørt om gamle grækere i forbindelse med andengradsligninger.

Ligningerne er jo nemt løst, men det er vel ikke det der er dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-12-07 19:57

Jeg aner ikke hvad euklids løsningsmetoder er,
men prøv at isolere x^2 i den nederste ligning og sæt de to højresider lig hinanden

=25 - 24x = 3x + 4

er så 27x ikke lig med 21?

Så let er opgaven nok ikke??
Hvad har du glemt at fortælle???
hilsen Svend

Kommentar
Fra : MadsPU

Dato : 19-12-07 20:22

i kan lige få hele problem formuleringen, for jeg er selv lige så forvirret som jer :D

Der ønskes en redegørelse for nogle af de geometriske og algebraiske metoder, der har været anvendt til løsninga f andengradsligningen fra grækerne til vore dage.

du skal specielt fokusere på Euklids løsningsmetoder af andengradsligninger af formen:

X^2 = ax + b

x^2 + ax = b

X^2 + b = ax

benyt euklids løsningsmetode til at løse ligningerne:

X^2 = 3x + 4

X^2 + b = ax

-Mads

Kommentar
Fra : MadsPU

Dato : 20-12-07 13:25

det er en metode hvor man skal bruge passer til at regne det ud med.. :S