/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Indeklima i nyt hus
Fra : hjv1000550
Vist : 995 gange
20 point
Dato : 19-12-07 17:47

Jeg står for at skal bygge nyt træhus på 127 kvm til min kone og mig, og med de nye krav til isolering, bliver det jo både tæt og varmt. Jeg er meget interesseret i at få et godt indeklima, og det store spørgsmål er, hvorledes jeg skal sikre dette. Gode venners råd går på gulvvarme og en god luftudskiftning, men hvilken. Jeg har hørt om varmepumpeløsninger (luft/vand) NILAN VP 18 og jordvarmeløsninger. Er der nogen som har et konkret godt råd til at sikre et godt indeklima i huset.
Jeg er helt ny bruger, så er der hjælp at hente her?
hjv1000550

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-12-07 18:44

gå ind på sabetoflex. de har noget om kombivarmeanlæg. det er perfekt til træhuse.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 19-12-07 23:16

Udokumenteret. Ikke på Teknologisk Instituts positivliste. Men ideerne lyder da gode.

Men hvad vil du egentlig? Varme billigt og/eller ventilere? Skal det bare være billigt? Eller skal det bare være drønende godt?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-12-07 00:04

Jeg kan ikke lide Nilan. Til VE vil jeg foretrække Genvex Energy. Den synes jeg virker fin og overbevisende. Styringen er ret fed. Med lidt omhu i dimensionering af kanalsystemet kan du bygge et kanalsystem der er balanceret og så godt, at indregulering nærmest er umulig (har finpudset et med en anden kandu, der nærmest lå vildt uden for hvad der kan måles med almindelige ventilationsmåleinstrumenter). Sindsyg godt.

Til varme vil jeg snuse lidt rundt og se hvad der lå. Men lavenergi træhus!!!! En lille jordvarmepumpe - gerne IVT! (Den er svanemærket).

Kommentar
Fra : birgit09

Dato : 05-01-08 17:47

Jeg har en Nilan VP 18 der blev instaleret i slutningen af 2006. Vedkommende der skulle forklare os omkring diverse...( vi har pollen og kulfilter på p.g.a overfølsomhed/mcs ) var meget usikker på om der ikke skulle et filter yderligere på, således at støvet fra kulfiltrene ikke kom direkte ind i huset ?? kan dette være skadeligt ? der blev ej hellere målt ved ind og udsugnings....på lofterna o.lign. ?
Har efterfølgende ikke kunne få fat i samma fagmand og efterlyser derfor en dygtig mand til servicering/ vedligeholdelse af Nilan VP 18 med pollen og kulfilter.....på forhånd...tusind tak !!

Kommentar
Fra : birgit09

Dato : 05-01-08 18:04

SKULLE haft stået som spørgsmålog ikke som svar ..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-01-08 15:12

..og hvor bor du så? Spanien, Skagen, Bornholm, Esbjerg eller København???? Det er jo temmelig væsentligt.

Kulfilter???? Hvem hulen har brug for det?? Bor du op og ned af et rensningsanlæg??? Nilans såkaldte pollenfilter er et simpelt finfilter. Korrekt er rækkefølgen grovfilter, kul eller purafil og afsluttende finfilter. Men det skal du ikke forvente ventilatoren vil være glad for, eller rettere den vil yde for lidt. I 99,9% af tilfældende er eet simpelt F65 eller F85 filter, i nogenlunde overstørrelse mere end rigeligt. Kul og dobbelt filtrering er DOBBELT OMKOSTNING og til stort set ingenting. Kulfiltre finder kun rimelig anstænding anvendelse i industrien og som absolut (og ikke særlig funktionel) nødløsning i emhætter med recirkulation (må dybest set ikke anvendes iht normer og BR). Purafil anvendes på f. eks. Cheminova (svovlbrinte) og rensningsanlæg (ammoniak) idet man de i RECIRKULATIONSANLÆG kan beskytte eltavler og fjerne stank. Til rene friskluftanlæg er funktionen nærmest ingenting.

Og regn som udgangspunkt med at alt der er respirabelt, har du ikke godt af - også kulstøv. Så var det mig (og jeg har astma), røg kulfiltret ud. Og kom aldrig i igen.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 23-02-08 01:10

>3773. Display, så vent til du ser det nye...