/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
skift af regulator/termostat
Fra : Annette100Kan
Vist : 908 gange
20 point
Dato : 19-12-07 16:27

regulator (det hvide greb) til termostat på radiator gået af så fjeder springer ud og radiatoren er kogende.
Vil gerne skifte den selv, men er ikke handy-kvinde.
Er der mon nogen der kan fortælle mig pind for pind og i klart sprog hvordan jeg skal gøre og hvad jeg skal bruge.

mvh Annette

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-12-07 16:51

Der er en skrue inde bagved ved nogle, som skal løsnes (spændebånd), og så skulle du gerne kunne vrikke den af.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-12-07 17:15

- hvis den "bare er gået af", så vrider du den tilbage på plads (løsn skruen lidt først). Drej termostaten ned på "0", drej så "0" sidder opad og skru den fast i spændbåndet. Derefter kan du stille den på "3" eller hvad du ønsker...

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 19-12-07 17:22

Når termostaten er af, sidder der en ring af hård plast inderst. I den ring er der en lille umbracoskrue, den skal du stramme når du har trykket termostaten, også fjedringen, helt ind på plads (måske skal den løsnes først, selvom den selv er faldet af). Stil termostaten på højeste varme før du går igang, så er den lettest at få på.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 19-12-07 17:28

Når du ikke er handy-kvinde har jeg på fornemmelsen, at du ikke vil kunne klare det med en "pind for pind"-forklaring. Med mindre den er særdeles fyldestgørende og du oplyser om hvilket fabrikat din termostat er.
Men der kan selvfølgelig være folk her på stedet som er gode skriverkarle kombineret med handy-how-to-viden.

Jeg tror det er bedst for dig at finde en som kan vise dig det på stedet.
Men ellers: Held og lykke.

Venlig hilsen
Kresten

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-07 19:43

Din thermostat kan sidde fast på flere måder.
Alm. skrue og spændbånd.
2 mm. umbracoskrue.
vridegreb

Ved påmontering stilles thermostaten op på "5" altså fuld åbning.
Så sættes den ind over så rillerne passer (det kan mærkes)

Der findes mange typer thermostater så tag den med hen når du køber en ny.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-12-07 01:44

Det er rigtigt som " e.c " skriver, der er flere måder den kan sidde fast på, at købe en ny tror jeg ikke er nødvendigt den skal sættes på plads og skrues fast,
hvis du ikke har fået den på plads, så tag enden af en teske eller ligende og tryk fjederen ind og sæt noget taep omkring rør og ske så fjederen er trykket ind og lukker for varmen, så den ikke bare fosser igennem, især hvis du har fjernvarme, så kan du i ro og mag finde det rigtige værktøs
Alm. skrue eller 2/3 mm. umbracoskrue.