/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
selvnivellerende
Fra : Tina1308
Vist : 2500 gange
20 point
Dato : 19-12-07 15:26

Hej Alle, Hvem kan hjælpe mig?

Mig og min mand har kæbt et hus hvor gulvet er vind og skævt. På en lodsokkel på 2 m. kan gulvet falde alt fra 2mm til 19 mm.
Vi har fået mange tilbud fra håndværker om at lave dette men det er alt for dyrt.
De snakker alle om at brække gulvet op eller bruge selvnivellerende spartel.

Kan man selv gøre dette og hvordan. ?
Kender nogen prisen da det lyder meget dyrt. ?

M.v.h. Tina

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-12-07 15:31

Citat
selvnivellerende spartel.

Hvis i ikke har prøvet, så kan i ikke.
Der findes andre måder end selvnivellerende.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-12-07 15:41

I skal også lige tænke på om gulvet kan rettes op med selvnivellrende spartelnasse, er der døre der går indad der vil støde imor, fodlister skal afmonteres og enmonteres. Normalt falder gulve fra faste fundamenter og ud herfra, hos mig drejer det sig om en centineter på en meter og op igen til næste faste punkt, og det går fint.
Det er dyrt at få lavet.
Beskriv lidt nærmere hvor og hvad der er galt.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-12-07 15:42

PS hvis det falder in mod midten og ligger på bjælker er der den mulighed at understøtte og løfte disse bjælker på midten

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-12-07 15:44

Hus med eller uden sokkel ?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-12-07 16:42

selvnivellerende spartel er ikke så selvnivellerende som man skulle tro. det kan sagtens få en ujævnhed på 2 cm, så man skal være rimelig fortrolig med brug af retholt og lodstok hvis man skal lave det selv. hvis du skal have svømmende trægulv ovenpå, skal du under 2 mm i ujævnhed, men hvis du bare skal have tæppe på betyder et par cm ikke noget. et gulvfirma tager normalt 50 kr pr m2 pr 2 mm der skal lægges på. men hvis du ikke selv er fortrolig med arbejdet, skal du ikke springe ud i det. det kan meget let blive dyrere i den sidste ende.

tømreren

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 19-12-07 17:09

Du skal nok huske at helt plant bliver lortet aldrig, men også at det er der heller ikke rigtgt nogle gulve der er.

Over hvorstort et område er det "ujævnt", er det kun fald, eller er det hulder/pukler?

Jeg har i vores Køkken og bryggers rettet så det blev plant (alså inden for +/-2mm)

Først opmærkning, hvad er lavt/højt

Derefter var der nogle toppe, som jeg sleb af med en "slipekop turbo" købt til ca. 100 kr hos HN... Det er faktisk smadder effiktivt, selv om det støver... man kan hurtigt flytte store mængder matriale.

Så opmærkning igen.

Herefter var det, den selvnivelerende spartelmasse, min erfaring siger også at et 2m retskinde er nødvendig for at skire at det bliver plant...

Du skal lave det over 2 omgange, med to typer, da den tynde ikke kan bruges til så tykke lag... det står på posen, eller kan læses på hjemmesiden hos maxit eller alfix eller (jeg brugte maxit)

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-12-07 18:18

som tidligere sagt skal du først være sikker på at der er plads til døre mm
herefter skal du sikre dig at betongulvet er iorden , er der løse skaller skal de af ellers knækker spartlen bare af
herefter støvsuger du godt og smørre primer på ( er ret vigtigt )
spartel men en type der er beregnet til tykke lag , alt der er mere end 5 mm
dagen efter kan du spartle det hele op med spartel til tynde lag
brug et retholt på 3 m det er meget nemmere at styre
hvis du starter på det højeste punkt , og retter af efter dette går det rimeligt nemt

gulvmontøren

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-12-07 21:19

Der står ikke nogen steder, men siden der er nævnt selvnivellerende spartel, så må man vel gå ud fra at det er et betongulv, ellers er det da en fukser der har foreslået at bruge denne masse. Men der står ikke at det er et betongulv. Skulle det være et trægulv er der jo andre muligheder, men det er svært at vide uden feed back.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 19-12-07 22:39

Som trimare46 siger bliver det dyrt at rette så meget op.
Vi har sommetider været nødt til at gøre det .
Da har jeg brugt ovntøret sand 0/4 mm og blandet det i spartelmassen.
Men nu skriver du ikke hvor mange m/2 du skal rette op??
mureren

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-01-08 13:21

Hej
Man skal være vant til at arbejde 2 mand sammen om sådan en opgave. Der findes selvnivellerende masse til forskellige lagtykkelser.
Min gemal og jeg har lagt det ud i 2 garager, som trængte til et nyt slidlag. Et sted måtte der max komme 5 mm på af hensyn til garageporten, og det andet sted måtte der komme op til 2 cm på for at udligne gulvet, som endda havde store sprækker også. Man skal ikke stå og pille sig i næsen imens, for det skal gå tjept. En mand mikser - med almindelig pisker til boremaskine kan man højst piske 2 sække igennem. Vandspande med afmålt vand skal stå parat og da 2 sække skal hældes ud af en stor murerbalje, må man være 2 om at hælde det ud. Mens den anden fordeler massen, er den næste portion under omrøring.
Vi har udjævnet massen med en af de billige plasthaveriver beregnet til løv. Det var det der fungerede bedst for os. Vi brugte Alfix og fik gode råd på fabrikken, som også har en fin hjemmeside.

Resultaterne blev meget flotte, men da du ikke skriver om der skal lægges noget ovenpå er der vel også forskel på et garagegulv og et ?????
mange hilsner fra INGELEIN,

Kommentar
Fra : haise

Dato : 03-02-08 12:20

Er der tale om et trægulv kan i nemt tage det op, rette underlaget og nedlægge det igen.
alternetiv bruger i en fiberspartel tykke lag blandes med ovntør sand 1 til 1 i en lagtykkelse svarende til 2 milimeter under færdig højde. når dette lag er næsten tørt (skal kunne bære en person der går på det) udspartles hele gulvet. OBS: sidste lag: bland kun en sæk af gangen. køb en specialrulle (ligner en malerrulle) med pigge, bruges til at få luften ud af spartelmassen, samt udjævner den. efter udlægning kan i højst rulle i massen i 2 minutter.
Første lag (blandet med sand) udlægges med retholdt.