/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
målestok
Fra : emptynes
Vist : 879 gange
50 point
Dato : 18-12-07 17:24

jeg tegner hele tiden i mm,så hvilken model skal jeg bruge da jeg heletiden skal gøre tallene større i målsætning af tegningen

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-12-07 17:29

1:10 = 1 cm
1:100 = 10 cm
1:1000 = 1 m

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 18-12-07 18:10

?????

Dem jeg kender "tegner" i 1:1 og scalererer ned inden man printer.

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 18-12-07 19:13

Hvad kommer målsætningen frem til af tal, hvis du tegner en streg på 100 mm og målsætter den? Som "Snedig" skriver tegner man altid i 1:1 i model space og scalerer inden print.

Kommentar
Fra : emptynes

Dato : 19-12-07 05:51

det jeg mener er,jeg tegner en linie der feks er 1000 mm,efter det sætter jeg mål på.tallene på målsætning er er for små,så jeg må gør dem(tallene)større for kunne se dem på en printning.

Noget andet.

Jeg kan scale fra cm til mm,hvordan gør man det omvendt mm til cm i scale?

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 19-12-07 12:18

Såfremt det er fordi målsætningen ikke kan læses ved print, kan du gøre følgende:

Ændre format/text style og derefter sætte height til 0 for den textstyle du bruger i målsætningen.
I menuen modyfy dimension skal du derefter under fanen 'text' sætte text height til 2,0 og i fanen 'fit' sætte use overall scale til det ønskede målestokforhold.

Jeg tror ikke jeg forstår dit sidste spørgsmål.

Accepteret svar
Fra : meiland

Modtaget 50 point
Dato : 19-12-07 15:10

Alternativt er der også kommandoen dimscale. Om den lige husker texthøjden kan jeg ikke lige huske (er desværre tvunget over på Microstation).

Hvis du skalerer med en faktor 10 fra cm til mm, skal du skalere med 1/10 for at komme fra mm til cm.

Kommentar
Fra : emptynes

Dato : 20-12-07 06:14

jeg har lavet et template i mm nu virker det.

det med scale erogså fikset,tak alle

Godkendelse af svar
Fra : emptynes

Dato : 20-12-07 06:14

Tak for svaret meiland.