/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
hvor meget har hun ret til?
Fra : sweet25
Vist : 719 gange
20 point
Dato : 17-12-07 22:08

Da min kone efter ½ års ægteskab har valgt hun vil skilles er jeg i tvivl om hvor meget af indboet hun har krav på........

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-07 22:08

Halvdelen hvis der ikke er særeje.

Kommentar
Fra : sweet25

Dato : 17-12-07 22:10

også efter kun et ½ års ægteskab?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-07 22:11

Ja det har ikke noget med tid at gøre.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 17-12-07 22:11

desværre

Citat
Bodeling ved skilsmisse
Når et ægtepar skilles, skal deres værdier deles. Der er regler for hvordan, men meget afhænger også af, hvilke aftaler I har lavet forud for skilsmissen. Kan I ikke selv blive enige om fordelingen, kan I søge hjælp i skifteretten.
I hæfter ikke for hinandens gæld
Aktiver og passiver
Pensionsordninger
Skifteretten

Som udgangspunkt får I formuefællesskab i det øjeblik, I bliver gift, men I kan aftale jer ud af det: I kan før eller under ægteskabet ved ægtepagt aftale, at I ikke skal dele lige ved ægteskabets ophør. Det som en ægtefælle har som særeje, skal så slet ikke indgå i bodelingen. Har I ikke indgået sådanne aftaler, er der formuefællesskab i ægteskabet.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 17-12-07 22:12
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-07 22:15

Såe, hvis du kan forhandle dig til en fordeling af boet
til din fordel, er det ikke ulovligt.

Kommentar
Fra : sweet25

Dato : 17-12-07 22:16

hvordan er det så hvis jeg har været gift en gang før og har div. ting med fra tidligere ægteskab?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-07 22:17

Betyder ikke noget hvor det kommer fra.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 17-12-07 22:18

Hvad skulle hun dog ville med det?

Når i er så tæt på start, må i da kunne tage et par timer og sige "hvem kom med den" og så ellers dele økonomien.

Tag en dyb vejrtrækning og snak med hende.

Kommentar
Fra : sweet25

Dato : 17-12-07 22:19

det er prøvet..... men hun vil bare have og have og kun det bedste af det og hun er skredet og betaler ikke længere hverken husleje eller noget andet

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 20 point
Dato : 17-12-07 22:22

Citat
betaler ikke længere hverken husleje eller noget andet

Der venter jo en gæld på hende. Det kan ende med at du beolder
det meste og hun sidder med en fed regning.
I må da ha advokater med i den skilsmisse.
Det her kan i ikke klare selv.

Godkendelse af svar
Fra : sweet25

Dato : 17-12-07 22:23

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-07 22:24

Når boet deles lige, betyder det også udgifter indtil
skilsmissen er på plads.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-07 22:25

Du kan jo se at hun dummer sig med at ikke betale noget
til det fælles bo.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-07 22:27

Håber det går dig godt.