/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
nyttevirkning på en dieselmoto
Fra : BoXeR1
Vist : 2384 gange
65 point
Dato : 17-12-07 08:42

1) Hvor stor er nyttevirkningen på en diesel-motor?

2) Hvorfor har betydning for bilindustrien? Og verden?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-12-07 09:11

Så skal du ha fat i B&W/MAN og spørge deres markedsføringsafdeling. Skibsdiesel- og kraftværksdieselmaskiner har en ganske pæn virkningsgrad, henimod 45 %

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 75 point
Dato : 17-12-07 09:11

Hej Boxeren

Nyttevirkningen er højst når motoren er fuldt belastet.
For en belastet traktormotor måles en udnyttelse af brændstoffet på
ca. 35% - for benzinmotorer ligger den omkring 20-25% belastet. I
en bil med delbelastning er tallet ikke over 10%.
Den termiske udnyttelse afhænger af mange ting - jo højere arbejdstemperatur
des større udnyttelse.
Du kan let mærke forskellen i udnttelse ved at måle temperaturen på
udstødningen - en dieselmotors temperatur ligger på ca. 600 gr. C - for en
benzinmotor omkring 1000 gr.
Den højere virkningsgrad hos dieselprincippet ligger i, at man kan styre
forbrændingstrykket med pumpen, hvorimod en ottomotor (der ofte benytter
benzin) antænder en brændstofblanding, hvis arbejdstryk ikke kan reguleres
særlig godt.
En højere udnyttelse kræver en højere arbejdstemperatur, hvilket øger kravene
til smøring, materialer etc.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 17-12-07 20:47

Hvis du vil mærke nyttevirkningen i en dieselmotor i en bil, så prøv at starte bilen en kold frostmorgen og se hvor jurtigt vinduerne er tøet op . . . efter 15 min er de lige så frosne som da du startede, det må da siges at være en god udnyttelse af energien, det er også derfor mange moderne dieselbiler har oliefyr som supplement.

ol

Kommentar
Fra : BoXeR1

Dato : 19-12-07 11:10

Nogen der kan hlælpe mig med at få point .. ?

har virkelig brug for det .. ? please

Godkendelse af svar
Fra : BoXeR1

Dato : 19-12-07 11:11

Tak for svaret 2603ph.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-12-07 12:03

Du får 20 point hver dag, du åbner kandu