/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
efternavnes oprindelse
Fra : nickilauda
Vist : 3285 gange
100 point
Dato : 15-12-07 11:59

Hej alle nisser.

Jeg har fået nogle oplysninger om mit efternavn som er lidt modstridende i hvad jeg tidligere har fået at vide. Det er om navnet Ardahl/Ardal. Hvor stammer det egentlig fra i tidernes morgen?
Jeg ved det er nen slægtsgård, men der før endnu. Er der nogen der ved hvor maqn kan finde ud af det?

Julehilsen fra mig.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-12-07 12:04
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-07 12:27

Og hvorfor henviser du til Fora uden for kandu, talis koko? Kokus nød??

Vi har jo et udmærket forum for slægtsforskning her i kandu,
og jeg tror jeg har hjulpet flere Ardal der...

Til spørgeren:

Min første hund hed Fitti Paldi, meget hurtigere end Nicki,
hvis ikke du får svar her, så spørg i kandu slægtsforskning, og vi hjælper dig...

hilsen Svend

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-12-07 12:28

http://www.kandu.dk/Spg91677.aspx

Hvorfor annulere dette spørgsmål i stedet for
et pæn tak til dem eller den der gider hjælpe.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-12-07 12:32

svendgiversen> Det gør jeg fordi det passer mig... Og du skal da tale pænt. SPADE....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-07 12:35

Stammer din familie fra Resen Ringkøbing?
"
ANDERSEN ARDAL, Peder      Christening Date:   27 Nov 1796      Resen, Ringkobing, Denmark
   Father:   Anders ARDAL
   Mother:   Maren
"
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-07 12:49

Undskyld taliskoko,
det røg lige ud af mig, da jeg så dine sidste initialer, sorry;
du skulle bare vide hvordan man omtaler mig...

Og jeg mener stadig vi kan hjælpe, nu må jeg hellere være korrekt: nichilauda,
her i kandu, bedst under slægtsforskning...

Måske ved hverken du eller nichilauda, hvad dette forum er beregnet til?
hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-07 12:54

Her ser har du en oversigt over danske slægtsgårde, nicky:
http://www.slaegtsgaardsforeningen.dk/

umiddelbart finder jeg ingen med gårnavnet Ardal/Ardahl,
Svend

Kommentar
Fra : nickilauda

Dato : 15-12-07 13:02

Hej tak for jeres svar. Det med gården skulle være rigtig men hvor stor den skulle have været ved jeg ikke. jeg har et familiemedlem som sidder med slægtsforskning men jeg har fået at vide at navnet skulle være arabisk, så nu er jeg forvirret.
Ja min morfar er Peder Ardal.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 15-12-07 13:06

oprindelig arvdal.siden 1905 ardal-ardahl.
herluf ardal

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-07 13:09

Og du ved ikke om du stammer fra Resen?
Pas på der er 3 Resen:
"
Resen sogn, Skodborg herred, Ringkøbing amt (0)
Resen sogn, Fjends herred, Viborg amt (2)
Resen sogn, Hindborg herred, Viborg amt (1)
"
de tre jeg fandt er alle fra Skodborg Herred, Ringkøbing amt...
hvor boede din morfar Peder?
Ved du ca. hvornår har blev født? gift?? med hvem??? og hvornår han døde????

Her (ikke her) i slægtsforskning hjælper alle oplysninger til at indkredse, reducere søgningerne...
hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-07 13:17

Vil det sige ardal123, at du og måske også Nicky?? stammer fra Norge?

Fra den kendte norske by Ardal, tidlige Avdal??

Ikke kusine, fætter; hjælp nu din fætter... Svend

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 15-12-07 13:18

i nørre nissum.gården var på 58 td. land.
hvad hedder din moder.min farbror hed peder ardal.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-07 14:34

så det andet Herred:
Nørre Nissum sogn, Skodborg herred, Ringkøbing amt

Svend, der nu får gæster...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-07 14:40

Sikkert din familie, Svend
"
Ringkøbing, Skodborg, Nørre Nissum, , Aardal, 104, FT-1880, C0766
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Nielsen Aardal 59 Gift Husfader, gaardeier Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Ellen Jensen født Pedersen 44 Gift Hans kone Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Birret Jensen 24 Ugift Deres børn Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Karen Jensen 22 Ugift Deres børn Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Kirsten Jensen 16 Ugift Deres børn Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Nicoline Jensen 14 Ugift Deres børn Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Peder Kamstrup Jensen 13 Ugift Deres børn Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Ane Catrine Jensen 10 Ugift Deres børn Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Christen Kamstrup Jensen 8 Ugift Deres børn Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Jenssine Christine Jensen 20 Ugift Deres børn Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Elmine Jensine Karoline Sørensen Under 1 år Ugift Datterdatter Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
Christen Pedersen 60 Gift Tjenestekarl Gudum Sogn, Ringkjøbing Amt
Birte Jensen 83 Enke Aftægtskone Nørre Nissum Sogn, Ringkjøbing Amt
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-07 14:45

Mon det er samme familie, Svend
"
NIELSEN ARDAL, Anders         Wife:   Maren ROST
   Marriage Date:   9 Nov 1794   Resen, Ringkobing, Denmark
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-07 18:07

Fra Family Search
"
1. PEDER ARDAL - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: About 1677 Of Tved, Norre Nissum, Ringkobing, Denmark

2. PEDER ARDAL - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Death: 23 JAN 1763

3. PEDER ARDAL - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 1705 Of Tved, Norre Nissum, Ringkobing, Denmark

4. Karen Marie NIELSDATTER ARDAL - Vital Records Index / DE
Gender: F Birth/Christening: 27 Jul 1795 Resen, Ringkobing, Denmark

5. Peder ANDERSEN ARDAL - Vital Records Index / DE
Gender: M Birth/Christening: 27 Nov 1796 Resen, Ringkobing, Denmark

6. Anna NIELSDATTER ARDAL - Vital Records Index / DE
Gender: F Birth/Christening: 22 Jun 1760 Resen, Ringkobing, Denmark

7. Anders NIELSEN ARDAL - Vital Records Index / DE
Gender: M Marriage: 09 Nov 1794 Resen, Ringkobing, Denmark
"
Hvilke af de 7 er mon din familie? og hvilke ardal123' s?? Hvis ikke den samme???

Der er jo mange Peder ældre end din morfar, måske er han opkaldt efter dem, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-07 18:34

Nu fandt jeg den tidligere søgning for din måske fætter Herluf Arendal123:
http://www.kandu.dk/spg67114.aspx

En af de første Ardal gifter sig 3. gang med en nordmandinde fra Ardal...
Hilsenigen Svend

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 15-12-07 18:40

peder christian ardal født 13-11-1916 i nørre nissum.

gift mette katrine nielsen.
forældre anders nielsen og juliane nielsen gimsing

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-07 18:55

Jeg gengiver lige noget fra Varla i arendal123 s tidligere spørgsmål:
"
Den smule jeg har kommer her:
1. Betty Marie Ardal, født 1 maj 1908 i Nørre Nissum Sogn (Nørre Nissum) Skodborg Herred, Ringkøbing Amt. Hun blev gift med Svend Marstrand Mechlenborg, født 1 feb 1911 i Fredericia, Elbo Herred, Vejle Amt, (søn af Adolf Kristian Marstrand Mechlenborg og Johanne Marie Schmidt) død 2 dec 1977.

Anden Generation
2. Svend Aage Ardal Mechlenborg, født 9 aug 1930 i Fredericia, Elbo Herred, Vejle Amt. Han blev gift med (1) Lis Jonna Jørgensen, født EST 1930. Han blev gift med (2) Borgny Moi, født 24 jun 1937 i Norge (Lillesand).
i Kim Steen Ardal Mechlenborg, født 21 nov 1951 i Fredericia, Elbo Herred, Vejle Amt.
Barn af Borgny Moi:
ii Wencha Marstrand Mechlenborg, født 22 jul 1959 i Norge (Grimstad).
iii Anita Marstrand Mechlenborg, født 20 mar 1964 i Arendal (NO) Norge.

Det er som nævnt jo Mechlenborg'erne jeg kender lidt om.
"
Først nu ser jeg det er alt for nyt, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-07 19:34

Og min næste fejltagelse: Ardal i norge hed Avdal ikke Arvdal...
"
Avdal Gard, Øvre Årdal
Fossanes dal; Elva Utla; Vetti Gard Turiststasjon; Avdal Gard og Turisthytte; Utladalen Naturhus ... Utladalen ligg innst i Sogn, i Årdal Kommune. Utladalen er dramatisk og vill.
http://www.utladalen.no/
"
Har gæster i dag med forstyrrelser, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-07 21:08

Det eneste sted jeg finder arvdal nævnt: Svend
"
Karen or Catharina ... i Havrebjerg 23 Jun 1755 A6 #10
HUSB: Rasmus Gade kaptajn
CH: Ulrich Gade (dead) = Giertrud Poulsdtr = (2) sr. Henrich Schlegel i Nykiobing, from Mons i Jydland (BRO: Christian Slegel
i Arvdal i Jylland)
CH: Elisabeth Cathrine Gade jomfrue i Fridericia w/her paarorende Guldsmed
dau Gade i Jydland

Henrich Schlegel i Nykiobing, from Mons i Jydland (BRO: Christian Slegel i Arvdal i Jylland) CH: Elisabeth Cathrine Gade jomfrue i Fridericia w/her ...
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-07 10:08

Rettelse: >Det eneste sted jeg finder arvdal nævnt i Danmark...

Der er flere Arvdal i Norge, endnu flere i Sverige, og nogle er emigreret til USA...

Varla fandt jo en alt for ny forbindelse til Norge,
men hvorfor hed gården i Nørre Nissum oprindelig Arvdal?
Måske alligevel forbindelser til Norge eller Sverige??

I hvertfald ikke Arabisk, men jeg stødte på en pige ? Ardal, vist Jødisk eller Arabisk "gift"??
Svend

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 16-12-07 12:02

gården hed arvdal fordi den gik i arv.i 1905 købte min farfar navnet ardal.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 16-12-07 12:08

nej den har ingen forbindelse til norge. men til gården kamstrup i nørre nissum.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 16-12-07 15:54

hej nickilauda.
hils dine søskende og far kaj.
din mors fætter herluf.

skriv snart eller kom på besøg

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-07 17:04

Godt Herluf
hvem var det så der sagde, at I nok er fætre?

Jeg husker nu svagt gården Kamstrup, helt ud til Nissum Bredning...

God forenet Jul, Svend

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 16-12-07 17:30

til svend giversen.

nickilauda er min kusines datter.
men tak for samarbejdet og glædelig jul.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-07 17:34

Det overrasker mig...

Hvordan finder en ung pige på at kalde sig nickilauda?
Min første hund fittipaldi døde for mere end 15 år siden.

Husk nu hurtige nickilauda at lukke dit spørgsmål, Svend

Kommentar
Fra : nickilauda

Dato : 17-12-07 21:42

Hej og tak for alle jeres svar. Navnet Nickilauda af en hest jeg havde som var meget hurtig, og det er altså også navnet på en kendt racerkører.