/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Jatten bider
Fra : Jelva1983
Vist : 572 gange
35 point
Dato : 14-12-07 23:19

Min 10 mån. gamle kastrerede hunkat er en dejlig kat - men: Kan nogen forklare hvorfor hun kan finde på at afslutte en hyggestund, hvor hun har ligget på mit skød - spindende - pludselig tager fat med kløerne næsten ude om min arm og markerer et alvorligt bid.
hun har aldrig gjort det før, og det virker ikke som om at jeg har rørt hende et forkert sted, for det kan ske, lige hvor meget hvor jeg røre hende!!!
Det virker heller ikke som om hun har fået nok, for det kan ske efter allerede 2 min kælen!!!!
Hun bider ikke til; men hvis hun gjorde ville det koste en tur til lægen med vaccination og hele baladen.
Er det rovdyret, der pludselig kommer op i henden? - kender nogen af jer denne adfærd?

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-12-07 23:27

min er 8 mdr.. stadig ikke neutraliseret, men hun kan osse finde på det.. det er vel en del af leg/jagtinstinktet og så er den jo trods alt stadig kun en killing selvom den er 10 mdr gammel

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 14-12-07 23:35

Det kender vi også her, men der sker det i ren kælenskab.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-12-07 23:45

Det er der mange katte der gør.

men hvis du vil prøve at vænne hende af med det, så hold armen helt stille når hun gør det, og sig en høj lyd, enten av, piv eller noget i den retning....det er kattesprog for "nu er det for meget" og så skulle hun gerne holde op efter nogen gange.

Kommentar
Fra : tljmin

Dato : 14-12-07 23:55

Jeg har to katte på henholdsvis 6 og 4 år, og de kan begge finde på at bide når vi kæler med dem. Jeg har, som taliskoko, indtryk af at det sker i kælenskab og ikke er tegn på aggression.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 15-12-07 00:33

Hej!
Der findes to måder. 1) Det er et sjovt fænomen blandt mange, mange katte. Indenfor racekattesporten kaldes det for kærlighedsbid, fordi katten ikke mener noget ondt med det, snarere tvært om, og den bider jo kun ved at tage fatuden at det gør ondt. Mennesker giver et stort kram for at vise rare følelser, - og katten viser sin kærlighed ved et lille bid hvor den holder fat et øjeblik. Altså kattens til KRAM!
2) Dette bid er hårdere, og gives når katten er irriteret, mange gange over vedvarende kæleri fra ejerens side og nok specielt på maveregionen. Det er nogle katte der ikke kan have kæleri eller aen på maven overhoved, og andre kun et kort øjeblik. Enkelte katte bliver agressive ved det og bruger også kløer eller sparker ud med bagbenene (i liggende stilling).
MVH Akle

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 15-12-07 16:19

hej
ja det gør min også....
ligesom man har hygget og kælet og hun har nydt det og spinder og ruller sig rundt og har det godt....haps....så hugger un ud efter en...
jeg ved jeg skal jeg holde mig fra hendes hale.....den er hendes og bagfutterne...det bryder hun sig bestemt ikke om...
helt og lykke, jeg har ikke fundet løsningen.
ciao fines mor...

Kommentar
Fra : Jelva1983

Dato : 16-12-07 10:07

Tak for jeres svar, håber jeg kan få hende til at lade vær, lidt pinligt hvis jeg har gæster og hun gør det ved dem!!!!!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-12-07 12:53

Nej, det er da ikke pinligt, - man skal bare sørge for at fortælle gæsterne hvordan katten tér sig.
Selv kommer vi tit et sted hvor der er to katte (steriliserede søskende), hvoraf den ene kan finde på at bide lige pludselig. Det har vi så fået at vide fra starten ad, og så er vi selv ude om det, hvis det sker. Begge katte er meget kærlige, men den ene kan som sagt pludselig blive arrig.
Ren besked!
MVH Akle

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 16-12-07 13:55

det er sku da ikke pinligt som acle siger....det e rjo ikke din fejl......
min misser gør det ofte....hun gjorde de togså med min ex.....først en masse kæleri og såååååååååååååå snap......
min elsker iøvrigt mavekæleri, masser.......har fået at vide at kun katte der er yderts trygge med deres ejer kan kæle dem på maven, da dette sted er et ret udsat sted ved slåskampe.....dejlig bødt sted at ta fat me damsser af hud.....
hun elsker det.....kun halen og bagpoter hun ikke bryder sig om, derfor får jeg helle raldrig lov at klippe dem...kun de foreste.....
go søndag
missemor

Kommentar
Fra : justaangel

Dato : 05-01-08 12:32

Ja min hankat gør det samme. Han bider bestemt ikke hårdt. Han vil bare gerne lege. Jeg plejer, at sige FY, så holder han op og vi kan lidt efter kæle i fred igen eller gå ned og lege med hans ynglingslegetøj. Min kat gør det mest af kedsomhed vil jeg tro, for det er som regl altid, når han har været alene hjemme et stykke tid.

Hjælper det ikke, at aktivere damen noget mere med leg eller den slags, så prøv, at sprøjte vand på hende hver gang hun gør det. Det hjælper med vores. Han ved godt, hvornår han ikke skal gøre det. Når jeg selv ligger op til det for han ikke vand.

Kommentar
Fra : NuZer001

Dato : 04-02-08 13:51

Jeg kender godt problemet jeg har selv 2 katte der gør det men det er af vidt forskellige årsager..
min hun kat på 2½ år gør det når hun vil kæles et andet sted.
min han kat på 1 år gør det fordi han stadig er en killing inden i og gerne vil gå fra kæle til lege...

Kommentar
Fra : la-chica-line

Dato : 13-02-08 21:43

min kat gør det også, min kat er bare en han kat, han er 1 år og hedder sofus. men jeg smider ham ud foran døren til mit værelse. hvis han begynder.. ellers trækker jeg bare fingrene til mig og lader ham være.