/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Fjerne malingspletter fra stol
Fra : tom15
Vist : 720 gange
300 point
Dato : 14-12-07 13:41

Er der nogen der ved med hvordan man fjerner nogle malingspletter fra en stol med sort kunstlæder betræk uden at ødelægge den? Skal man bruge terpentin eller fortynder eller noget tredje?
Mvh

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 14-12-07 13:45

- terpentin, men lav en prøve først et sted på stolen der kan ses...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-12-07 13:54

Ja - midt på sædet

Godmorgen "stouenberg"......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-12-07 13:55

PS...

Du må have det billede skiftet ud - jeg kan se dig for mig

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 300 point
Dato : 14-12-07 17:52

Det afhænger af hvad slags maling der er, og hvor gammel malingen er.
Hvis det er nogenlunde frisk oliemaling, går det nemt af med terpentin. helt frisk acrylmaling går af med vand og håndsæbe.

Gammel acrylmaling (plastmaling) er det sværeste at opbløde, uden også at skade din kunstlæder, som vi går ud fra er blødgjort pvc.
Plastmalingen bliver efterhånden lidt stiv og binder ikke så godt på pvc, så den kan nulres løs eller skrabes forsigtigt med en negl.
Skrappe opløsningsmidler og rigtig malingsfjerner tåler pvc en næppe, ligesom oliemalingspletter ikke må ligge i blød længe i terpentin på stolen. Det kan påvirke blødgøreren.

Så er der metoden med rigtig god gammeldags brun sæbe på pletten i timevis og dækket med plastfilm for ikke at udtørre. Brug rigtig brun sæbe , ikke det tynde flydende, som ikke virker.

Overskudsalkalien i sæben nedbryder binderen i begge malingstyper.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 14-12-07 17:53

Jeg ville prøve med rigtig brun sæbe. Smør på pletten, dæk til og tjek hever ½ time. Men jeg garanterer ikke for at sædet kan slippe uskadt.

Godkendelse af svar
Fra : tom15

Dato : 18-12-07 01:51

Fik pletterne fjernet med brun sæbe. Tak for svarene alle