/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
kommunen vil ik hjælpe os
Fra : esbrablok
Vist : 1462 gange
20 point
Dato : 13-12-07 20:30

konen og jeg står i en meget dårlig situration.

konen er syg og kan derfor ik arbejde. ( hun har papier på at hun ik er i stand til at arbejde, og at hun er indvalid)

jeg fik kontanthjælp det meste af sidste år, efter jeg havde sagt mit tidligere job op. men i februar 2007 startede jeg på et job igen gennem kommunen.
men min sagsbehndler havde ik fortalt mig at jeg var ansat på det der hed løntilskud. det vil sige at kommunen betalte min arbejdsgiver for min løn.

men efter 8 måneder bliver jeg fyret fordi, kommunen ik længere ville betale min arbejdsgiver.

jeg søgte jobs i 2 uger uden held. så jeg følte mig tvunget til at søge kontanthjælp igen. men det fik jeg så os.

men jeg fik det kun i en måned og så fik jeg afvide at den ville blive stoppet pr 01 november. så jeg gjorde det at jeg søgte jobs igen, igen uden held. så jeg meldte mig ind i et vikar burea. jeg nåede at tjene 4000 kr.

jeg tænkte ik over det for jeg havde jo regnet med konens løn også.

men 1 dec var der 8000 i minus på kontoen.

hendes kontanthjælp var også blevet sstoppet.

efter klagen fik hun dog 3900 kr udbetalt D. 12 dec.

så nu havde vi så fået ca 8000 kr til sammen.

men problemet er det at vores husleje alene er på 7900 kr. ( vi får ingen boligsikring/ støtte)

så vi står nu og har inen penge til at betale resten af vores regninger. og har ingen penge til mad og drikke. ( vi har 4 børn)

jeg ringede ned til kommunen for at høre hvorfor hun ik havde fået 6000 som hun plejde.

men jeg fik afvide at min løn ville blive modregnet osv...

de snakkede løs om alt mulig fis. (lønsuplering)

så var det jeg sagde til dem at jeg ik ville arbejde hvis det betød at hvis jeg tjente 6000kr så fik min kone 1000 kr.

det endte i en diskusion.

men kan det passe at de kan stoppe kontanthjælpen fra os begge to.

og hva kan jeg gøre for at min kone kan få sin fulde kontanthjælp tilbage igen.

og jeg samtidig kan tjene lidt ved siden af.

hvem ska jeg snakke med for at få hjælp???

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-12-07 20:44

hvis konen har papir på at hun er syg , er det sygedagpenge hun skal have og dem modregnes der ikke i
men som det lyder er det fordi du IKKE gider arbejde men bare vil kræve ind , og så syntes jeg det er helt iorden at du ikke får en øre
noget andet var hvis du ikke kunne arbejde ,så var det iorden med lidt hjælp , men du vil jo ikke søge hvad der er ledigt , for så kunne du nemt finde noget , så som det ser ud udfra det du skriver er det din egen skyld

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-12-07 21:06

Hvis jeg var dig ville jeg gå til advokat vagten, og se om du kan få hjælp, det er gratis.
http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11771

Jeg ville også kontakte Ret og pligt på Dr.dk
http://www.dr.dk/P1/retogpligt/

Men tag også kontakt til din sagsbehandler, og forlang at få en klagevejledning. Klager skal komme hurtigt ind, ellers er det for sent.

en som mig der kommer fra Jylland, fatter ikke en husleje på 7900,- Her ovre kan man leje et hus på over 120 m2 til langt under det halve.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 13-12-07 21:10

jeg er selv fra jylland. syd jyland

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-12-07 21:11

heyyyy, er det dig Jokke, går det så skidt på Schakenborg

Seriøst, følg de andre råd jeg skrev.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 13-12-07 21:11

hvorfor ska hun have sygdagpenge...

hun har jo ik arbejdet i ca 3 år.

er det så ik kontanthjælp man ska ha..

og jo jeg vil gerne arbejde, men jeg vil da ik arbejde hvis ik jeg får noget for det.

og det gør jeg jo ik.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-12-07 21:22

hvis hun har været syg i 3 år skal hun da søge om pension , ikke kontanthjælp
og hvis du virkelig gerne vil arbejde , er det bare ud og søge alle vejne , så har du med 99% sikkerhed arbejde iløbet af kort tid
måske ikke det bedste arbejde i starten , men så er du igang og tjæner da noget , og meget nemmere at få noget bedre , men det kræver dog at du gør lidt selv for at komme igang
det kommer ikke ved at side hjemme og brokke sig over at andre ikke vil forsørge jer
og hvis i bor til leje , kan i jo søge noget der er billigere , i har vel ikke behov for at bo i det dyreste i kan finde

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-12-07 21:32

Hvis Din kone har papir på at hun ikke kan arbejde skal hun jo have invalidepension og ikke kontanthjælp.

Hvordan kan man søge job uden held i dag hvor der i den grad mangler arbejdskraft.......

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-12-07 21:35

Er du stukket af fra It-svar luffe

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-12-07 21:49

Hej Trold

Næsten, "Guess Who" jager alle væk.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-12-07 22:13

GGG

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-12-07 22:28

Man skal have en højere uddannelse for at kunne gennemskue alle regler. Det er fuldstændig umuligt at sige hvad der er gået galt ud fra din beskrivelse.
For at komme i arbejde med løntilskud skal der udfyldes papirer, så noget har du misset der.
Har i noget uddannelse?
Det lyder ikke sådan og så vil jeg sige - bare se at komme igang hvis du ikke vil vaske gulve resten af livet.

Det vigtigste du kan gøre er at få en ordentlig snak med din socialrådgiver. Prøv at bruge hende til at afsøge mulighederne. Ingen har selvfølgelig interesse i at fire børn går for lud og koldt vand, men der skal vist ryddes ordentligt op - den husleje skal man tjene meget for at kunne betale, så start fra en ende af og find den rette bolig, det rette job og de rette mål med livet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-12-07 22:41

Kommunerne har nu også skåret dybt de senere par år, især på kontanthjælpen.
Jeg gad vide hvor alle de skattepenge bliver af som kommer fra den næsten fulde arbejdsstyrke vi har nu, og hvor der medfølgende ikke er så mange der skal have kontanthjælp.

Sagsbehandlere er ikke til megen hjælp, jeg kender en der fornylig er gået på folkepension, han skal SELV finde ud af hvad han er berettiget....eller ikke.... til.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-12-07 23:21

tja så må du igang med at læse. start her fx.

http://www.fleksjob2.dk/Lovgivning/AktivBeskaeftIndsats/RetPligtTilbud/RetPligtTilbud.htm

Det er sådan at man ikke har ret til at gå ledig. man skal aktiveres - hvis du springer fra aktivering så lukker kassen. At du ikke har forstået du var ativeret, men troede du var ansat gør ikke reglen mindre gældende.

Men lige meget hvad står jeg ved mit råd om at du/i skal finde ud af hvad i vil med livet. Det er jeres ansvar, ligesom i har valgt at få 4 børn og bo hvor i gør. Det er virkelig uheldigt med din kones sygdom, men hun skal stadig have det bedste ud af livet.

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 13-12-07 23:22

Det er en lidt svær en. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorfor I begge er eller har været på kontanthjælp - fra start af.
Dernæst, er din kone syg. Hvis hun har papirer på det, er der mulighed for at søge førtidspension. Måske det også kommer an på om det er en fysisk eller psykisk tilstand, som kommune eller læge mener kan bedres hen af vejen!

I forhold til din situation. Du er enten på kontanthjælp eller løntiskud. Økonomisk er det jo ingen gevinst. Men sig mig, hvorfor har du ikke en uddannelse? Eller har du en, du ikke kan bruge? I så fald - hvad enten det er det ene eller det andet, har du jo den mulighed at søge om revalidering, dvs. omskoling. Inden for nogle rammer, fastsat at stat og kommune, har du mulighed for at uddanne/efteruddanne dig til et job, der med stor sansynlighed vil give job efterfølgende.

Ja, det er en meget dyr husleje. Du nævner ikke om I sidder med et hav af børn, der skal være plads til. Under alle omstændigheder lyder det til at være en lejet bolig. Der er muligheder for I jeres boligselskab at blive skrevet op på en aktiv venteliste. Her vil I få tilbud om andre boliger, som I selv sætter kravene til (skal det være 3 rums, 4 rums osv).

Desuden kan der ydes boligtilskud i nogle tilfælde!

Ellers kan jeg råde dig til at kontakte SR-bistand. De giver vederlagsfri socialrådgivning.

vh VimalaE

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-12-07 00:14

Jeg tror så altså, at kommunen er i sin gode ret til at gøre som de har gjort.

For det første er der ingen der i dag får kontanthjælp uden at være i en eller anden form for aktivering, og så er der også denne her regel , som jeg har på fornemmelsen I er blevet ramt af (går ud fra I er gift når du skriver "kone"):

Citat
Kontanthjælp til ægtepar - 300 timers reglen

Reglerne om kontanthjælp er blevet ændret fra 1. april 2007.

Der nye regler gælder for ægtepar:

som har modtaget kontanthjælp i sammenlagt 2 år og
hvor den ene eller begge modtager kontanthjælp
De nye regler betyder, at kontanthjælpen til en ægtefælle falder bort, hvis den pågældende ægtefælle ikke opfylder følgende krav om beskæftigelse:

Fra 1. april 2007 skal hver ægtefælle have haft 150 timers almindeligt arbejde indenfor de sidste 12 måneder

Fra 1. april 2008 skal hver ægtefælle have haft 300 timers almindeligt arbejde indenfor de sidste 24 måneder

"Fra 1. april 2007 skal hver ægtefælle have haft 150 timers almindeligt arbejde indenfor de sidste 12 måneder"

Med almindeligt arbejde menes ustøttet, almindelig ansættelse på en arbejdsplads.

Dernæst.....kommunerne røvrender syge mennesker, uanset om I så har 100 papirer fra diverse læger og specialister på, at din kone er uarbejdsdygtig, så skal I regne med, at det godtager kommunen ikke, og derfor vil de blive ved med at kræve aktivering, arbejdsprøvning, udarbejdelse af ressourceprofil o.s.v....om og om igen.....på kontanthjælpen.......udeblivelse medfører i første omgang krav om lægeerklæring fra første fraværsdag, ellers trækkes der i kontanthjælpen....jeg ved folk der har været kørt rundt på den måde i systemet i mere end 10 år, mennesker der f.eks. er så invaliderede af ledegigt, at de næsten ikke kan bevæge sig.........og det næste der sker er, at de mennesker der endelig efter flere år har "vundet i lotteriet" og fået tilkendt førtidspension, ja de bliver efter januar sluset ud i beskæftigelse igen.....hvis altså de er i stand til lidt mere end blot at trække vejret.

Og selv om din kone evt. er så syg, at hun får tilkendt sin pension, skal I være forberedt på, at såfremt du kommer i arbejde og tjener en almindelig løn, ja så modregnes der også i pensionen (uanset om I er gift eller kun samlevende)

Så er der yderligere en ting, den enorme husleje

Det lyder helt utroligt, at I ikke kan få boligydelse, jeg ved godt, at hvis boligen er meget for stor, så modregnes i ydelsen for de antal kvadratmeter der er "for meget" i henhold til de fastsatte normer, men med 4 børn, skal det være noget af et stort palads, såfremt det er til grund for , at kommunen ikke vil udbetale boligydelse.

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 14-12-07 09:39

Jeg synes det vil være en rigtig god ide at bruge den frie advokat hjælp som en tidligere har rådet jeg til... har selv brugt dem tidligere ...dog ikke vedr. det offentlige, men de var utrolig søde og hjælpsomme!
Der næst synes jeg at I skal løbe ned og snakke med boligsikrings kontoret. For har i en husleje på 7900 SKAL i have en form for boligsikring. Prøv også at snakke med jeres bank om at komme over julen. I starten af det nye år - og julen vel overstået ser tingene som regel lidt lysere ud. Det er hårdt at gå igennem julen med så lidt på kiste bunden.. specielt når man har børn.

Jeg håber i trods alt får en rigtig god jul.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 14-12-07 16:32

jeg vil lige svare på alle jeres svar i en besked.

vores lejlighed er på 108 m2 med tre værelser og en stue.

vi har boet i denne lejlighed i 19 år så vi flytter ik bare uden videre.. vores lejlighed er den billigste i byen med hensyn til størrelsen.

min kone har ik søgt pension da hun sikkert vil få afslag på trods af sin sygdom.

jeg har ingen uddanelse, og jeg har søgt 100 steder. jeg har fået afslag alle steder.

jeg har ik udfyldt nogle papir om at jeg var ansat på løntilskud.

min social rådgiver vil ik snakke med mig. uanset hvad jeg spørger om svare hun,. sådan er loven jeg kan ik hjælpe.

den der sendte mig i arbejde på løntilskud, vil heller ik snakke med mig når jeg spørger ham om hvorfor han iik havde fortalt mig det. når jeg spørger ham svarer han altid du har selv udfylt papierne . når jeg så siger at han lyver og at jeg vil se de skide papir, svarer han ik på mig.

han bliver tavs og siger bare jeg kan i hjælpe dig.

han vil ik engang vise mig de papir han påstår jeg har underskrevet..

grunden til han ik vil vise mig dem er at jeg ik har skrvet under på det..

og han er selv fuld af lort..

idag var jeg nede på kommunen med vores lønsedler. hvor de kunne se at vi kun havde fået 8000 til sammen. og at de penge skulle gå til huslejen. så vi søgte derfor om boligsikring/ boligtilskud

men svaret var. har i børn der arbejder.

og jeg svarede ja jeg har en søn på 14 som går med aviser.

og de svarede så kan i ik søge om boligtilskud.....

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 14-12-07 18:59

Kære Esbrablok

Det er tydeligt at høre, at du er ret træt af situaitionen. Samtidig er der også flere ting, du skriver, der fortæller mig, at du ikke ønsker at gøre en aktiv indsats selv for at forandre sitationen. Kontanthjælp er lavet i sin tid for at hjælpe mennesker for en kort periode, eller som ikke havde andre muligheder. Det burde ikke være en levevej, en lønindkomst.

Hvad vil du? Vil du ændre situationene eller ynkes? Ja undskyld mig det umiddelbart hårde svar, men hvis du blot vil ynkes, brokke dig over kommunen og det "uretfærdige" behandling du får, så kan alverdes svar og gode råd være ligegyldige.

Du klager over husleje og halve og urigtige meddelser om boligtilskud. Ved du hvad? Jeg boede også i rækkehus, der var så dyrt, at jeg måtte flytte. Jeg er et totalt udemenneske, elsker haven, men måtte gøre op med mig selv, hvad jeg ville. Jeg havde boet der i mange år. Men det var det valg jeg havde! Blive boende og dårligt have til huslejen, eller finde mindre lejlighed, hvor jeg har råd til både husleje og at leve. Så hvis ikke dig og konen ønsker at gøre noget ved den sag, så lad være at beklage dig over huslejen! Mht. boligtilskud. Det er urigtigt, den du genfortæller og jeg kan næppe tro, at en sagsbehandler siger, at du ikke kan få boligtilskud,fordi jeres 14-årige hj.boende dreng arbejer. Du har enten misforstået noget, eller blevet så uvenner med kommuen, at de simpelt hen fejer dig af. Din dreng må godt gå med aviser. Han har en frikort og indtil den grænse (25.000 måske) skal han ikke betale skat og hans indkomst indgår ikke i husstandens indkomst. Det er meget klare regler og kan ikke diskuteres. At ansøge om boligtiskude betyder, at I får et skema, hvor I skal beskrive nogle lønforhold og udgiftsforhold. Det er uomtvisteligt.

Hvadenten du har underskrevet papirer om løntilskud eller ej, så er sagen den, at arbejdsgiver ikke ønsker at have dig ansat. (Iøvrigt er det ikke hans job, at fortælle dig, at du er ansat med løntilskud. Det er en aftale, du burde have med kommunen). Om det er af økonomiske årsager eller ej, er fløjtende ligegyldigt. Selv om du kunne få ham til at ansætte dig ved at bevise, at du ikke har underskrevet nogle papirer - og det er vel næppe tilfældet nu - , så ville han blot finde anden årsag til at afskedige dig. Lad det fare, glem det, kom videre. Du kan ikke ændre det alligevel. Det du har lært, er at du fremover skal spørge din arbejdsgiver om du er på løntilskud eller ej! Tag det som en læreproces i stedet for at hænge fast i det.

Du har ingen uddannnelse, men søgt om job 100 steder!! Kunne det ikke give dig lyst til at få en uddannelse? Bare af en eller anden art?

Rent faktisk er jeg slet ikke klar over, om du ønsker hjælp fra dem herinde. Ønsker du råd, vejledning til at komme videre? Til at få orden på økonomien? Til at gøre nogle forandringer, der bedrer jeres økonomiske situation?

I så fald, så synes jeg, der er kommet gode råd, men du virker ærlig talt ikke særlig taknemmelig for den hjælp undertegnede og øvrige er kommet med.

Med ønske om, at du finder mod til at komme videre og gøre de nødvendige forandringer - husk kun du er ansvarlig for dit liv!

Vh VimalaE

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 14-12-07 22:51

hvorfor tror du at jeg ik ønsker at ændre siturationen. det jeg vil er at jeg vil have lov til at tjene 6-7 000 om måneden uden at det ska gå ud over min kone. min kone er indvalid og hun er erklæret uarbejdsdygtig.

jeg gentager igen vi bor i det billigste kvarter i denne by..

vi kan ik få noge lejligheder der er billiger med 3 værelser.

og med hensyn til boligtilskud.

så passer det jeg skrev. jeg var nede på kommunen idag. for at aflevere min ansøgning, men der var 2 felter jeg ik havde udfyldt og som jeg sku bruge hjælp til.

og så sagde hun til mig.

jeg citere damen fra kommunen..

"Citat start"

du kan ik få boligtilskud, når du har en søn som går med aviser

" citat slut"

du ska huske på jeg har arbjedet. jeg er ik en nasser.. jeg har arbejdet ca 9 måneder på et år.

jeg havnede i en uheldig situaration hos ham jeg arbejde hos.

jeg har ingen uddannelse. og jeg har heller ik tænkt mig at begynde på en uddannelse som 50 årig

til sidst skriver du følgende:

så fald, så synes jeg, der er kommet gode råd, men du virker ærlig talt ikke særlig taknemmelig for den hjælp undertegnede og øvrige er kommet med.

hvorfor skriver du det..

vil du forklare hva du mener

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-07 00:28

Det er 3 år siden Din kone blev erklæret uarbejdsdygtig......af lægerne ihvertfald.

Jeg er klar over at de sager kan have lang behandlingstid, men hvis der dengang blev ansøgt burde invalidepensionen være en fast indtægt nu.

At de siger at din knægts indtægt skal indgå i husstandsindtægten kan defineres som at de vil sende mindreårige i arbejde, og der findes nok ikke meget der er mere ulovligt end det.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 15-12-07 10:01

Jeg er slet ikke i tvivl om at du mener det du skriver esbrablok, men der er altså ting du har helt galt fat i.
Når man kommer i job med løntilskud får man tilsendt en kopi af aftalen og AF eller det udliciterede jobcenter får en underskrevet tilbage fra dig - aftalen ligger altså ikke hos arbejdsgiveren.
Hvis du laver en aftale med en privat virksomhed får du løn og de får tilskud, laver du den med en offentlig virksomhed så får du stadig understøttelse og de får tilskud (sådan er det på dagpenge). Det vil sige det bare er med at komme ud til de private virksomheder og tilbyde sig i job med løntilskud så du kan tjene nogle penge og udføre din aktiveringsforpligtigelse.

Man må slet ikke gå ledig i DK for tiden.

Jeg synes du skal overveje kraftigt at gå i voksen lære. Her får du en fuld månedsløn under uddannelsen og opnår evnen til at forsørge dig selv om din store familie. Det kan godt være du skal forbi VUC på vejen, men der vil du også kunne lave en aftale om aktiveringsydelse - dvs du opfylder dit aktiveringskrav.

Har du lyst til at fortælle hvilken by du bor i?
Så kan det være vi kan komme med mere konstruktive forslag.
Det lyder somom du godt kunne bruge en lille hånd til at forstå regler, forpligtigelser og muligheder - det er en ærlig sag og godt du fik oprettet spørgsmålet. Du er bare nødt til at forstå at de fleste råd gives i en god mening, ikke fordi du behøver at forsvare dig.