/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
tolegemeproblem
Fra : AllanGH
Vist : 727 gange
20 point
Dato : 13-12-07 19:49

Hej..

Jeg er igang med at skrive 3.g's årsopgave, og kunne godt bruge lidt hjælp, det drejer sig om tolegemeproblemet.. er der nogen der kan hjælpe?
Jeg har styr på beviset for den reducerede masse, men der hvor jeg farer vild, når Keplers 3. lov bliver omskrevet lidt..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-12-07 20:11

Det finder du ud af.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-07 20:17
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-07 20:20

Måske nærmere her,

men du må tænke selv, Svend

Kommentar
Fra : AllanGH

Dato : 13-12-07 20:30

nårmere hvorhenne siger du?

kan lige prøve at fortælle noget mere
jeg er med på at de to centripetalkræfter er ens, de to legemers altså.. og ud fra det kan man få at m1*r1=m2*r2, hvorefter hhv. r1 og r2 kan isoleres.. og bruges i den hvor r = r1 + r2, men hvad skal det bruges til.. i stedet for r kunne man vel kalde den a, da det er ellipsers halve storakser jeg kigger på..

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-12-07 22:35

Det blev Keplers bane: Han fugtede sin gane.
Det var derfor hans planet fik sin excentricitet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-07 22:49

Jeg glemte linket men det var 2.3 lidt længere nede i samme wikipedia...Svend

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-12-07 23:51

To legemer er ikke noget problem, når det er min kærestes og mit. Men hvad går dit problem egentlig ud på??

Kommentar
Fra : AllanGH

Dato : 14-12-07 00:11

det er hvordan man helt præcist finder frem til keplers 3. lov på formen:

a^3/T^2 = G(M+m)/4PI^2

jeg er med så langt som den reducerede masse.. men så er det vidst også det..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-12-07 02:38

Nej Allan de to kræfter er ikke ens. De er modsat rettede og derfor forskellige.
Nu kan du mene at det er pedanteri, men det er vigtigt at man holder tungen lige i munden og er meget præcis i den opgave.
Den er i virkeligheden også sværere end svarende til gymnasiepensum .

Jeg har set udledning i en gymnasiefysikbog , hvor man både byggede på forudsætninger, som ikke holder i det generelle tilfælde og så tilmed regnede forkert. Men med en eller flere fejl, kan man jo godt komme til et rigtigt resultat.

Se lige de bevægede figurer på denne side, det kan hjælpe på forståelsen af problemet. http://en.wikipedia.org/wiki/Two-body_problem

Ellers vil jeg anbefale dig at gå på biblioteket og bestille en rigtig mekanisk fysikbog. De findes vist kun på engelsk . Den rigtige udledning med forsætninger osv er ret omstændelig.

Kommentar
Fra : AllanGH

Dato : 14-12-07 11:33

ja okay. og tak..

men noget jeg i hvert fald også søger, er løsningsmåden til differentialligningen:

m*r'' = G*M*m/r^2 * |r|/r

Kommentar
Fra : AllanGH

Dato : 14-12-07 11:33

der skulle ikke være numerisk værdi til sidst..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-12-07 18:54

anden ordens vektordifferentialligninger er over gymnasienivau.

Du kan opløse den i de tre koordinator, eller omskrive til polære koordinater, som de gør på den side i wikipedia, jeg henviste til ovenfor.
Der står meget forkert i wikipedia, og jeg har ikke gennemregnet , om de gør rigtigt.

Bedste råder at gå på biblioteket, og ikke stole på internettet i denne forbindelse.
Du skal i hvert fald være meget kritisk med hvad du måtte finde.
kandu er ikke et godt sted til den slags spørgsmål.

Kommentar
Fra : AllanGH

Dato : 14-12-07 20:19

Nej okay. Jeg er også ny bruger her.
Men uanset hvad tak for hjælpen i hvert fald.