/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vand på fjernvarmeanlægget?
Fra : JezeBel
Vist : 1414 gange
60 point
Dato : 13-12-07 13:36

Hjælp!!
Jeg har nu længe - MEGET længe - forsøgt at komme vand på mit anlæg og jeg kan ikke få skidtet til at virke.... Jeg har haft fat i fabrikken og fået en (meget kort!) manual - og dét hjælper mig ikke...
Jeg kan godt sætte slangen på og åbne for vandet, men det er som om anlægget slet ikke vil ta' imod?! HVad er det jeg gør forkert?

Håber på hjælp - her er ved at være lidt køligt
Dorte

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-12-07 13:50

Normalt er der en hane du skal åbne for, at anlæget kan modtage vand. Den slange du bruger, skal du fulde op med vand indendu sætter slangen på, for at undgå luft i systemet. Er der fast forbindelse, vil der normat kun være én hane.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-12-07 13:56

Du skriver fjernvarme anlæg ? Du skal ikke fylde vand på fjernvarme anlæg, eller er det dit eget centralvarme anlæg du mener prøv at udlufte både rør (hvis der er luftskruer) og radiatorer

Kommentar
Fra : JezeBel

Dato : 13-12-07 13:58

Hmmm.... ja det er der måske, men jeg kan så ikke finde den hane...... Har du nogen idé om hvor jeg skal lede?

Kommentar
Fra : JezeBel

Dato : 13-12-07 14:00

Øh..! Ja det er da ihvertfald mit eget anlæg jeg mener Der er ikke luft i radiatorerne...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-12-07 14:05

På mit anlæg sidder hanen på det lille stump rør, hvor jeg sætter slangen på, en firkantet knap hvis din en magen til, skal du have fat i en svensk nøgle for at åbne

Kommentar
Fra : JezeBel

Dato : 13-12-07 14:50

Uuuuh.... jeg har nu lige haft svensknøglen i hånden og forsøgt at finde den knap.... Jeg ku' ikk finde noget der lignede, men jeg prøvede med en anden..... det virkede ikke.... Jeg har manualen liggende som pdf-fil, hvis det kan hjælpe nogen til at hjælpe mig?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-12-07 15:01

Jeg tror du må have fat i en vvs mand til at vise dig det første gang - derefter klarer du det selv fremover.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-12-07 15:39

Det er ikke noget, du har gjort tidligere, så du har altså ALDRIG haft åbnet for fyldehanen, som måske ikke er blevet rørt siden anlægget i sin tid blev lavet.
DEN HÆNGER!
Skyderen sidder fast i ventilsædet, og den har jeg set før. Den misere kureres ved at man drejer op for den og gir den nogen kærlige, små, hurtige dask med en bolsjehammer; sådan en sag, der har gul plastic i stedet for stål som hoved og bane. Lige pludselig løsner det!

Men en helt anden sag er, at der er 2 (to) ventiler: Én mellem dit centralvarmeanlæg (som via en varmeveksler får energi fra et fjernvarmenet) og en stump rør eller slange og én fra slangen til vandforsyningen. Når du skal fylde på anlægget, skal begge disse haner/ventiler åbnes, og når der er tanket op, skal først hanen mod vandforsyningen lukkes helt, sidst hanen/ventilen mod varmeanlægget. Slangen har meget bedre af at stå med 1½ atmosfære tryk på end med 6 atmosfære! Og der skal være to haner for at undgå oversvømmelses-og skoldningsulykket i kedelrummet. Slanger holder jo ikke evigt med tryk på.
Men altså prøv at finde og åbne ventil i begge ender af fyldeslangen. Hjælper det ikke, så giv dem små klap med bolsjehammeren.- SMÅ klap - der skal jo ikke gå noget i stykker!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-12-07 15:56

Hvis der er naboer, der har samme anlæg som dig, kan de jo hjælpe.
Men hvis du kan skrue en slange på, og åbne for vandet, skal der jo være en ventil der åbner ind til anlægget, den sidder jo der hvor du skruede slangen på.
Men der skal jo ikke overfyldes, der må jo være et manometer der viser hvor meget tryk der er nu?
Hvorfor tror du der mangler vand, kan du da høre pumpen smider luft igennem ?
VH Palle Hansen
PS: Du kunne jo vise et link til din manual, eller oploade et billede af dit anlæg.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-12-07 16:55

Gå ind på vedlagte link, og opload din manual, og sæt linket ind i din klumme, - så har vi en mulighed for måske at kan hjælpe.
http://www.peecee.dk/

Kommentar
Fra : JezeBel

Dato : 14-12-07 02:25

Jeg har forsøgt at gøre som php siger, men.... jeg kan stadig ikke finde nogen ventil..... måske ved jeg ikke helt hvad det er jeg skal finde
Jeg har derfor uploadet min manual - som stilkene foreslog.

http://peecee.dk/?id=84789

Jeg krydser fingre og håber på jeres tålmodighed

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-12-07 04:07

Med et så moderne anlæg står jeg af, men måske du kan komme med flere oplysninger, hvorfor tror du at anlægget mangler vand ? Har haft stillet til sommer drift og gjort nøjagtig som i manualen, da du stillede tilbage ?
Jeg håber du får hjælp og løst dit problem, her er heller ikke varmt 16 grader, men det fordi jeg ikke gider gå ud og lægge en halmballe i fyret det løses i morgen når jeg har mere energi

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-12-07 09:07

Du kan godt sætte slangen på og åbne for vandet, siger du.
Efter hvad jeg kan se er det et lukket anlæg, og så vil jeg tro at når du har åbnet for vandet, skal du finde den radiator der er øverst/højest, og åbne for udluftningsventilen, -hvis ikke der er andre ventiler.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-12-07 14:19

Den er vel bare stillet til sommerdrift, drej den røde ventil 9 så vingerne følger røret, ligesom på billedet.
Og mærk på pumpen 4 om den kører, ellers tænd den.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JezeBel

Dato : 16-12-07 13:06

Tjaeh...... Jeg ved ikke helt hvad der har virket - men der er kommet varme i det lille hjem og sørme også varmt vand! Måske har der alligevel været noget om det pbp skrev Jeg pillede jo ved næsten alt hvad der ku' pilles ved og noget har måske hængt! Ihvertfald virker det nu - men jeg tror stadig ikke jeg har fået styr på det med vandet..... Venter lige og ser hvad der sker og lukker ikke spørgsmålet!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-12-07 17:17

Godt for dig at du fik varme, men hvorfor troede du anlægget manglede vand

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 20-12-07 20:18

Du må da vide om du har fjernvarme eller eget fyr. Hvis du har fjernvarme må du ikke begynde at fylde vand på, hvilket heller ikke skulle være nødvending. Og hvad var problemet ? havde du ikke varmt vand i vandhanen eller var det radiatorvarme du manglede ?