/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Akkumulator i campingvognen.
Fra : arvind
Vist : 4948 gange
500 point
Dato : 12-12-07 21:09

Jeg er tilhænger af en fast installeret akkumulator (med oplader fra 230 V) i cv´en, frem for at der trækkes strøm fra bilens akku. Jeg har fået at vide, at det er ikke at foretrække, derimod er det bedre at trække strøm fra bilen, hvis akkumulator jo hele tiden holdes opladet under kørslen, hvorimod den akku. der sidder i cv´en jo kun kan blive oplader, når man får strøm på campingpladsen.
Men hvis uheldet er ude og man får afladet biles akku undervejs, f.eks. et for langt rast undervejs, så kan man jo ikke komme videre og skal have hjælp.
(Når man opholder sig på en campingplads er begge situationer selvfølgelig tilsluttet 230 V.)
Hvad er bedst?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 21:18

At den bliver opladet af bilen - men med en spærre - så du SELV tænder for opladningen NÅR motoren kører....

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 12-12-07 21:36

Jeg mener, uden at være sikker, at der findes et laderelæ som prioterer bilens akku først under kørsel, og når den så er opladet, kobler om, så cv´s akku bliver opladet.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 12-12-07 21:56

Ja et sådan relæ findes, jeg har det i min Wv kassevogn

Bjørn

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-12-07 21:56

Ved en 12v cv-installation uden selvstændigt cv-batteri er det almindeligt at tilslutte relæ der bruder ved fa 11½V - med en velfungerende motor vil der som regel være saft nok til at starte på.

Noget tilsvarende kan du lave med selvstændigt cv-batteri. Det er dog bedre at få et egentligt prioroteret laderelæ.
En anden ting du bør overveje ved selvsrændigt cv-batteri er en 'booster' der kompenserer for det spændingstab der uundgåeligt er fra motor til CV. Ellers får du aldrig ladet dit cv-batteri helt op.

En cv-forhandler eller autoelektriker kan installere for dig.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 12-12-07 21:58

Bjørn igen!
Så sent som i går aftes brugte jeg akumoator nr 2 til at starte med, jeg havde glemt at slukke lyset.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 12-12-07 22:41

Hej.
"Knægten" som er mekanikker, trak ledningen til at lade CV-batteriet med på vores WV golf diesel. Undervejs har han sat et alm. 12V relæ som det der benyttes til f.eks fjernprojektører. Styrestrømmen til dette relæ kommer fra tændingslåsen, så der ikke kan trækkes strøm, uden at tændingen er slået til. Han har yderligere monteret en manuel kontakt, så vi har mulighed for at slukke for strømmen til CV'en selv om motoren er startet. Dette er vist den billigste løsning der kan etableres med fornuftig sikkerhed mod afladning af bilens batteri.
Husk i øvrigt at ledningen til ladestrømmen til CV-en skal være mindst 6 kvadrat, for at undgå for stort strømtab undervejs.

God fornøjelse

Finn.

PS: Jeg bør vel lige nævne, at vi endnu ikke har oplevet problemer med at der ikke var strøm nok på bilen når den også skulle forsyne campingvognen med strøm på denne måde, heller ikke om vinteren

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 22:46

Har lavet det på nøjagtig samme måde for en del år siden...... (batteri i gaskassen)

Kommentar
Fra : Beezer

Dato : 12-12-07 23:59

Hejsa.
Jeg har lavet det på samme måde som de 2 ovenstående. Den manuelle afbryder kom dog først til after bilen kasseret til syn p.g.a. at den manglede.
Nogle cv bruger det ben i anhængerstikket til tågebaglygter, derfor skal det kunne afbrydes manuelt. Synsmandens forklaring.
Mvh
Beezer

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-12-07 19:23

En tynd lednin til cv batteriet giver ikke strømtab
de der skriver sådan kender ikke de elementære elektrotekniske begreber, og tager fejl af strøm og spænding.

Spændingsfaldet i ledningerne ( også stelledningen) afhænger af strømstyrken. når cv batteriet fterhånden bliver opladet falder ladestrømmen og derfor også spændingsfaldet.
Efter en lang dags kørsel er batteriet i cv til sidst opladet til præcis samme spænding, som bilens batteri. Det er den spænding som generatorens regulator giver, normalt omkring 14,3 V.

Sådan har jeg gjort med held i årevis. Hvis bil og cv holder natten over sammenkoblet tager man stikket fra bilen ud og man kan så ikke tære på bilens batteri, selv om man har stort elforbrug.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-12-07 19:26

Med andre ord alle de relæer og spændingsforhøjere er overflødige.

Men det er da rigtigt at der i dag skal være afbryder ved førerpladsen til cv stikkets 12V ledning.
Den kan man jo bare koble til køresylet så er der kun strøm til cv når man kører med motoren.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 23-12-07 20:56

Jeg har rodet længe med et ekstra batteri i min bil, som jeg skal bruge til at oplade mine batterier til mit kamera, og først nu er der virkelig bingo.
Du skal til din Campingvogn købe et Fritidsbatteri.
Over et relæ, der tilsluttes over tændingsnøglen, sender du så de kære 12 V om til din campingvogn, det med det relæ, det kan enhver mekanikker nemt og billigt tilslutte for dig, resten kan du nemt selv klare, også uden at ha' forstand på den slags, så langt så godt.
Men i din Campingvogn, monterer du så dit nyindkøbte Fritidsbatteri, og så køber du en Batteri Booster, den der hedder DAN 1212 den koster godt nok 1300 kr, men den er virkelig alle pengene værd, det er og bliver den bedste måde at klare problemet på, og der følger selvfølgelig en beskrivelse med, om hvordan du skal skrue det hele sammen, eks på AUX udgangen, her tilslutter di køleskab, så snart du starter din bil, så sender din dil nu strøm til dit køleskab og dit batteri oplades, først når du stopper bilen igen tilsluttes køleskabet dit fritidsbatteri, naturlivis helt automatisk.
Så en DAN 1212 er løsningen for dig.
Hej

Kommentar
Fra : arvind

Dato : 23-12-07 21:59

Tak for alle kommentarer, når det bliver forår igen, vil jeg lytte til alle de gode råd jeg her har fået.

Kommentar
Fra : 270346

Dato : 24-12-07 00:11

Hvorfor alle de reæler og andre underfundige ting !!
En ganske simpel ensretter,i gamle dage hed det en diode,den koster vel ca 20kr. monteres på
+ pol ca omkring stikdåserne . Denne tillader kun at strømme løber en vej.
Havde i sin tid en Volvo som blev ved med at køre,indtil jeg fik loddet ensretteren på.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-12-07 01:30

Og så er der lige placeringen mener ikke at det er ok at have en akkumulator i samme rum som gas
Har selv det omtalte med relæ og også monteret en lader med forskellige instillingsmuligheder for støjreduktion bla. i forbindelse musikanlæg mm.
Ja så nåede vi til ham ders føsdag i må have en rigtig fredfyldt jul og lad nu være med at foræde jer
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 24-12-07 02:05

Til 270346
Den med dioderne, den har jeg også prøvet, det virker men ikke ret godt, jeg fik at vide af en mand der har forstand på den slags, at man ikke kan lade igennem en diode.
Og det kunne jeg da' heller ikke, først nu hvor jeg har fået sat nogle ordentlige ledninger på, og så monteret en DAN 1212, så er mit fritidsbatteri forvandlet fra en lille killing til en voksen løve.
Så batteri boosteren DAN 1212 kommer man ikke uden om.
Den kloge mand fortalte mig bla. at et ganske lille spændingsfald på bare 1 V, har meget at sige i A når vi skal lade vores batteri.

Hej

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 24-12-07 08:27

Og så lige for en ordens skyld:

Det er IKKE lovligt selv at rode med srømmen i en campingvogn. Heller ikke 12 volts delen - det er vist nok noget med brandfare etc.

Så hvis du ikke ved, hvad du laver, så få et værksted til at rode med det.

God jul

Finn

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 24-12-07 10:25

F.elsborg ja, hvis det står så slemt til, så vil jeg give dig ret.
Jeg skrev som jeg gjorde, fordi vi har vel alle mere eller mindre alle sammen lidt forstand på den slags, og hvis man sørger for at ha' en sikring imellem, så kan det jo ikke gå helt galt.
Men monteringen af en DAN 1212, er så nemt, at det KAN IKKE GÅ GALT.

Hej

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-12-07 11:21

Citat
batteri i gaskassen

Fy refi, det må du ikke!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-12-07 13:09

Måske ikke i gag....

Men det måtte man dengang

Vognen er skam SYNET med det.....