/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
rotter i udhus/hjælp
Fra : gravhunden
Vist : 3426 gange
191 point
Dato : 12-12-07 17:39

Kære venner !
Jeg er godt vred ! Det er nu 3. gang jeg sender bud efter Mortalin, og lige meget hjælper det !
Rotter har indvaderet mit udhus og bor under en stor flise, som de har løftet nogle cm.
Jeg har købt to fælder som de undgår,- samt to udendørsgiftkasser som de også undgår.
Flere folk har fortalt mig at sålænge de tre nærmeste naboer holder kaniner ude, slipper jeg ikke for rotterne ! Kan det virkelig passe ????
Selv mener jeg at en anden årsag er den at beboerne ikke lukker deres affaldsposer, før de smider dem i de store lukkede containere. Det stinker afskyeligt !
Desværre kan jeg ikke selv grave den store flise op da den er lagt ind under trævæggen !
Er der nogen der har et godt råd vil jeg være dem yderst taknemmelig !
Mange venlige hilsner fra gravhunden

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-07 17:48

Jeg har også prøvet at have besøg af en naboernes rotter uden at Mortalin kunne løse problemet.

Jeg fandt ud af at det var min skraldepose i netstativ der var fødekilde for rotterne så jeg købte en lukket container og anskaffede en kattemor med killinger - det virkede - katten slog rotten ihjel og da der ikke længere er adgang til anden føde end kattefoder (der bevogtes af katte) er problemet løst.

Kan du ikke skære flisen over med vinkelsliber så der kan lægges gift ned?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-12-07 17:50

Fat i Mortalin igen, og vis dem så den flise. Om flisen skal knuses, og midlertidig være fjernet, kan vel være lige meget, -og når rotterne er væk, så cementer hullerne on nedlægge ny flise. Hvad ville det kunne gøre at putte giften direkte ned i hullerne i udhuset, der kan vel ikke komme andre husdyr derind, når der aflåses.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-12-07 18:01

Rotter skal anmeldes til kommunnens tekniske forvaltning. De tager sig af bekæmpelse, både hos dig og hos naboerne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-07 18:20

Citat
De tager sig af bekæmpelse, både hos dig og hos naboerne.
...ja via f.eks. Mortalin.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-12-07 19:14

Ja nogle bruger Mortalin. men man skal ikke selv betale når det går gennem teknisk forvalttning, som loven foreskriver

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-07 19:19

Mange kommuner henviser på deres hjemmesider til at man henvender sig direkte til Mortalin, som virker som entreprenør for de pågældende kommuner hvorved lovens krav om anmeldelse er overholdt ved tilkald af Mortalin.

Kommentar
Fra : gravhunden

Dato : 12-12-07 21:10

Kære alle som har svaret så hurtigt !
Tak for jeres deltagelse -
Jeg har sendt bud efter Mortalin for 3. Gang og venter på dem.
Vil forsøge at finde en handyman eller min fætter, for at få den store flise væk gravet ud og renset godt - og ja måske cement i ???

Men ingen af jer svarede på hvorvidt det har betydning med de mange kaniner, der bor så tæt på ????
Er der nogen der ved det ????
Mange hilsener fra Gravhunden

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 12-12-07 22:16

Jeg tror bestemt ikke det har noget at sige med de udekaniner.

Det der tiltrækker rotterne er jo at affaldsposer med madrester ligger for længe. Det er derfor man skal smide dem i en skraldespand som bliver hentet hver uge. De store container bliver typisk kun tømt en gang om måneden, så der må man ikke smide madrester i.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-12-07 22:44

Hej Gravhund...

Hvor bor du? I byen eller lidt længere fra naboerne?

Og har naboerne rotter?

Har du offentlig kloak?

Og så er mortalin (Undskyld mig !) Ikke en skid bevendt til rotte bekæmpelse, de tror alt kan klares med gift, det ka DET IKKE, årsagen skal findes ellers kommer der bare flere....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-12-07 22:59

Ang. kaninerne: Kun hvis de har noget foder som rotterne kan bruge. normalt er rotterne vel ikke grøntsagsspisere, men det kunne jo være i dag at kaniner fodres med tørfoder/piller, så hvis de kan komme i nærheden af det, ville det vel kunne tiltrække rotter, ellers ikke.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-12-07 23:16

Rotter er ALT ædende.... Og nu skal i så ikke forslå at de spiser rustfrit stål og ligende....

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-12-07 20:52

den med kaninerne er god nok , de tiltrækker rotterne ,det samme gælder høns , men det er normalt ikke et problem at holde dem væk , og rotterne vil også grave sig ned ved kaninburene , så det er ikke kun dem der er problemet , men gør det da ikke bedre
prøv at spørge motolin om de ikke kan prøe noget andet gift tit hjælper det at skifte til anden type , og sørg for at giftkasserne er plaseret rigtigt og der er gift i dem , så er det yderst sjældent at de ikke hjælper

har selv arbejdet en del med dette

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-12-07 21:10

Kaniner tiltrækker IKKE rotter. Men det gør det hvis der bliver stilt mad ud til kaninerne.

Kaninerne i sig selv har INTET med at der er rotter. Men madrester har ALT med at der er rotter.

Kontakt evt. også det lokale renseanlæg, det kan jo være i deres system der er rotter. De har ofte problemer med bekæmpelsen. Men ringer man, er de flinke til at tage det område man ringer fra. Det er ofte dem selv der gør det, og IKKE Mortalin, når det er kloak man taler om.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-12-07 21:27

troldenesdhb>> jo kaniner tiltrækker rotter , rotterne æder afføringen fra kaninerne , så hvis der ikke er pinligt rent omkring dem er problemet der , og det er meget sjældent at se

jeg taler faktisk af erfaring , har selv haft en det med både kaniner og andre husdyr samt rottebekæmpelse at gøre

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-12-07 21:30

ja ja bredker, og du er it ekspert, og har arbejdet en del med rumfart LOL

Nej KANINER TILTRÆKKER IKKE ROTTER.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-12-07 21:42

En lukket affaldspose kan ikke holde stanken ude hvis der allerede fra kilden er smidt fordærvet affald i den.

Og en del mennesker er fløjtende ligeglade, de propper poser i til op over randen selv om der står en halvfyldt container 20 m længere væk.
Også hunde høm-hømmer tiltrækker rotter.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 13-12-07 22:18

troldenesdhb..... Altså han behøver ikke at spørge nogen om der er rotter i kloaken, for det ER der altid! og de skal være der, de er et nytte dyr så længe de bliver i rørene, men er de uden for er de et skadedyr og så skal de bekæmpes OG SKADEN FINDES OG LAVES!!!

Og som Bredker skriver så kræver det pinligt renholdelse for at der ikke er føde til en rotte, men Man kan da sagtens ha kaniner uden rotter men er der rotter i nærheden enten overjordiske kolonier eller fra kloakerne via brud, så finder de føden...

Og det er kommunens tekniskeforvaltning som står for rottebekæmpelsen, men altformange steder er det udliciteret og så ved kommunen sjældent hvad der for går... Men i den idelle verden så kom rottefængeren og konstaterede at der var rotter og HVOR de kommer fra men sådan er det desværre ikke alt for mange lægger bare gift ud istedet for at stope problemet... Så For at vi kan hjælpe gravhunden mangler der en del oplysninger om stedet.. For nok skal kommunen bekæmpe rottrne men Grundejerens ansvar at stoppe årsagen...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-12-07 22:27

I den bebyggelse hvor jeg bor var der mellem blokkene et gammelt, lavt meeeget tæt krat, grundet rotteplage ryddede de lortet for et par år siden, det hjalp.
Dog ikke på bebernes adfærd, de smider stadig affald efter temperament, nu og da tænker man på om de også smider lort på må og få i egen lejlighed.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 13-12-07 22:30

LuffeA... Hehe ja det flyttede dem nok bare...

Men du vil blive overrasket hvis du så folks hjem sommetider, Kommer i kraft at mit job hos folk og sommetider tager vi handsker på når vi går IND....

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 14-12-07 10:01

Hvis det var mig ville jeg lægge noget madding ud, og gemme mig i mit fugleskjul med mit luftgevær... Plaf!

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-12-07 13:06

Plaf?
var det en kanin eller en rotte?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-12-07 22:14

Altså Tag en muggert Og så knalder du den flise en på skallen Så du kan få den væk og så låner du lie en aktiv hund til at tage sig af problemet når den/de kommer ud Hvoffer hedder du gravhunden De er specielt gode til opgaven har selv haft Det omtalte firma her men måtte selv ordne problemet omkring en" rottesikker"kompostbeholder med rustfri bund som de fandt vej ind i igennem plasten over bunden Har også haft høns med deraf folgende rottebesøg men har 4 katte og nu også 2 små hunde så de ka bare komme an
God Jul til jer alle Mvh Sune

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 14-12-07 22:37

Gas dem ud!

Du tager en eller anden benzindrevet motor, starter den og leder udstøvningen ned i gangene.
Det kan de ikke lide., rotterne, og de flytter.

En anden mulighed.
Fyld gangene med vand!
Når du gør det kommer rotterne op og så kan du skyde dem eller give dem en over nakke med noget hårdt.

Begger metoder er afprøvet af udertegnede,

Bjørn

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-12-07 23:28

Du skriver

Citat
Rotter har indvaderet mit udhus og bor under en stor flise, som de har løftet nogle cm.

Er du nu sikker på, at det er rotterne, der har løftet flisen !!!!

Citat
Flere folk har fortalt mig at sålænge de tre nærmeste naboer holder kaniner ude, slipper jeg ikke for rotterne ! Kan det virkelig passe ????

Min nabo har da en "udekanin", men jeg har da ikke fået rotter af den grund.

Citat
Selv mener jeg at en anden årsag er den at beboerne ikke lukker deres affaldsposer, før de smider dem i de store lukkede containere. Det stinker afskyeligt !

Smider de så deres affald foran deres dør eller !!!!

Bor du i eget hus ??

Meget tyder på, at det er kloakken (rørene) , der ikke er tæt. Rotter løfter jo ikke en flise medmindre den kommer "nedefra"

Kontakt kommunen, så må de finde problemet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-07 01:23

Den med at "gasse" mus eller rotter vha udstødning fra en knallert brugte min far også, men det er vist ikke lovligt, uagtet at de sover smertefrit ind.

Jeg tror nu nærmere det en trærod der har løftet den flise, eller dårligt underlag der får frost til at lave ballade.

Kommentar
Fra : nusermus

Dato : 15-12-07 10:38

har du kat eller over vej at købe en kat og luk den ud så fanger den dem nok det har man hørt før

Kommentar
Fra : gravhunden

Dato : 16-12-07 00:29

Kære Allesammen !

Tak for alle jeres gode og mindre gode råd , samt spøgefulde bemærkninger !
Jeg venter nu på at Mortalin skal komme - igen igen . Det er jo kommunens ansvar !
Min fætter har løftet alle fliser i udhuset og fjernet deres forråd, samt ekskrementer.
Og jeg overvejer at lade haveslangen løbe rigtig længe derude- så de ikke kan bruge det som spisekammer ???? Der var gange men ingen reder ----Fandt en hjemmeside fra Bolius, som bl.a. skriver at kaninbure, hønsegårde etc skal være rottesikrede - ellers tiltrækker de !
Lidt klogere er man da blevet
Mange hilsner fra gravhunden