/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
dæmpede svingninger
Fra : elmo88
Vist : 6152 gange
200 point
Dato : 11-12-07 22:32

Når en dæmpede harmonisk svingning opnår den kritiske dæmpning, så kan svingningen netop ikke forekomme.

Men hvad ligger der så i overdæmpning, altså når dæmpningen overstiger den kritiske værdi og hvad sker der i tilfælde af dette?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-07 22:51

Hvilket Studie og Uddannelsestrin er du på...

Kender du til systemes orden?
og dæmpningsforhold??

Komplekse tal og laplace?
overførselses funktioner??

Svaret afhænger af hvad du forstår...

Eksempelvis:
Er dæmpningsforholdet for et 2. ordens system 0.7, får du et enkelt oversving.
Er det 1 intet oversving, bevægelsen ved step input går aymptotisk mod den stationære værdi.
For højere værdier erstattes anden ordens systemet af to første ordens, dvs. ingen svingning.

Er det den type svar du forventer? Svend

Kommentar
Fra : elmo88

Dato : 11-12-07 23:05

Jeg skriver projekt på 3. år HTX

jeg har læst lidt om dæmpningsforholdet.

jeg arbejder med en homogen differentialligning der beskriver en dæmpede svingning.

løsningen afhænger af tre tilfælde:
d < 0: hvor jeg får en dæmpede svingnign
d = 0: hvor jeg får en kritisk dæmpning
d > 0: hvor jeg får en overdæmpning

ved den dæmpede svingning vil svingningens amplitude aftage og gå mod 0
ved den kritiske værdi vil svingningen netop ikke forekomme, hvis jeg har forstået det rigtigt
men hvad er det der sker ved overdæmpning

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-07 07:18

Jeg tror det er forkert?

Hvis den udæmpet bevarer amplityden og dæmpet aftager vil den i det første tilfælde vokse,

ustabil
kritisk dæmpet
og stabil

men du angiver ikke din dif lign. og d,
skal på arbejde Svend

Kommentar
Fra : elmo88

Dato : 12-12-07 10:58

JEg har følgende ligning for en dæmpede svingning

m (d^2y/dt^2)+c (dy/dt)+k (y/t)=0

m er massen, c er dæmpningen og k er fjederkonstanten.

ud fra karakterligningen, så vil løsningen afhænge af de tre tilfælde:
d < 0: hvor jeg får en dæmpede svingnign
d = 0: hvor jeg får en kritisk dæmpning
d > 0: hvor jeg får en overdæmpning

hvad menes med overdæmpning, optegnes løsningerne så ligner den kritiske og den overdæmpede hinanden.

Hvis jeg fx sætter en linial til at svinge over en bordkant, hvad betyder det så om den er kritiskdæmped eller om den er overdæmped?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-12-07 14:59

Både med kritisk dæmpning og ved overdæmpning får man ingen svingning eller sagt på en anden måde : Ved firkantpåvirkning går systemet asymptopisk mod den nye ligevægtsværdi uden oversving. Ved kritisk dæmpning går det hurtigst muligt. Ved overdæmpning går det langsommmere.

Ved måleinstumenter som f. eks drejespoleinstrumentet søger man at indrette det med lige præcis kritisk dæmpning. Så indstiller viseren sig hurtigst muligt og følger bedst muligt med ved et svingende signal.
Kun ved den klassiske ligearmede vægt vil man gerne have et svingende system, idet bevægelsen minimerer betydningen af gnidning i lejerne.

Med galvanometeret kan man let illustrere hvordan den tilsluttede impedans er afgørende dæmpningen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-12-07 15:01

Jeg troede at 2. ordens differentialligninger var langt over nivauet for pensum i HTx. ?

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 12-12-07 15:15

Det er det måske også...

Det vi kalder dæmpningsforholdet zeta finder du eksempelvis her elmo:

http://en.wikipedia.org/wiki/Damping_ratio

Er c negativ øges amplityden, ustabilt system
Er c=0 bevares amplityden, marginalt stabilt system
Er c positiv aftager amplityden, stabilt system

Svend

Kommentar
Fra : elmo88

Dato : 12-12-07 15:35

Ja det er over det daglige nivau, men vi skal indrage noget der ligger over i vores projekt.

Jeg tror jeg er med nu.

Tak for hjælpen Svend

Godkendelse af svar
Fra : elmo88

Dato : 12-12-07 15:36

Tak for svaret svendgiversen.