/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
træpiller
Fra : skolen2400
Vist : 1257 gange
100 point
Dato : 10-12-07 22:47

er der nogen der har et godt råd vedr.køb af træpiller.da vi skal have installeret et pillefyr snart,
det virker uoverskueligt at sammenligne de forskellige typer i pris og kvalitet.
skolen2400

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 10-12-07 23:09

Fra bedste piller til dårligste piller er det ikke ret langt, så jeg ville ikke bekymre mig så meget.

Flex Heat og Barlik går for at være af god kvalitet. Vi køber hos DLG og får dem blæst ind, men ofte kan man finde sække næsten lige så billigt. Priserne er generelt lavere i Jylland og på Fyn end på Sjælland.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 11-12-07 00:46

Er selv ved at købe en pilleovn fra artec. Og har da også været de og læse om forskellige piller. Det er jo en jungel. Men sikkert er det de ikke smager ret godt.

Men har da fundet ud af at "HP" piller skulle være af en rigtig god kvalitet. Og skal selv have hentet 980kg for 1900kr.

Der er også nogen der siger de helt mørkebrune piller er gode da det skulle være hårdt træ. Men ikke alle er enige i det.

Prøv ellers og bruge google: http://www.google.dk/search?hl=da&q=pilleforum&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=lr%3Dlang_da

www.stokerpiller.dk kan du finde forhandler i nærheden af dig

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-12-07 01:02

Hårdt træ er ikke bedre at fyre med end andet træ, hvis man regner efter vægt. Måske ovenikøbet tværtimod, fordi man nok får en nemmere forgasning og udbrænding med delettere træsorter.

Det folk forveksler er med brænde, hvor man køber efter rumfang. Der er der mere i tungt træ end i let. men kun når der regnes pr rumfangsenhed.

Piller købes normalt efter vægt, og så spiller rumvægten ikke så stor rolle.

Her er det fugtindhold, askemængde og evne til udbrænding, som tæller.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 11-12-07 01:32

Transor

Jamen tak. Så blev man lidt klogere i pille junglen. Hehe. Det kunne jo tyde på jeg ved ret meget om de piller inden jeg overhovdet får installeret min pilleoven.. Nok ingen skade til..

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-12-07 06:21

Nu skriver du både "pilleovn" og "pillefyr". Er det til centralvarme eller bare en ovn i stuen?

Jeg køber nogle unavngivet, de ligger i 15 kg. plast sække, og jeg giver 1800.- leveret. Dog kun ved over 5 tons.

Mange steder kan man købe et par sække, det er ofte det værd, da mange stoker brænder forskelligt. Der er ikke noget mere irriterende en piller der soder, og piller der ikke brænder ordentligt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-12-07 09:27

Citat
Fra bedste piller til dårligste piller er det ikke ret langt

. . . er der meget langt.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-12-07 10:34

Enig med Teil

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 11-12-07 12:27

Er selv ved at købe en pilleovn. Ikke et fyr.

Men skal jo også bruge piller. Normalt ville det vel være bedst hvis man købte nogle poser fra forskellige levenrandøre og tog sin egen vurdering. Men har nu hørt så meget godt om statoil HP piller. Så sådan en palle vil jeg da lige prøve at starte med.

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 11-12-07 16:09

Undskyld men hvorfor stiller du dit spørgsmål i kategorien " møbel rep. " ? Mvh. Annette

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-12-07 16:12

Citat
Undskyld men hvorfor stiller du dit spørgsmål i kategorien " møbel rep. " ? Mvh. Annette

Fordi efter et godt gammeldaws slagsmål er møblerne så gode som træpiller.
Dog ikke meget rep.