/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Trægulv - hvad skal man vælge
Fra : Dingkee
Vist : 1746 gange
100 point
Dato : 10-12-07 11:17

I mit nye hus skal jeg have langt noget nyt trægulv. Jeg har været i gang med at undersøge hvad der findes. Og det er jo den rene jungel at finde rundt i :)

Vi har fundet dette gulv som vi synes er ret flot:
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/90080568

Er der nogen erfaring med gulve fra ikea??
Der står at gulvet er Træfiner, er det godt eller skidt??

Hvad vil i anbefale at man købe, og kan det evt. betale sig at købe det i tyskland?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-12-07 12:51

Det er billig, så er det positive sagt om dette gulv, ikke noget jeg ville vælge, i februar lagde jeg gulv i stuen, jeg valgte ask parket 14 mm det kostede lidt mere end det du har fundet, fordi der var åbnings tilbud i bygge markedet dengang, kort sagt du får hvad du betaler for, 10 mm det meget lidt i tykkelse og så spånplade i mellem laget
lige nogle eksempler i lamel plank: http://www.forst.dk/default.aspx?pageID=10002&lang=da&item=130103424
http://jemtex.dk/14mm_lamelplank_hvid_mat_lak.php
http://www.traekompagniet.com/billeder.htm
en del dyrere end det du selv har fundet, men måske skal du leve med dette gulv de næste 20 år, hvis du er indstillet på at skifte om 5-6 år så kan du godt købe IKEA gulv, bare min mening

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-12-07 12:57

Jeg syntes umiddelbart at det ligner et fornuftigt gulv, - men du skal give dig selv muligheden for at se det først, evt. et udsnit som er monteret, da det for mig og også for dig er et nyt koncept, med de løse plastlister. Og så vil jeg tro at du sikkert har lavet gulvvarme, også det skal du sikre dig imod, at det kan indbygges med. Og sidst men ikke mindst, må der være en garanti. - Jeg tror der på vores er 10-20 års garanti for slidstyrke og hvad ved jeg.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-12-07 13:10

Lyder som et ganske udmærket produkt men ville selv vælge et med en større tykkelse således at det kan slibes nogen flere gange.

Træfiner er udmærket.

Synes selv at netop gulve er et produkt hvor pris og kvalitet følges rigtigt godt ad.

Du kan for det meste finde gode gulve på tilbud herhjemme bl.a. tæppeland (ekstra meget at spare hvis du samtidigt er medlem af forbrugsforeningen) så jeg tvivler på at der er voldsomt meget at spare på at tage til Tyskland.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-12-07 14:14

Du skal vælge et gulv det passer til dit hus, hvad synes du er flot.

Eg, Ask eller andet.

Hvor meget trafik er der ???
Skal det være lakeret eller olieret (fordele ulemper)

Hvad vil du betale ??

Hvor meget skal du bruge ???

Vi lagde et 150m2 Kæhrs lakeret ege trægulv for 5 år siden, der er da kommet ridser hist og pist, men vil tro at der skal gå 7-8 år før det skal slibes og lakeres igen.
Der er en jævn trafik på vores gulv, prøver at passe på det (ingen sko osv, men har vi gæster/fest har folk sko på).

Gulvet koster normaltvis 800,- kr pr m3, men da det var et restparti kunne det fås for 299,-
Så hvis du er klar til at gå lidt på kompromis med hvad du vil have, kan du få noget godt gulv til en OK pris.

Vores gulv er dog et lime/banke/samle gulv, men jeg vil anbefale at købe et klik gulv. De er nemmere at lægge og hvis man ikke har den store øvelse så opnår man nemmere et bedre resultat.

http://www.thulinsite.dk/house/DCP_1858.JPG