/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Stofa vs. D-Link routeropsætn!
Fra : pelean
Vist : 4172 gange
20 point
Dato : 08-12-07 23:16

Hejsa

Jeg har Stofanet og har nu fået mig en D-link Di-624 router som jeg er igang med at forsøge at installererer på den stationære. Efter at jeg har koblet den routeren imellem Stofa-modemet og PC'en...undervejs i Quick-start installationen, når jeg der til, hvor jeg skal vælge mellem henholdsvis: Dynamic IP, Static, PPPoE eller other...samt valg af kryptering. Ingen, 64-bit eller WEP/WAP afhængig af om jeg vælger Dynamic eller PPPoE

Jeg har prøvet Dynamic Ip og 64-bit...derefter ser routeren den om den kan koble op, men meddeler at der ikke kan fås forbindelse. Det samme sker ved PPPoE og 64-bit/WPA..

Er lidt lost - der nogen der ved hvad jeg skal gøre...? Og jeg skal vel ikke logge på Stofanet, før der er hul gennem routeren...Stofanet kommer da med et vindue da siger at jeg skal logge af den gamle IP først - men, derefterkommer jeg ikke på...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-12-07 23:56

Man skal ikke hælde alle kryderier i på én gang!
Slå alt det dingel-dangel til kryptering, mac-filter og skjult SSID fra.
Du skal først have det til at køre igennem, og ud på nettet. Når det er lykkedes, kan du slå det til en for en, og sikre dig, at det stadig fungere, så du er klar over hvornår det går galt.

Find din aftale med STOFA frem.
Nu sætter du routeren imellem. (Her skal den så blive siddende frem over)
Slut så din PC til routerens LAN port. (Ikke WLAN)
På din aftale står der en netadresse på STOFA's login system, brug den.
Nu skal du så lade dig registrere med den nye MAC-adresse som routeren har, i stedet for den som din PC har. - Du kan så følge med i registreringen, og se hvornår den er blevet godkendt.
Når den er godkendt kan du så gå på nettet igen.

Husk på, at du kun er en blandt mange STOFA brugere der bruger det samme kabel, til internet forbindelse, og derfor er STOFA nød til at holde styr på, hvem der har lovlig adgang til deres netværk, og det sker i forbindelse med den MAC-adresse du har. Derfor skal den genregistreres, når du skifter MAC-adressen.

STOFA's login adresse er den eneste der virker, når du ikke har en godkendt MAC-adresse.
Det SKOD program som stofa levere med til opkald på nettet, kan du godt droppe. Det tager bare plads op på din harddisk, og er en omvej for at komme på nettet.
I stedet: Start din browser, indtast en webadresse, eller vælg en i dine fortrukne, så er der direkte hul igennem.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 09-12-07 00:11

Det er bedste at du må ring til dlink kunde suport. De er gode til hjælp.
jeg selv haft problem i starten....

Kommentar
Fra : pelean

Dato : 09-12-07 00:38

Jeg tolker det som du siger (Severino), at jeg i første omgang ikke skal køre installationen af routeren...og så er der jo ikke pillet ved nogen kryptering endnu...

Jeg har slutter (som tidligere) stofa-modemet til WAN udgangen på routeren og PC'en til LAN på routeren...og forsøger at starte nettet op via signon.stofanet.dk - som vel er det eneste man kan bruge!? (og den står forøvrigt ikke på min stofanet-aftale - der står slet ikke nogen web-adresse)

Jeg får bare ikke forbindelse...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-07 09:52

Citat
der står slet ikke nogen web-adresse

Den "springer" automatisk ind på signon siden første gang modemet tilsluttes..... (da det er den ENESTE side du har adgang til inden du er koblet op på www)

Så popper den side IKKE op er der IKKE hul igennem til Stofa.....

Kommentar
Fra : pelean

Dato : 09-12-07 10:42

...forstå mig ret: Den forsøger at hente den omtalte logon-side, men det lykkes ikke, hvis jeg kobler routeren imellem modem og PC...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-07 10:49

Din MAC-adresse (til stofa) må et eller andet sted kunne indtastes i routeren.....

Ellers får routeren jo ikke signalet...

Du har af Stofa fået oplyst en MACadresse - det er den eneste der identificerer dig....

Og den er åbenbart ikke den samme på router og komputer.....

Jeg er IKKE "netnørd" men det er logisk tankegang.....

Kommentar
Fra : pelean

Dato : 09-12-07 11:13

Indledningsvis:...Jeg forstod på Severino, at jeg blot skulle prøve at tilslutte og så logge på...og det har jeg gjort i ovenstående, men uden at komme på...

Indtastning af MAC-adrressen (som jeg rigtig nok har på mit papir fra stofanet) skal vel ske under selve installation af routeren???!

...Og så er vi vel tilbage ved mit indledende spørgsmål - for jeg bliver bedt om at foretage nogle indledende valg: Dynamic IP, Static, PPPoE eller other...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-12-07 11:27

Du skal vælge dynamic ip og så må der være et sted i routeren hvor du kan
clone dim MAC adresse,så routeren viser din pc's mac
adresse ud af til.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-12-07 11:29

Er der ingen form for automatik i den router.....

Det eneste jeg ved er at Macadressen SKAL være den du har fået udleveret - den er specifik på det enkelte modem.....

Ellers ring til dem - de kan guide dig på få minutter.....

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-12-07 11:39

Jeg har selv stofa og
D-Link DIR-655
Indstillings menuer er sikkert ikke ens men jeg cloner
Mac i min router under>
Setup>Internet>Manual Internet Connection setup>Clone your pc's MAC Address.
På stofa log ind vil man blive spurgt om man vil bruge ens
nuværende mac add vis den ikke kan genkende din nuværende fordi
du kun kan have en forbindelse bla bla og
så kan man sætte et mærke i den mac add som vises på siden
og klikke ok og man benytter så denne mac indtil man skifter igen(nyt net kort/router op sætning/pc)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-12-07 11:40

Clon mac add før du logger ind.

Kommentar
Fra : jipsen

Dato : 09-12-07 11:45

Sluk for alt grejet og pil alle kabler at dit Stofamodem.
Vent 3 timer og sæt alle kabler på dit Stofamodem igen. Dit D-Link skal være slukket. Tænd for Stofamodemmet og tænd dernæst dit D-Link. Så funker dit D-Link og du kan logge ind på 212.10.10.20.
Stofanet har låst din IP adresse til din mac adresse på din PC og den er 3 timer om af frigøre den igen. Det kræver dog at alt dit grej er slukket og kablerne er afmonteret.

Jipsen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-12-07 11:55

jeg har skifter mac/ip flere gange lige efter hinnande ved opsætning af routere,hos mig selv/andre(stofa)og
det har ikke være nøvendigt at vente på noget som helst
jeg har kunnet gå ind/logge ind med det samme,skal bare accepterer den nye opsætning på log ind siden.
En anden ting er, i min router skal den boote routeren hver gang
der er lavet nye vitale ændringer i opsætningen og
man skal så logge ind på stofa på ny efter hver boot.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-12-07 12:00

skal routeren boote hver gang,man ændre opsætning,ny log ind på stofa.

Kommentar
Fra : pelean

Dato : 10-12-07 20:51

...Tak for jeres svar, men det lykkes bare ikke og jeg forstår det ikke...

Jeg forbinder routeren til Stofa-modem (WAN) og PC (LAN) ...og starter Quick-installationen på den medfølgende CD. Her vælger jeg "Dynamic-IP" og ingen kryptering. Routeren søger nu efter forbindelse til netværket men meddeler hvergang, at der ikke er netværksforbindelse! Dermed for jeg ikke lov at køre installationen videre...! (Jeg kan se at netkortet ikke lyser bagpå PC'en når det er forbundet med routeren...ved ikke om det betyder noget)

Det virker til at der ikke er forbindelse med netkortet, så snart stofa-modemet hives af. Hvis jeg ikke kan køre installationen af routeren kan jeg heller ikke klone mac-adressen...jvf. jeres indlæg.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-12-07 21:28

Det er IKKE din komputer der ikke får forbindelse - det er routeren (og dermed heller ikke komputeren....

Og jo - lampen til kortet skal lyse (men da den ingen forbindelse har lyser den ikke)

Prøv at fjerne routeren - så er der forbindelse.....

Kommentar
Fra : pelean

Dato : 10-12-07 21:33

Skal jeg køre installation af routeren uden at den er forbundet til PC'en...? Tilsyneladende er der som sagt ikke hul når den forbundet til netkortet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-12-07 21:41

Måske - aner ikke hvordan den slags foregår - men din Macadresse (den fra stofa) skal ind i routeren....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-12-07 22:15

Citat
- men din Macadresse (den fra stofa) skal ind i routeren....

Din MAC adresse er dit netkorts / routers personlige ID (lige som dit CPR nr.), som sendes til din internet udbyder, og anmoder om at få en forbindelse. Hvis den kendes af din udbyder (= ISP), bliver du tildelt en IP-adresse, som er den kanal du kan kommunikere over på nettet.
Hvis du har en statisk opkobling, vil du altid få den samme IP-adresse. Har du i stedet en dynamisk opkobling, vil du få tildelt en af de ledige IP-adresser, som din ISP råder over.
Sådan virker det! REFI
Men prøv som forslået, at clone din MAC adresse, så vil du sikkert få hul igennem.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-12-07 08:05

Har du installeret netkorts drivere?(korekte)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-12-07 08:13

Går ud fra at du har to net kort(onboard/trådløst)
Det kan være at opsætningen vælger forkert kort.
Prøv at finde de sidste nye drivere til kortet på kortets hjemmeside,den kan være korupt eller ikke installeret rigtigt.

Kommentar
Fra : pelean

Dato : 11-12-07 21:49

Yep - det lykkes! D-link support bad mig logge direkte på routerens IP. Og derefter klonne mac-adressen. Jeg kan nu logge på Stofa.

Så er der imidlertid et andet problem... Når jeg forsøger, at vælge og save en hvilken som helst kryptering via D-links setup på nettet kan jeg ikke logge på nettet... hvis jeg gør det fra CD'en forsvinder forbindelsen også. Hvad sker der nu??

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-12-07 21:53

Når du vælger at kryptere, så skal den valgte krypteringskode indtastes både i router og de pc'er/enheder der skal bruge dit lokale netværk. Så vil de tale samme sprog igen!