/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Batterier igen?
Fra : food_life
Vist : 626 gange
100 point
Dato : 08-12-07 10:48

Jeg har fået fortalt at der er kommet nogle nye batterier (genopladelige) på markedet som kan holde strømmen lige så godt som færdigkøbte batterien - er der nogen som kender disse, og hvor kan de købes?

mvh

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 08-12-07 10:55

Du skal huske at genopladelige batterier kun har 1,2 volt , og derfor ryger de hurtigere end alm. batterier ned på et niveau der ikke kan bruges...altså i Volt...

Du bedste genopladelige batterier er dem med gelst milliiampere / Mamp .... og det er dem du skal have fat i.

Har selv købt i www.batteribyen.dk

Hilsen

Henrik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-12-07 12:16

Genopladelige batterier holder strøm i meget længere tid end "færdigkøbte", når altså de er ordentligt opladet.

Men jeg gætter på, at det måske er dem der hedder GP Digi1 du mener.

http://www.gpbatteries.se/gulliver/pub/products/general.jsp

Kan købes i Specialbutikken og visse isenkramforretninger

Jeg bruger dem selv, det er de bedste jeg har prøvet i mine kameraer

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-12-07 13:56
Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-12-07 19:19

Der er nogle forhold ved de gængse opladelige batterier, som gør dem mindre egnet.

- Som tordenkalven skrev er spændingen pr element lavere end ved engangsbatterierne, så apparatet skal være bergnet til den lavere spænding, ellers fungere det aldtig rigtigt , eller ikke ret længe.

- selvafladningen går for de fleste fabrikater langt hurtigere, end i engangsabatterierne.
Det er min erfaring at selvafladningen er ekstra hurtig i dem med højest angivet kapacitet, og i dem der er beregnet til hurtigladning.

- De tåler ikke meget mekanisk overlast. Igen er højkapacitetstyperne de mest ømfindtlige. De kan ødelægges for evigt, ved at blive tabt på gulvet. Det er formentlig fordi man har pakket dem så tæt med aktivt materiale, at der ikke er meget plads til indvendig isolering og indpakning.

- De tåler ikke at ligge længe uden opladning. Så kortslutter de internt.

- De skal oplades ved stuetemperatur, hverken for varmt, og slet ikke for koldt.

Køb et anerkennt batterifabrikat. Gå ikke efter de højeste kapaciteter. Brug helst langtidsopladning . helst mindst 4 timer. Brug en god kvalitetslader, som automatisk afbryder inden overladning.
Så kan de i praksis holde i mange år i et apparat beregnet til opladelige batteri.

VARTA Ready2Use er en type hvor fabrikanten siger at de købes opladede og kan bruges med det samme. Efter opladning, kan de ligge et år og stadig have 80 % ladning til bage.

Jeg har haft typer som var helt nede efter 2uger.