/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
ustyrlige katte
Fra : luna-tulle
Vist : 1030 gange
20 point
Dato : 07-12-07 10:38

jeg har 2 hun katte på ca et halvt år de ikke steriliseret,
de laver konstant ullykker nor vi sover og er på ardejde hver mogen er der nogt der ødelægt eller væltet, de gå på borderne og køkken bordet når vi ikk ser det men vis de ser os hopper de ned, har prøvet at sprøjte vand på dem når de gør noget de ikk må men det hjælper ikk?????

hva skal jeg gør???
sys ikk jeg vil lukke dem inde i et værelse når vi ikk er der men det bliver jeg snart nød til???

mvh malene

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-12-07 10:52

Det bedste er nok at få dem steriliseret. Det ændre de adfærd af til det mere killingeagtige.
Det er faktisk dyreplageri at have katte, uden at give dem mulighed for at leve fuldt ud.
De er kommet i den alder hvor kønsdriften er den største drift og giver dem frusrationer når de ikke kan få afløb for deres instinkter. Med frustrationer og manglende stimulation, går det hen og bliver noget negativt og de begynder at lave mange unoder. Det er bedst at sterilisere dem mens de er unge fordi hvis du venter for længe vil deres dårlige vaner blive så indgroet at selv en sterilation ikke ville gøre den store forskel på adfærden .
Tilsidst vil jeg forslå at bruge klikkertræning fremfor afstaffelse, da resultaterne bliver meget bedre og fordi der ikke er nogen grund til at være militant når nu man kan være kærlig og med bedre resultater.
http://www.google.dk/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ada%3Aofficial&channel=s&hl=da&q=katte+klikkertr%C3%A6ning&meta=cr%3DcountryDK&btnG=Google-s%C3%B8gning

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-12-07 10:54

Først og fremmest:

Katte laver ikke ulykker.

Katte er ikke bevidste om, at de laver noget forkert.....i hvert fald ikke når der er tale om ting de kommer til at vælte ned o.s.v.

Hvis katte laver noget, som ejerne ikke bryder sig om, er det fordi ejeren ikke er klar over hvad det indebærer at have kat.

Du har to katte, endda et par vilde, legesyge store killinger......jeg gætter på det er indekatte , og sikkert på ikke særlig meget plads.....

De har måske ikke de rette betingelser for at udfolde deres naturlige adfærd, altså klatrestativer, muligheder for at springe rundt, tilstrækkeligt med plads at løbe rundt på.....udover altså lige borde, reoler, vindueskarme m.v.........hvor det så går ud over tingene, som væltes o.s.v.

Hvis jeghar ret i det, har du to mulige løsninger:

At acceptere, at kattene opfører sig sådan, under de betingelser du har valgt at give dem......eller at finde et andet hjem til dem hvor de har bedre muligheder for at være kat og udfolde sig

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-12-07 11:15

Nogle katteracer er også meget legesyge og kontaktsøgende også når de er voksne. Såsom Siam, Bengaler.
Ellers lever de fleste katte et ret stilfærdigt liv når de bliver voksne, en del nok misforstået fordi de keder sig og falder hen i en apati.
Kan du ikke også gøre nogen ting i hjemmet. Fx sætte dobbeltklæbende tape under vaser og lignende.

Give dem noget kattegræs, det kan de bruge meget tid på og det indeholder vigtige ting som de ikke kan få på andre måder(medmindre de spiser mud og fugle, hvor de vil få det fra disses maveindhold)
Lave dem en god vinduesplads. Nogleforskudte hylder på væggen (gerne så de kan komme højt op)beregnet kun til at de kan hoppe op på.
Et klatretræ er altid godt.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-12-07 11:16

PS: Du kan godt lære en kat ikke, at gå på borden...når du ikke er der

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-12-07 11:38

Dine to hunkatte er lige nu i den aktive alder. Umiddelbart kom jeg til at sammenligne din beskrevne situation med menneskebørn: (Jeg har to børn på ca. 6 og 8 år, som ødelægger alt indenfor med deres voldsomme leg. De må ikke komme udenfor, fordi det er for farligt). osv......
Det siger sig selv! Killinger, - eller for den sags skyld børn, - er altid i gang, de skal udforske livet, bruge deres krop og kræfter, opleve nye ting, suge indtryk til sig, og lære af det hele.
Hvilke muligheder har du givet dine killinger? Hvis forholdene ikke er optimale, vil killingerne selv prøve at få afløb for energien og overskuddet de har i sig.
Det er en god ting, du har anskaffet dig to katte, så har de selskab af hinanden når du er væk, men samtidigt vil de jo også give hinanden gode idéer, så den "vilde jagt" vil naturligvis sætte sit præg i jeres hjem.
Jeg synes du skal have lidt tålmodighed og overbærenhed lige nu, for begge killinger vil efterhånden race det værste overskud af sig, og efterfølgende blive mere rolige og afslappede i deres væremåde. Fra ett-års alderen vil kattene stadigt blive mere rolige i deres væsen.
I stedet for at skælde ud og sprøjte med vandforstøver, så prøv at aktivere dine katte med noget de synes er sjovt og underholdende, så de kan blive trætte.
Held og lykke med dem begge!
MVH Akle

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 07-12-07 11:59

helt enig......de skalha lov tilat udfolde sig...fuldkommen ligesom børn....vigtigt sat man leger..også når man er blevet voksen.....min 3½ årige leger stadig vild leg om aftene og natten...husk på at katte er natdyr....
de kan godt lære ikke at gå på bordet .....men hvad du ikke ser når du ikke er hjemme, det er jo til kattenes fordel......
min forrige kat kom uheldigvis til at smadre en dyr kaffekande, men elers har det kun været småting....af ubetydelighed....sådan noget må man altså finde sig i, når man har med dyr at gøre. noget blir ødelagt......min nuværende misser fik flået godt og grundigt i min dengang nyerhvervede sofa, selvom hun havde krattebræt......men det var der ikke noget at gøre ved, for hun gjorde det om natten og når jeg ikke var hjemme......så jeg det, så klappede jeg i hænderne og sagde NEJ, mens jeg så på hende...og hun forstod det udmærket.....det handler om at bruge et tonefald der virker......
det ligesom med hunde....det nytter ikke at sige nej i et tonefald som man taler til den når den er sød, så lærer de det aldrig......katte forstår meget mere end vi aner...de er ikke spor dumme.....
og...få dem sterilisseret hurtigt....det vare ikke længe før de hyler som en ulv i måneskin.....så er der ikke til at være......det anstrengende at høre på......
god fornøjelse med misserne og pas på dem......katte er dejlige......
min misser mor....miauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-12-07 12:18

det er da bare dejligt at høre om et par sunde katte der opfører sig som det er naturligt for katte - i hvertfand for ungkatte- glæd dig over dem

Kommentar
Fra : luna-tulle

Dato : 07-12-07 15:06

tak får rådene...

nej de ikk inde katte, de har mulighed for at komme du men gider ikk rigtiggt, de vil heller være inde hvor vi er... vores hun er 130 stor og de har massa af plads, selvfølgeligt er de unge er legesyge men det ville vare lækkert at de ikk ødlæge ting.

måske en sterialation ville hjælpe??

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-12-07 15:37

Nej, det hjælper kun på løbetider med skrig og hyl og kalden på en hankat eller flere, samt naturligvis sikkerhed på at de ikke bliver med killinger, hvilket det er stor risiko for fra midt i januar måned.
Sterilisation påvirker ikke en sund og legesyg kat til at være det modsatte.Havde du kun haft én kat, så havde den sovet (af kedsomhed) medens I ikke var hjemme, og deraf ikke hujet rundt og ødelagt.
Ryd dog nogle ting og sager væk, og hav tålmodighed med dine raske killinger. Få ellers kattene steriliseret efter nytår.
Det er da bedre at have raske og kvikke killinger som sygdom med store dyrlægeregninger.
MVH Akle

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-12-07 19:20

Dr kom et "ikke" for meget, der skulle have stået;Du kan godt lære en kat ikke, at gå på borden...når du ikke ER der

Kommentar
Fra : HexensX

Dato : 24-02-08 16:21

"Først og fremmest:

Katte laver ikke ulykker.

Katte er ikke bevidste om, at de laver noget forkert.....i hvert fald ikke når der er tale om ting de kommer til at vælte ned o.s.v.

"Hvis katte laver noget, som ejerne ikke bryder sig om, er det fordi ejeren ikke er klar over hvad det indebærer at have kat."

At acceptere, at kattene opfører sig sådan, under de betingelser du har valgt at give dem......eller at finde et andet hjem til dem hvor de har bedre muligheder for at være kat og udfolde sig "

Dova har, som langt de fleste andre, slået hovedet på sømmet, og har helt ret. Du burde næsten forvente, at to killinger leger, og ind i mellem kommer "galt afsted", hvis man kan kalde det det, at dine katte udfolder sig på ægte kattevis.
Dog bekymrer det mig , at de er 6 mdr. gamle, udekatte og ikke sterilisserede, du risikerer at have 24 katte indenfor 3 mdr's tid, min hunkat nåede at parre sig, før jeg fik hende steriliseret, da jeg ikke troede at hun var gammel nok til at komme i løbetid, men jeg tog fejl, og fik 12 killinger som belønning. Nu siger jeg "belønning", for jeg var så heldig, at det sket på et usædvanligt tidspunkt på året, og folk var vilde efter at adoptere dem, måske også fordi de var så specielt dejlige (en stolt sted-mors mening,lol), men der er så mange overskudskillinger, at det er synd og skam, bare at lade dem parre sig, når løbetiden kommer.Og selv om de måske er racekatte, betyder det ikke stort, da hun-katte kan få killinger i det samme kuld, med flere forskellige fædre,så brug de penge det koster at få dem steriliseret, og så må du ellers forvente, at katte opfører sig, som katte nu gør, du kender sikkert det gamle ordsprog " hvis lille kat er du? jeg er sgu min egen" Som eksempel kan jeg nævne, at jeg købte en stor yuccapalme til næsten 800 kr., og min drengekat kastede sin kærlighed på den, med det resultat, at man skulle gætte hvilken plante det kunne være,før den endte i skraldespanden. men alt i alt, min lille skat er det værd! Læg dine vigtigste ting væk, indtil kattene er mere vant til at begå sig indendørs, og så skulle du kunne undgå de store katastrofer, men du må ikke forvente, at opdrage på en kat med disciplin, kattene reagerer på det, med frygt, og de vil sikkert bare gemme sig under sengen, når du er i nærheden, og det er næppe derfor at du har fået dem, men al held og lykke.