/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tørretumbler stopper konstant!
Fra : jacobjanni
Vist : 9159 gange
200 point
Dato : 07-12-07 00:14

Hej

For et par måneder siden købte vi Tørretumbler og vaskemaskine fra ASKO (brugte).

Tørretumbleren hedder T780, en efter min mening, genial maskine. (kondens)

Problemet er bare, at maskinen stopper igen og igen.
Og lad det være sagt med det samme:
1) Vandbeholderen er IKKE fyldt !
2) Fnugfilteret i døren, er tømt.

Maskinen har en slange, hvorigennem den suger luft ind.
Vi har forsøgt at smide slangen ud af vinduet, så maskinen trækker HELT koldt luft.

Men trods disse anstrengelser, kører den varm og slår fra.

Den kan først startes op igen, når man har trykke på thermosikringen bagpå maskinen.

Den bliver så varm, at det damper ud af den, når man åbner døren, og man kan ikke holde hånden ret længe på bagpladen.

Hvad kan der dog være galt ??????

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 07-12-07 00:54

Hej jacobjanni

Har du kontrolleret / renset krydsfeltet forneden i maskinen ?

( Jeg er jo nødsaget til at spørge da du ikke nævner det ..? )

mvh. - Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 07-12-07 07:26

ny termostat.. jeg har selv lige fået min kondenstumbler lavet.. pris 1000 kr.. i nogle tilfælde kan det i svare sig at få den repereret da man kan købe nye for ca. 3000.-

PS.. min gjorde det samme.. slog fra hele tiden

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 07-12-07 08:23

Jeg er næsten sikker på, at jeg har løsningen.

Du skriver at du har tømt filtret i lågen, men har du renset det?? (sikkert ikke) Du skal feks. vaske det med en børste og opvaskemiddel. De små huller i filteret, bliver stille og roligt lukket, et efter et,
Her er det ikke nok at tømme filteret (det skal man efter hver tørring).
Det kan være svært at se, at disse små huller er lukket.
Filteret kan være 50 % tilstoppet uden man kan se det med det blotte øje!!!
Hvis du prøver at holde filteret ind under vandhanen, skal vandet løbe direkte igennem, der må ikke samle sig en lille sø på filteret (og det gør der, hvis det Ca. 6 mdr. siden det sidst har været vasket)

Gunden til at din termosikring tripper, er jo at temperaturen er for høj i maskinen, dvs. der er ikke nok luftcirkulation. Har selv en tørretumbler der lavede samme nummer (det er til at blive vanvittig af).
Nu vasker jeg fileret Ca. 1-2 gange om året, og har ikke haft problemet siden.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 07-12-07 08:33

Glemte lige:

Jeg har skrevet et tip herinde, vedr. dette problem (der var bare ikke ret mange, der syntes det var godt tip)

Se tippet her:

http://www.kandu.dk/Tip3373.aspx

Der er en lille rettelse til tippet, det behøver kun at vaskes 1-2 gange om året (min senere erfaring)

MVH

Kommentar
Fra : assistent123

Dato : 07-12-07 10:13

Jeg havde selv en tørrer der også slog fra på denne omtalte måde, - og jeg søgte og ledte også efter et muligt bud på at løse problemet.

Men desværre...

Så delte jeg simpelthen tøjbunken i 2, - dermed var der ikke så meget tøj i tumbleren og den slog ikke fra.

Mit bud er at der er for meget tøj i tumbleren.......

Kommentar
Fra : jacobjanni

Dato : 07-12-07 12:01

Citat
Mit bud er at der er for meget tøj i tumbleren.......

Det tror jeg næppe, har forsøgt at køre med blot 3 håndklæder, og efter lidt tid.... CLICK...

Kommentar
Fra : jacobjanni

Dato : 07-12-07 12:02

Jeg har fået en masse gode tips fra jer, jeg printer dem ud, og så må jeg forsøge mig frem
Tusind tak indtil videre....

Jeg vender tilbage

Kommentar
Fra : jacobjanni

Dato : 07-12-07 12:05

Citat
Har du kontrolleret / renset krydsfeltet forneden i maskinen ?

( Jeg er jo nødsaget til at spørge da du ikke nævner det ..? )

Undersøgt hvad for noget ??? Hvor finder jeg det, og hvad er det for noget ???

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-12-07 16:56

Det er sådan en "varmeveksler" i bunden af maskinen hvor den varme fugtige luft ledes igennen den ene side af systemet. På den anden side ledes den kolde rumtemperatur igennem - derved kondenserer den varme lufts vandindhold på den kolde overflade og opsamles i bunden af maskinen.

Det er det vand der så pumpes op i den beholde som du kan tømme.

På billedet her, er det sikkert inde bag den plade nederts på maskinen med udluftningshullerne at "krydsfeltet" sidder..... pil ud, rengør, saml igen.
http://www.ju-ken.co.jp/plus_a/upload/products/1248417b1.jpg

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 07-12-07 18:10

Hej jacobjanni

Citat
Undersøgt hvad for noget ??? Hvor finder jeg det, og hvad er det for noget ???

Du vil gøre dig selv en stor tjenste ved at gennemkæse din brugermanual grundigt.. - her vil du finde svar på bl.a. ovenstående spørgsmål !

Du vil finde beskrevet at dette felt er lige så vigtig en ting at holde ren som fnugfilteret..
Hvis IKKE dette krydsfelt holdes rent vil du i første omgang opleve en forlænget tørretid - som jo udmønter sig i en extra el-regning... - men herefter vi du typisk opleve det fenomen du selv beskriver.. - at maskinen er så tilstoppet/blokkeret at den slår termisk fra..

mvh. - Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-12-07 07:41

Har du fået tørret dit tøj???

Du sagde at du ville vende tilbage, men syntes ikke rigtigt at have hørt noget til dig.

God Jul

MVH