/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Husdyr
Fra : o6amalie
Vist : 684 gange
20 point
Dato : 06-12-07 17:26

Hej , jeg laver en opgave om sygdomme inden for husdyr.
pludselig slog det mig, hvilke dyr er egentlig husdyr. ? :s

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-12-07 17:31
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-07 17:31

Køer, heste svin bl.a

http://www.dkhusdyr.dk/

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-12-07 17:32

- håber ikke, at du var ved at være færdig med opgaven...

Kommentar
Fra : o6amalie

Dato : 06-12-07 17:32

okay, men det er så ikke hund og kat og det?

Kommentar
Fra : o6amalie

Dato : 06-12-07 17:33

det er jeg ikke, jeg er igang, men synes det er meget svært, at finde meget om sygdomme for husdyr

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 06-12-07 17:34

Det er et enormt emne, så du bliver nok nødt til at begrænse dig, begrebet i dag både omfatter dyr i fødevareproduktionen, høns, svin og kvæg samt kæledyr som hamster, kat og hund

http://da.wikipedia.org/wiki/Husdyr

Ziggy99

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-07 17:34

Jow også hund, prøv at se i mit link, der er nævnt en laaaang liste

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 06-12-07 17:37
Kommentar
Fra : o6amalie

Dato : 06-12-07 17:37

til Ziggi99: ja, spørgsmålet er bare, hvad jeg skal kotte emnet ned til..

Nordsted1: nårh ja,, det er mange dyr :/

Kommentar
Fra : o6amalie

Dato : 06-12-07 17:40

tak for listen,
det jeg har fået skrevet om er noget med fødevarestyrelsen.. jeg er selv enormt forvirret over det emne :/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-07 17:40

Her er et link med gamle danske husdyr.... også fotos

http://www.gamle-husdyrracer.dk/

Kommentar
Fra : o6amalie

Dato : 06-12-07 17:41

tak :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-07 17:41

Skal opgaven lyde på sygdomme for flere dyr, eller kan du begrænse dig til et enkelt?? For det ville da gøre det noget nemmere

Kommentar
Fra : o6amalie

Dato : 06-12-07 17:45

altså min opgave er en selvalgt opgave, hvor mit erhverv er dyrlæge og emnet sygdomme inden for husdyr.
opgaven skal ca. fylder 15-20 sider. jobbet skal fylde mellem 1/3 og 1/2 , og emnet skal fylde mellem 1/2 og 2/3 af opgaven. Så jeg tror jeg er nødt til, at skrive om flere dyr, da det andet måske ikke vil fylde så meget.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-07 17:49

Det lyder til at være en stor opgave, jeg håber den interesserer dig, så går det hele meget nemmere, men det gør det vel, når du selv har valgt emnet

Go' arbejdslyst

Kommentar
Fra : o6amalie

Dato : 06-12-07 17:51

Jo tak :)

men har du en ide til, hvad jeg kunne begrænse det til?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-07 17:56

Nej det har jeg ikke umiddelbart,

Men tag nogle af de mest kendte husdyr, så er der sikkert hjælp at få her på kandu, hvis du løber ind i spørgsmål.

Eller du kunne spørge en dyrlæge??

Eller tag udgangspunkt, i det dyr der interesserer dig mest

Kommentar
Fra : o6amalie

Dato : 06-12-07 18:00

ja, det kunne jeg vel.
Jeg har skrevet til forskellige dyrlæge, men de har ikke svaret enden,.
hm , hvilke dyr skulle jeg mon vælge..

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 06-12-07 18:12

Kan måske korte opgaven ned til Kæle dyr ?
Alm sygdomme hos kæledyr

Kommentar
Fra : o6amalie

Dato : 06-12-07 18:17

ja, men jeg har skrevet lidt om sygdomme hos husdyr, men synes ikke rigtig man kan finde så meget om det alligevel.
jeg tænker også lidt, at man kunne skrive noget om de mest udbredte sygdomme.. til min opgave har jeg også lavet en problemformulering, der er en del spørgsmål jeg ikke har fået svar på.. som jeg har spurgt en dyrlæge om , så må jeg bare håbe på svar.. årh det er svært det her :/

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 06-12-07 18:17

Du kunne jo også begrænse dig til at skrive lidt om, hvad der fremkalder/fremmer sygdomme kos husdyr (levevis, miljø, foder, stres, isolation etc.) og så måske fortsætte med, hvad man gør i praksis for at reducere disse faktorer. Der vil du kunne snakke med f.eks landmænd, kennelejere, eller andre der har direkte med dyrenes hverdag og trivsel at gøre.
Det tror jeg vil være mere overskueligt, end at begynde at grave sig ned i de enkelte sygdomme hos de forskellige dyr.

Held og lykke med din opgave.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : o6amalie

Dato : 06-12-07 18:22

Ja,, til min opgave har jeg også en problemformulering og der har jeg spørgsmålet du lige skrev. men jeg tror det vil være svært at lave det om nu. tænker lidt, at jeg kunne skrive det jeg har skrevet nu om sygdommene, finde ud af hvilke der er mest udbredt og så tage højdepunkt i det..
jeg synes bare det er svært, at finde noget om sygdomme, for præcis husdyr og ikke bare dyr.

men mange tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 06-12-07 18:26

infektioner er 'sygdomme' alle dyr (menneske er også dyr får
og behandles med pencilin

produktionsdyr, specielt grise (strutter af pencilin)
det kan komme til at give resistens problemer
med den microbiologiske fauna som pencilin skal bekæmpe
det kan smitte direkte til mennesker

fedme / kredsløbssygdomme er noget som ikke kun mennesker kan lide af
disse livstilssygdomme
rammer også vores hunde og katte etc.
som vi fodrer for meget og motionerer for lidt

almindelige dyresygdomme er jo også almindelige menneskesygdomme

dette var bare for at give dig nogle eksempler på almindelige MEGET ALMINDELIGE
sygdomme

mon det er noget der kan hjælpe med en vinkel ??

Kommentar
Fra : o6amalie

Dato : 06-12-07 18:36

hm jo tak,, det kan jeg måske godt bruge

Kommentar
Fra : o6amalie

Dato : 06-12-07 18:40

er der nogle som kender en god hjemmeside om sygdomme for husdyr?

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 20 point
Dato : 06-12-07 18:40

http://www.netdyredoktor.dk/sw44150.asp
Husdyr er vist dem, der er tilknyttet en husstand, fortrinsvis som nyttedyr for husstanden, altså ikke kæledyr, ikke vilde dyr.:
Geder, får, høns, gæs, kalkuner, køer, heste, hunde, katte, svin, okser, kaniner,
Nyttedyr fx, mælk, slagtedyr, trækdyr, holde uønskede dyr væk(kat), hold vagt og jage får (hund), til garn (uld fra får og kaniner)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-07 18:43

Vi har da en kvægavler o.v.n her på kandu han må da kunne hjælpe??

Eller hva' med landbrugshøjskolen på Frederiksberg, altså hvis dyrlægerne ikke svarer

Kommentar
Fra : o6amalie

Dato : 06-12-07 18:44

den hjemmeside du sendte der , handler ikke om sygdomme, men bare husdyr? er det rigtig forstået.. skal nemlig bruge om sygdommene

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-12-07 18:45

Her er deromfattende oplysninger om sygdomme hos hund kat og hest.
FX hest: http://www.netdyredoktor.dk/sw742.asp

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-12-07 18:46
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-07 18:46

I dette link, må der lige være det du har brug for, fy for pokker

http://www.food.dtu.dk/Default.aspx?ID=13819

Kommentar
Fra : o6amalie

Dato : 06-12-07 18:50

Nordsted1: jeg har kigget på denne liste,, jeg har ikke så meget at bruge en liste til, det jeg mest søger lige nu er, hvilke sygdomme der er de mest udbrdete.. så jeg kan uddybe mig i dem til at starte med.

Kommentar
Fra : o6amalie

Dato : 06-12-07 19:01

puha mulberry, der var meget,, men tak

Godkendelse af svar
Fra : o6amalie

Dato : 06-12-07 19:09

Tak for svaret mulberry.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-07 21:14

Du skrev sådan her

Citat
skal nemlig bruge om sygdommene

Derfor fik du en liste over husdyrsygdomme

Jeg skrev forkert da jeg sagde at du måske kunne få hjælp på lanadbrugsskolen, jeg mente landbohøjskole

Ka du ha go' arbejdslyst, håber du får lavet en god opgave

Kommentar
Fra : sofie-lizette

Dato : 17-02-08 13:34

Det er køer, grise høns, hund, katte, heste, ovs.