/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af træ-lofter
Fra : Dingkee
Vist : 16977 gange
100 point
Dato : 06-12-07 12:29

Hej alle...

Jeg har netop købt et hus, som jeg overtager engang næste år, så derfor kommer der nok lidt spørgsmål til jer herinde :)

I hele huset er der mørke træ-lofter, som vi gerne vil have malet hvide. Men vi har ingen ide om hvad der er bedst at gøre.

Skal vi male det med:
Alm rulle eller få det sprøjtemalet??

Hvilket noget maling skal vi bruge?
Jeg er blevet anbefalet at bruge noget olie / akryl maling, for det skulle give det bedste resultat.

Det drejer sig om ca. 100 kvm. hvad vil i tro det vil komme til at koste?
Hvis vi maler selv / får en maler til det?

På forhånd tak...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-12-07 12:32

nedvaskning med grundrens og PENSELmaling med loftsalkyd burde gi et rimeligt resultat. Jeg formoder, der er tale om profilbrædder, og de er temmelig svære at dække med rulle - og finishen blir osse derefter!

Kommentar
Fra : Dingkee

Dato : 06-12-07 12:35

Tak for det hurtige svar...

Jeg ved ikke hvad det er for et loft, der er et billed her:
http://schlebaum.dk/loft.jpg
kan være du/i kan se ud fra det hvilket loft det er...

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 06-12-07 12:51

Jeg har lige malet ca 75 cm2 væge-paneler hvide med sadoni træmaling transparent. Meningen var at træet skulle stå som "hvidtonet" træ, men jeg havde ikke taget i betragtning at der var blevet røget i lokalet så træet var GODT belagt med nikotin. En afvaskning med grundrens hjalp ikke ret meget, men afvaskning med maskinrens (kan ikke huske det rigtige navn) fik bugt med det -- også det der var malet kunne der trækkes nikotin ud af --- meget brunt vand -- . det er et kæmpe arbejde men resultatet blev derefter.
Malede forøvrigt med rulle og "efterstrøg" vådt med pensel uden stop fra loft til gulv

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 06-12-07 12:59

Hvis årerne i træet stadig skal kunne ses:
Vask m. grundrens - evnt. trælysner fx. fra Faxelud - 1 eller 2 gange laserende træbeskyttelse.
Pris hos malermester ca. kr. 98,00 ex. moms pr m2

Hvis det skal være en dækkende maling:
Vask m. grundrens - Plette knaster m. knastlak - Grunde m. trægrundmal - 2 g. dækkende maling
evnt. Flutex 10.

Hvis der er "store" sprækker mellem brædderne kan det være nødvendigt at fuge med acrylfugemasse.
Pris hos malermester ca. kr. 226,00 ex. moms pr m2

Prisen forudsætter nok at de enkelte rum er ryddet så maleren ikke skal kravle rundt ovenpå diverse møbler.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-12-07 12:59

Jeg og mange andre har opnået et flot resultat med Panelhvid
http://www.woodcaredenmark.com/default.asp?product=Paneler-lofter&salgsgruppe=13200&submenu=2&leftmenu=1&pagetype=product&show_submenu=ja&desc=Lysning&billede=topbilleder%2Fwww19.jpg&varenummer=577804

Brug en pensel i loftsbrædtets bredde, og en smal til profileringen.
Sørg for at male vådt i vådt og trække lange strøg og start forsigt (udjævn) med næste penselstrøg.

Det giver flotte lyse lofter.
Afrensning med grundrens indenmaling og grundig tørring er nødvendig inden maling.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-12-07 13:01
Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 06-12-07 13:11

Som de andre har skrevet er grundig afvaskning essentiel. Bliv ved indtil vandet er rent.

Jeg har for nyligt malet ca 60 m2 listeloft i 2 stuer, hvor der er brændeovne. Afvaskning med grundrens tog godt 4 timer.
Efter at have undersøgt markedet blev jeg anbefalet Spærhvid (alkydbaseret) fra Nysjø af en prof. maler, og det har jeg ikke fortrudt. Du skal regne med, at det hele skal have 2 gange. Da jeg nåede til 2. gang fandt jeg en rulle med en vulst på midten, der klarede rillerne i fin stil. Resultatet er blevet rigtig godt.
Husk god ventilation under arbejdet - ellers bliver du "rundtosset".
Eneste ulempe er, at overmaling - efter sigende - først kan ske efter 2 år, men det bliver heller ikke nødvendigt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-12-07 14:38

Det loft ser meget profilagtigt ud. Og brokke44's spærhvid er nok den, som andre kalder loftalkyd.
Bjarne foreslår 2 pensler i forskellig bredde, men tar du en rektangulær eller oval pensel er det bare et spørgsmål om at dreje den i hånden.
Og PENSEL: til plasticmaling (acryl) skal du bruge en plasticpensel, én med syntetiske hår. Til olie og alkyd skal du bruge ægte børster - og lad være med dem til til 3 for 25 kroner! Der betaler det sig at bruge den ægte vare og behandle den pænt: I vand under pauser. Efter afsluttet arbejde rense ordentligt af, afsluttende med rigtig sæbe (ikke sulfo) og vand. Lad den tørre med en papirmanchet om børsterne, så de tørrer i den rigtige retning. Manchetten holdes sammen med en elastik, som kun lige er stram nok uden at lave hvepsetalje på børstehårene.
Mine pensler blir bedre og bedre fra gang til gang - osse fordi jeg ikke drukner dem, men kun dypper ca. en trediedel af hårlængden og så stryger overskud af inden jeg løfter i vejret. Min kone er mindre tålmodig, så hun bruger dobblet så meget maling som jeg, uden at der kommer mere på loftet. Tilgengæld får hun meget på skulderen af sin malerarm

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 06-12-07 15:04

Citat
Og brokke44's spærhvid er nok den, som andre kalder loftalkyd

Det er muligt - som "undertekst" hedder den grund- og dækmaling.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-12-07 15:06

Se hvis man maler "rillen" først med en mindre rund pensel kan man undgå, at der kommer klatter på den store flade for den slags klatter tørrer hurtigt og vil kunne ses altid. (to malere er en fordel )
Bruger man den smalle side af en bred pensel kommer der let for meget maling på og så har man problemet hvis man anvender Panelhvid til at lysne så årerne stadig er synlige, hvilket efter min mening er det der passer bedst til rustikloft, men man kan jo gøre som man vil.
Jeg har set flere udføre klatmaleri (professionelle) fordi det skal gå for stærkt

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 06-12-07 16:21

og så husker du lioge at forsegle knasterne, ellers slår de igennem eftyer et par måneder.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 06-12-07 16:27

Citat
og så husker du lioge at forsegle knasterne, ellers slår de igennem eftyer et par måneder.

Det behøver man ikke, hvis du bruger den maling, jeg anbefalede. Den dækker alt 100%.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-12-07 16:30

Knastlak er kun nødvendig til diffusionstæt maling.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 06-12-07 17:15

Hej.

Som MalerSvend vil jeg anbefale du Gør og bruger følgende produkter. Der findes selvfølgelig andre valgmuligheder, men det er disse produkter jeg bruger som faglært ude ved kunden.
Først skal alle Lofter vaskes ned, det gøres med Grundrens.

http://www.sadolin.dk/dk/Products/Sadolin+Rengoring.htm

Når det er gjordt og lofterne er tørre. Så skal vi til at se på noget Maling. Vælges Plastmaling skal SAMTLIGE knaster ha Shellak. Men bruges Alkyd Hindre den Gennemslag fra knaster en en lang række år.

PlastMaling:
http://www.sadolin.dk/dk/Products/Loftmaling+sp%c3%a6rrende.htm

AlkydMaling:
http://www.sadolin.dk/dk/Products/Loftmaling+spaerrende+-+oliebaseret.htm

Begge produkter kan både rulles og sprøjtes på. Dog skal ALT til dækkes, da det sviner en hel del.

Der skal Ihvertfald Males 2 gange, om ikke så 3 gange.

Tør ikke sige hvad det vil koste for et firma at lave det, da jeg ikke får tilbudene af se. Men Kontakt det Nærmeste firma og få ham til at give et tilbud på SKRIFT! Det er lovligt at indhente tilbud fra flere Maler.

Hvis i selv vælger og skal igang med det vil det nok tage mellem 30-50 timer.

Du vil sikkert kunn eopnå noget rabat i Butikken når du siger hvor mange spande du skal bruge.
Så en direkte pris er ikke til at sige.
PlastMaling rækker ca 8-10m2 literen. Mens
AlkydMaling rækker 10-14m2 literen.

Spandene koster typisk mellem 1000kr til 1300kr pr spand. Så jeg vil tro du skal brige 2½ spand pr. gang.

Ved et MalerFirma tager Typisk 450kr i timen for at ha en malersvend ude. + Matrialer!

Håber du kan bruge det.

Venlig Hilsen Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-12-07 17:38

Malersvend der vil bruge maling til puds og gipskarton på trælofter

Mage til sludder i det hele taget.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 06-12-07 17:49

Læs venligst det hele!!! Vel ikke bruge sådan noget på Puds! Der skal andet maling til!

Men du er jo den bedste her fesser BjarneD så ta du ordet her så holder jeg mund fra nu af i denne tråd!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-12-07 17:58

Brug du bare øgenavne på mig.

Du linker til dette:
Citat
Den anvendes på flader af puds, beton, letbeton samt gibskartonplader, der tidligere er malebehandlet.

og

Citat
Anvendes inden­dørs på lofter og vægge af træ og beton, hvor risikoen for gennemslag er ekstra stor.

Der skal i øvrigt anvendes åndedrætsværn ved maling med alkyd indendøre.

Det nemmeste og smukkeste er en let transparent akrylmaling, der bare kræver effektiv afrensning og omhu ved påføring.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-12-07 20:40

Nu er det ikke det bedste billede at dømme efter, men kunne det tænkes at det er et pladeloft med plasticbelægning eller et tyndt lag finer, jeg synes ikke jeg ka få det til at ligne et listeloft.
Vibopan el.lign.

Kommentar
Fra : Dingkee

Dato : 10-12-07 11:03

Mange tak for alle jeres kommentarer... Der er utrolig meget brugbart i mellem.

Jeg har indhentet et tilbud fra en lokal malermester, som vil male det hele med alkyd maling til 10.000 inkl. moms.

Lyder det ikke som et meget godt tilbud??

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 10-12-07 11:30

100 kr pr m2 må siges at være MEGET billigt.

regnestykket vil nok se sådan ud:

lofter males og gives 2 g. maling.
gulve afdækkes.

Svendeløn: 5.036,92
Opmåling: 201,48
Sociale tillæg 2.523,96
Fortjeneste 0,00
Sum 7.762,34
Moms 1.940,59
Sum incl. moms 9.702,93

Dvs at han har kr. 297,07 tilbage til materialer incl. moms.

Hvis det er mester selv som maler loftet har han en normal svendeløn incl. feriepenge m.m.
Hvis han skal have en svend til at udføre arbejdet er der jo nok underskud.
Med en lærling er der jo nok lidt fortjeneste.

Så slå til

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 10-12-07 12:02

lofter VASKES og gives 2 g. maling.
gulve afdækkes.

Kommentar
Fra : Dingkee

Dato : 10-12-07 12:03

Maleren har fortalt mig at man ikke behøver at vaske lofterne når man maler med en olie/alkyd maling... Er dette korrekt?

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 10-12-07 12:20

Det kommer vel an på hvor snavsede de er. Men det må han jo have set på.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-12-07 17:29

Det med nedvaskning må han jo selv om, men hvis der er nikotin på så bliver det da surt at køre rundt i det. Nikotin kan godt slå igennemmalingen men vil gøre det med det samme.
husk at få tilbuddet skriftligt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-12-07 17:43

Det er som regel kun de professionelle der springer de vigtige forberedelser over. Resultat derefter.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-12-07 18:29

Vi har fået sprøjtemalet et sommer hus der skulle ændres fra cigarkasse farvet til hvid.
I tilbuddet stod er nedvaskning, pletning af knaster, grundig og maling.
De startede med at male, men måtte dog grunde da det brune slog igennem grundet mangelnde forarbejde. Da de mente de var færdige fandt vi mange hjørner hvor spindelvævet var hvidt.
Ak ja et er et tilbud, noget andet er hvad der bliver udført.
De brugte 2 uger ekstra p.g.a. af manglende forarbejde. Synd for dem.