/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Teenage datter problemer
Fra : Lion36
Vist : 12223 gange
400 point
Dato : 05-12-07 19:42

Vi har en teenage datter på 13 år som vi har en del problemer med.

Ikke alene stjæler hun fra os, hun bruger også telefon så meget at regningen bliver flere gange større end normalt. Hun lyver så vandet driver af hende og er åbenbart ligeglad med restriktioner som kan være ingen tlf., pc, tv, ingen venner osv.
Hun er ydermere klar over at hun overvåges af os, hvad hun f.eks. laver på arto.dk, alligevel begår hun de samme dumheder om og om igen.

Vi vil nu tage fat i en skolepsykolog, men vi ville også gerne kombinere det med evt. et rådgivnings forum eller noget andet, hvor man kan stille spørgsmål og få hjælp - kender i til sådanne steder ?

Jeg vil bede om, at i ikke stiller spørgsmål ved hvor vidt vi skyder gråspurve m. kanoner eller bare fortæller at sådan er teenagere - det kan jeg i denne forbindelse ikke bruge til noget.

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-12-07 19:44

En god gammeldaws røvfuld hjælper.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-12-07 19:52

Måske kan I få hjælp her http://www.foraeldreraadgivning.dk/ held og lykke!

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 410 point
Dato : 05-12-07 19:57
Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 05-12-07 20:03
Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 05-12-07 20:17

Tusinde tak for de foreløbige svar, jeg vender tilbage så hurtigt som muligt og uddeler points *S*

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-12-07 20:23

Citat
hun bruger også telefon så meget at regningen bliver flere gange større end normalt.

Det kan du da sætte en stopper for. Få spærring på telefonen. ... Men er det nu hende, der ringer !!!!

På en måde kan jeg godt forstå datteren, når "forældrene" stiller dette spørgsmål

http://www.kandu.dk/Spg101000.aspx

Jeg tror ikke I skyder gråspurve med kanoner, men skulle måske selv være et foregangsbillede for datteren.

Kommentar
Fra : Crowone

Dato : 05-12-07 20:23

hej med dig/jer,
du kan sætte en Sort box på jeres pc med et password kun du kender, så kan du se vilken sider der er besøgt hvad der er skrevet i mail, der er afsent fra jeres pc også selvom den er slettet fra pc´en
du kan følge din datters færden lige fra hun kobler på til hun smutter af
Hilsen
Crow

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-12-07 20:27

Og her

http://www.kandu.dk/Spg97154.aspx

http://www.kandu.dk/Spg92090.aspx

Hvem er det egentlig, der har brug for en psykolog !!!!!

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 05-12-07 20:44

Sådan er langt de fleste teens jo. Om nogle år kan i grine sammen af det, når i ser tilbage på det.

Det handler jo kun om at i tager en dyb snak sammen.

Tig og be hende om at hun vil, ikke kun lytte, men tale med jer i et par timer.

Det er da sikkert ok med en Psykolog.

Men den optimale løsning er IKKE at lave nogle restriktioner. IKKE at kræve noget.

Men blot skifte hele stilen ud og begynde at stole på hende.
Sig til hende at i støtter hende uanset hvad hun laver, fordi i elsker hende jo og tror på hendes dømmekraft.
Det kræver blot at hun også er ærlig overfor jer.

En optimal måde at få hende i tale på, er at tage en rejse sammen til et sted hvor i kan slappe af.

Skynd jer at få vendt båden nu..

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-12-07 21:05

Det lyder mere somom familieterapi er egnet.

Jeg mener personligt en god indfaldsvinkel til teenagere er at de skal guides. Den periode går specifikt ud på at danne evnen til selv at tage ansvar og finde sin egen vej i livet. At sætte begrænsninger restriktioner op gør det stik modsatte for hende for hun bliver pasificeret. Det må hun naturligt gøre oprør imod og så fortsætter spiralen.

I får aldrig en vigtigere opgave her i livet, så jeg vil kraftigt råde jer til ikke at forsøge at spille bolden over til andre, men selv tage ansvaret og få hjælp til dette, og se jeres vidunder af et barn blomstre op til en kvinde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-07 21:21

Citat
Ikke alene stjæler hun fra os, hun bruger også telefon så meget at regningen bliver flere gange større end normalt. Hun lyver så vandet driver af hende og er åbenbart ligeglad med restriktioner som kan være ingen tlf., pc, tv, ingen venner osv.
Hun er ydermere klar over at hun overvåges af os, hvad hun f.eks. laver på arto.dk, alligevel begår hun de samme dumheder om og om igen

Nej, det er bestemt ikke almindelig teenageadfærd.

Men det er almindelig adfærd for et barn vokset op i en familie hvor ikke ret meget har fungeret i forhold til at videregive nogen trygge, stabile rammer og værdier til barnet, ....

Hendes opførsel er en protest mod jer og den måde I har opfostret hende på, hun respekterer jer ikke som solide rollemodeller........og det er ikke hendes skyld, men hendes måde at udleve sin afmagt på, fordi hun ikke har haft nogen faste rammer.

Det hun så bare ikke er voksen nok til at forstå, er at hvis hun fortsætter i samme skure, er det hende der på sigt bliver taberen.

Og det skal hun ganske rigtigt have hjælp til, professionel hjælp.

Jeg vil faktisk foreslå jer at undersøge, om der i jeres kommune/region findes en ungdomsskole for "problembørn".....både fordi det ikke hjælper hende ret meget med at komme videre, såfremt hun bliver hjemme........konfrontationer og tyveri, misbrug af tlf. o.s.v. vil bare fortsætte......og fordi der sådan et sted er bedre muligheder for at hun får den fornødne støtte og hjælp af professionelt personale, til at blive styret på rette vej.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 05-12-07 22:32

Er i dårlige forældre..næppe, men jeres datter er tilsyneladende ved at køre fuldstændig af sporet og I står overfor en opgave som I ikke kan tackle alene.

Hvis I bor i kbh kan I aftale en tid med en Psykolog hvor I kan være anonyme og få gode råd og redskaber til at takle situationen ganske gratis

http://www3.kk.dk/Service/Sociale%20tilbud/Raadgivning/For%20b%C3%B8rn%20og%20unge/sctstefans.aspx

Men hvor i forløbet skete sammenbrudet - altså ligegyldigheden og bruddet med fællesskabsfølelsen med familien? Hvad sker der der af skræmmende ting på Arto...Hvad omsættes de stjålne ting til...på hvilke tidspunkter må barnet være ude og med hvem...ja hvem er hendes omgangskreds?

Det lyder somom der er en vis uklarhed om hvad der foregår udenfor hjemmets vægge og at I har en en mening om at "det skal vi ikke blande os i"

Hvordan har I hidtil tacklet tilliden og frihedsgraden til jeres barn..altså indtil I blev klar over at "noget er rivravruskende galt"

Ziggy99

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-12-07 23:32

Med de links som du har sat ind, ans, må jeg nok erkende at jeg (hmm..sikkert for første gang ) er 110% enig med dig!

Jeg amputerer fluens ben og siger pænt natnat

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-07 08:05

Der har lige været nævnt en "plan B" i radioen her til morgen, netop omkring det problem du fortæller om.

Når jeg søger på google kunne det godt se ud som om, at det er dette her

http://www.projektplanb.dk/page/page.php?page=62&tid=2&sid=20

Kommentar
Fra : Boardgear

Dato : 06-12-07 08:24

Når jeg læser dit problem tænker jeg af en eller anden mærkelig oversag på ordet: OPDRAGELSE!!

- tak ?

/Steffen

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 06-12-07 11:57

Der er faktisk skrevet en bog som blev vist i godmorgen Danmark fornylig - en bog og et kompromis mellem teenager og forældre -en bog som hjælper en til at finde en gylden mellem vej fordi man som forældre tit laver restriktioner og siger at sådan er det bare og nu hører du bare efter - istedet for muligvis at finde en løsning begge parter kan leve med og derved undgår man de store konflikter.
Når man er 12.13.14 år sker der også meget og man har som forældre svært ved at give slip og vise tillid ---- og det kan også skuffet et barn og skubbe dem den anden vej, men self. skal der være et regelsæt men man skal overveje om det er rimeligt for begge parter.

Hvis du søger på google.dk på ordet teenager mv. kommer der mange links til gruppe i kan benytte.

Held og lykke med det hele.

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 06-12-07 16:02

Ans > Jeg er rystet.... hvad helvede bilder du dig ind og blande andre ting og spørgsmål sammen med dette ???, gør du altid dette med andre der stiller spørgsmål, kryds checker dem osv. inden du besvarer dem ???

Vi stiller forskellige spørgsmål herinde, og det er ikke meningen at folk som dig skal bestemme hvilke vi skal stille og lege politi på den måde, og det er netop det du i realiteten gør, du stiller spørgsmåltegn ved de spørgsmål jeg tidligere har stillet og prøver dermed at sætte mig i et dårligt lys og prøver at opdrage.

brug dog foir helvede tiden på noget mere fornuftigt !!!!

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 06-12-07 16:13

Nu er jeg selv stedfar til hende, men i den tid jeg har været det, har vi hele tiden inddraget hende i forskellige ting, vi har stolet på hende osv.
Det er ikke fordi hun ikke har haft faste rammer, for det har hun, ligesom vi altid har interesserede os for hvad hun foretager sig i skolen, med vennerne osv.

Et rigtigt problem blev det for 1 års tid siden, og hvad angår opdragelse før den tid og nu, synes jeg vi har gjort et fornuftigt stykke arbejde. Hendes storebror på 15, fungerer udemærket og de er opdraget efter samme principper.

Vi er naturligvis kede af, den måde hun opførere sig på og forstår ikke hvorfor hun ikke forstår tingene når vi nu har forsøgt med utallige samtaler og har vist hende tillid - alligevel har hun valgt at se højt og flot på det - desværre.

Endnu engang mange tak for de mange råd (lige borset fra Ans), nu kigger vi på de gode tilbud som er kommet og vender tilbage, så i behøver ikke poste mere ind, der er rigeligt at tage fat på *S*

Godkendelse af svar
Fra : Lion36

Dato : 09-12-07 14:23

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-12-07 14:41

Tak for det - håber I får hjælp

Kommentar
Fra : Darl

Dato : 04-08-08 21:22

kommentar fra Crowone...

Citat
du kan sætte en Sort box på jeres pc med et password kun du kender, så kan du se vilken sider der er besøgt hvad der er skrevet i mail, der er afsent fra jeres pc

jeg vil lige sige det måske er lidt at overdrive det...
det kunne også være i skulle vise hende noget mere tillid. jeg mener hvor mere i holder øje med hende og snakker om de ting hun gør forkert, hvor mere vil hun "hade" jer og blive trodsig. I har jo også selv været teenagere... og ved vel hvordan det er. Jeg er selv 15 og ved, hvordan hun har det. ^^ ihvertfald sådan nogenlunde. nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad hun laver på Arto, men ved da at det med penge betyder en del i den alder hvertfald for en del. mine forældre har gjordt det på en god måde synes jeg. jeg kan arbejde mig til "lommepenge" altså gå ned med skrald, støvsuge osv. nu ved jeg jo ikke hvordan jeres ordning er men synes ihvertfald det er en rigtig god metode. og hvis ikke hun laver de pligter er der ingen lommepenge. XD og så hold øje med hvor mange penge i har i jeres pung, lommer osv. og så konfronter hende, hvis i er sikre på hun har været der. ^^

mvh Darl

Kommentar
Fra : Darl

Dato : 04-08-08 21:57

skriver lige igen..^^

Jeg er en pige på 15, som nævnt i min anden kommentar...
jeg ved ikke lige, hvordan jeg skal forklare det her... O__o
altså når jeg har menstruation bliver jeg meget nemt sur og irriteret...XD og mine forældre er ikke lige frem dem jeg gider snakke mest med. man går i sin egen lille verden og stakkels dem der forstyrer en når man er der... XD der sker så meget oppe i hovedet på en så man helst vil være alene eller sammen med andre på sin egen alder. jeg tænkte det godt kunne være noget af det der foregik...? men nu ved jeg jo ikke så meget om situationen...^^ så mit råd ville være at i holder jer lidt fra hende, når hun viser tegn på hun ikke rigtig gider at snakke med jer...

mvh darl....^^

p,s det Ans har skrevet , synes jeg han/hun ret i... det har faktisk noget med det at gøre...
har i tænkt på datteren måske ved noget om det og er blevet "såret"...? i ved jo ikke om hun læser med her...???