/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
lakering af vandbaseret maling
Fra : blueboss
Vist : 11728 gange
20 point
Dato : 05-12-07 06:03

Hej alle

Kan man lakere maling - og hvordan gør man i så fald
Jeg har netop restaureret mine gamle børnemøbler til min nevø. Jeg har malet dem hvide med vandbaseret panelmaling, og har efterfølgende dekoreret med figurer i acrylmaling. Jeg kunne godt tænke mig at lakere bord- og sædeoverflader så dekorationerne bliver beskyttet nogenlunde mod slid og knubs. Kan man det? skal man bruge lak? hvilken type? og i hvilken butik finde jeg den type?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-12-07 06:07

så skal du bare have en intreørlak på vandbasis , så kan du gøre det uden problemer , bare husk at det først er hærdet igennem (fuld slidstyrke ) efter 8-10 dage

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-12-07 10:08

Der findes ikke maling og lakker på vanbasis, som dur til noget som helst i møbelsammenhæng.

Så ville de jo smitte af og kunne tørres af med en våd klud som alle andre vandfarvelader.

Det du tænker på er nok emulsions malinger, uden flygtigt opløsningsmiddel, og som kan "fortynde" med vand. De fleste af den slags kaldes også acrylmaling.
Du kan give en klar maling af samme slags ovenpå. Hvad der kaldes maling, og hvad der kaldes lak er der ikke helt faste regler for. Til det lidt finere arbejde kalder man det oftest lak.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 05-12-07 15:15

Efter min menning skulle sådan noget være malet med Olie-maling, med en høj glans.

Vandbaseret maling vil skalle af når det for stød, hvorimod, hvis det er malet med olie-maling for det blot en bule.

(Olie gir sig, vand skaller)

Med Olie-maling havde lak heller ikke været nødvendig.

Hvis du har flere møbler, der endnu ik er malet, så giv det oile maling.

Er lidt svære at male med....
Men du skal bare male det hurtigt.... ikke pensle 10 gange oven i hinanden.
Det skal nok falde på plads, så pensel strægende forsvinder.
Mellem slipning er super vigti.
Mal det 3 gange.

Accepteret svar
Fra : Laika_pigen

Modtaget 20 point
Dato : 06-12-07 00:28

Citat
(Olie gir sig, vand skaller)

Magen til fis Trine08!

Ved du overhovedet hvad du taler om???

Olie maling vil med tiden hærde så hårdt op, så hvis det får et slag så vil det krakelere og skalle af!
Derimod Acryl/Plastmaling, det vil bare få et mærke, HVIS ikke der er Olie/Alkyd under, fra mange år side.

Mit råd til dig som maler vil være.

Skal det holde al evighed, så få du fat i noget SkibsLak.
Det er nok overdrevent det jeg skrev med al evighed. Men det vil holde meget længe! tror vi snakker 10-15 år Så er de små blevet store.

Det kunne evt. være Høj Glans.
http://www.malinghandel.dk/product.asp?product=193&sub=5&page=1
Eller
http://www.malinghandel.dk/product.asp?product=43&sub=5&page=1

Eller Hel Mat.
http://www.malinghandel.dk/product.asp?product=42&sub=5&page=1

Ellers er Farve Handlen mere behjælplig

Venlig Hilsen en MalerSvend.

Laika_Pigen.

Godkendelse af svar
Fra : blueboss

Dato : 06-12-07 11:58

Tak for svaret Laika_pigen.

fedt at få svar fra en prof.

mvh blueboss

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 06-12-07 16:52

var så lidt håber det lykkeds dig.

Laika_Pigen