/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
overdrevent kælen killing???
Fra : kristøsen
Vist : 1882 gange
10 point
Dato : 04-12-07 23:36

Har for nylig fået 2 katte killinger, begge piger og søstre, de er adopteret fra et katte hjem, for "fundne" katte, dvs: efterladte kaatte!!
De er nu 16 uger og er super dejlige og i det store og hele opfører de sig eksemplarisk.
MEN, den ene killing, Gaia, er overdrevent kælen, hun ælter mig på halsen, og skal helst nusse sit hoved på mod mit. Gerne kind mod kind. Hun gør dette i mindst 30 min af gangen, og gerne flere gange af dagen hvis det er muligt!! Hvis jeg prøver at sætte hende væk, bliver hun endnu mere nærgående, og har et par gange lagt sig ovenpå mit hoved (er egentlig ret sjovt, og kommer altid til at grine) men hun virker helt febrilsk og panisk, som om hun egentlig tror jeg ikke kan lide hende.. Tænkte først at det var fordi hun er en efterladt kat, og derfor søger bekræftelse, men jeg er den eneste hun gør det ved, min kæreste har hun ikke gjort det ved, og hvis han leger med hende eller nusser hende, og jeg komme ind i rummet, vælger hun mig frem for ham.. Nogen der har en ide om grunden til denne adfærd?

På forhånd tak
-Kristøsen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-07 00:19

Du har bare fået en meget social killing, der elsker sin nye "mor" , og finder den tryghed hun måske har savnet indtil nu, så enkelt er det......

Kommentar
Fra : akle

Dato : 05-12-07 00:29

Killingen har haft for lidt nærkontakt ved sin mor, nok fordi den måske er taget for tidligt fra moderen. Dette savn søger den hos dig. Nogle killinger behøver mere af denne kontakt end andre (også indenfor samme kuld), derfor virker killingen frebrilsk for at få dækket sit behov, når du afviser den. Dens adfærd er helt naturligt i og med denne mangel, men nok lidt anstrengende i længden.
Nyd killingen, og forhåbentlig bedres dette med tiden.
Til lykke med begge de små!
MVH Akle

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 05-12-07 07:54

min killng (som er stor killing nu) har været ligesådan... der er kun 1 der dur her i huset når der skal æltes, kæles og hygges.. det aftager efterhånden og bliver i et mindre omfang, men den er knyttet til dig og det vil den altid være..

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 05-12-07 09:01

Jeg har haft en - 'Skravlet' kaldet - der opførte sig sådan. Den var nummer 7 i et kuld og tabte altid i kampen om de seks die-vorter. Deraf navnet. Den måtte opfostres med flaske, hvilket var kidt af et arbejde, og den endte som den største i kuldet.

Men opførslen var altså et resultat af påvirkning i de første 4 uger af dens liv. Det blev efterhåndet noget dæmpet, men forsvandt aldrig helt.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 05-12-07 11:28

du skal være glad for du har en misser der gider kæle...min er nu 3 år og hun elsker dette nusseri og ælten hver morgen..... hun skal derudover ligge på mit skød og nusses og kæles.....længe hvis det passer hende....
hun er også fra et efterladt kuld på 2.hun er sky men modig.er begyndt at rende ud her hvor jeg bor nu....me kommer fisende ind når jeg er lidt "hård" i stemmen.......
der e rku en der dur......og det er madmor.......katte knytter sig til den person der fodre, så den er overhovedet ikke underlig eller noget..
da jeg boede i dk, passede min ex. den når je gvar væk og så var det ham....me når vi var sammen beggeto, så var det udelukkende mig.....og ingen andre....
din misser er helt efter opskriften......som en misser skal være.
tænk hvis nu hun slet ikke gag kæle......øv.....
miauuuuuuuuuuu fra min missers madmor.....

Kommentar
Fra : pernillealsen

Dato : 05-12-07 11:52

Vil bare sige at det bliver bedre med tiden.. har selv været i din rolle, og den dag idag er hun selvfølgelig stadig meget kælen og kan pylre hvis hun ikke bliver nusset, men ingenting i forhold til i starten..
mht at hun vælger dig fremfor kæresten osv, så vil jeg sige at det nok altid vil være dig hun er mest tryg ved, eftersom du jo er hendes "mor" men prøv at lade kæresten fodre hende engang imellem.. det har hjulpet meget hos os.. og den dag idag, kan hun godt blive nusset af min kæreste når jeg er i samme rum.. skønt med lidt pusterum engang imellem..
Men det er da nu skønt at høre og se en så glad kat.. vær du glad for din kat overhovedet gider, mange katte vil jo helst bare passe sig selv og gider ikke alt det nusseri...
Alt tager tid, så bare ha lidt tålmodighed..

Kommentar
Fra : dior

Dato : 05-12-07 15:31

Hej Kristøsen.
Min den ene kat gør nøjagtig som din.Har forøvrgt selv skrevet et indlæg om det samme herinde for ikke så lang tid sidenBella har haft masser af kontakt til sin rigtige mor.Hun er simpelthen bare meget kælesyg.Hun gnider også næse i lang tid,for derefter at ælte på min hals mellem 15-30 min.Det er kun når vi er kommet i seng hun gør detJeg kan se hun har det godt med det,og jeg hygger mig såmænd også.Og så er jeg forøvrigt meget glad for at hun ikke har noget imod at få klippet negle...
Hygge til dig og missen fra dior

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 05-12-07 17:55

det sjovt som de egentlig gør de samme ting bare på forskellige tider....min misser gør det ælteri om morgenen...når je ger gået i seng vil hun bare ligge i fodenden....og når så engang jeg vågner, ja så ligger hun enten oppe ved siden af ved mit hoved eller ligger pænt og venter på at jeg gir livstegn, så hun kan komme og ælte mm........åh......snakker hun højlydt og spinder så man kan høre hende helt til ROM....
hun elsker at blive kælet...og hvem gør dog ikke det......negleklipning er hun kun imod på bagpoterne...dem får jeg sjældent lov til at klippe, men de blir gudskelov heller ikke filet spidse som de andre 10........der gør meget ondt.....specielt når hun ælter.....så er man totalt rød bagefter.......
miauuuuuuuuuuuuuuuuu missemor....

Kommentar
Fra : kristøsen

Dato : 06-12-07 23:14

Hej allesammen..

Tak for alle jeres gode svar... jeg var godt lidt klar over det sikkert var normalt for efterladte killinger, men ville "sikre" mig.
Og ja jeg nyder det også helt vildt, den anden kat (Mamba) er nemlig ikke så kælen. Men Gaia dækker 100% begge kattes nusse behov...

men jeg har godt nok aldrig oplevet noget lignende, det er helt vildt(sjovt) som hun gør sig til og skruer charmen på...
-Kristøsen

Kommentar
Fra : HexensX

Dato : 30-01-08 14:07

Jeg har to katte fra samme kuld, som bogstaveligt talt, er født ned i hånden på mig ( kune ikke bare lade katte.mor dumpe dem allevegne!). Der var 9 killinger, og da de var 12 uger, blev de, på nær en, bortadopteret. Moren stak af, da hun var semi-vild, og blot villle føde et sikkert sted, med masser af god mad. Nå, men den ene pige, endte lige over gården fra os,det var jeg mægtigt glad for, men alligevel viste det sig, at hun havde haft en kummerlig tilværelse, med en "mad(?)-mor og far, som drak, råbte og skreg og sloges, og lod hende få det ene hold killinger efter hinanden, med hendes egne han-killinger, en situation, som jeg ikke kunne tolerere, og fire år efter jeg blev klar over situatuionen, tog jeg hende tilbage, med hendes nyeste hóld killinger, hvoraf vi er overbeviste om, at den ene havde Down's syndrom,men dejligere killing findes nok ikke, og da han flyttede herfra, kunne han stadig ikke huske sit navn, som 12 uger gammel, og dens nye jere, som er vidundelige ogholder mig løbende informeret, siger, at det kan han stadig ikke, flere år senere, men det er ligemeget, han er vidunderlig. Men tilbage til emnet. Jeg er helt klart vores store drengs mor, og efter 4 år, genkendte hans søster mig øjeblikkeligt, og selvom den nye ejer tilbød læderhandsker, for at jeg kunne få hende ind i transportboksen, afviste jeg dette, og hun-katten var kun alt for villig til at komme med mig. I starten var det altid mig der fordrede, og det var bestemt mine killinger/katte allesammen, men så fik jeg "far-mand" til at dele fodringen, og selvom de absolut stadig primært er mine katte, er begge blevet meget mere tolerante overfor "far-mand", som led af et knust, afvist hjerte, og min lille pige, er endeligt begyndt at stole på andre end mig, men det er stadig kun mig, som får æren af en kar på skødet foran pc'en, hvilket kan være ret besværligt...men dejligt varmt, og stadig kun mig hun ælter på, men sådan er det også med drengen, som har været her fra han var 5 sekunder gammel! De vælger generelt en person, som de øser kærlighed ud på, men med tiden, blver de mere tolerante, og lader andre i huset, få lidt opmærksomhed. F.eks min store dreng...han lgger på sofaen og hygger med Daddy...indtil jeg kommer ind i rummet, hvorefter han, med et udtryk af ekstrem dårlig samvittighed, springer ned af sofaen, for at hellige sig mig, selvom jeg ville blive gladest ( og far med) hvis han ville dele sin opmærksomhed. Den lille forsømte pige, er endeligt begyndt at komme op i sengen til fsrmand, vel at mærke, når jeg er der, men alle fremskridt tæller, og med alderen er de bare glade for at ligge i nærheden af dig og blive nusset lidt ind i mellem. Nyd dem, specielt din lille kælepotte, lyder dejlgt speciel, og det er desværre kun et spørgsmål om tid, før hun slapper så meget af, at det bliver mere sjældent, end normalt, men du vil forhåbenligt altid nyde dem. Held og lykke, ønsker jeg dig, af hele mit hjerte...