/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Striber på forrude
Fra : johnnyp
Vist : 1716 gange
100 point
Dato : 04-12-07 13:46

Hej !!
Har fået nogle striber - plamager, der ligner som når det har løbet ned af ruden.
Har forgæves prøvet at fjerne dem med, alm. vidueesrens, renset benzin sprit men udenheld.
Så er der andre gode råd. ?????
mvh

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 04-12-07 13:48

gnid et halvt æble på ruden

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-12-07 14:14

...har jeg også prøvet engang... men det var meget værre, for det kostede en ny forrude.

Problemet var fugt der var trukket ind mellem de to lag glas i forruden.

Det kan du sandsynligvis afvise, hvis plamagerne/striberne ikke er helt ud til kanten....

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 04-12-07 14:30

du skal jo ikke kaste æblet på ruden.. den har da været "skør" i forvejen så??

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-12-07 15:03

Hvis du har skiftet din rude, så er problemet vel løst.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-12-07 15:09

Hvis det kunne tænkes, at det havde været harpiks, - så ville isopropylalkohol kunne fjerne det.
Du ville så begynde med om, sprinklervæske var nok, ellers må du skaffe det i ren ved f.eks. Matas.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-12-07 16:18

3 dobbelt salimiakspiritus på en klud, men lad den ikke ligge på lakken !
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 04-12-07 19:55

Tak for alle de råd der er kommet ind til nu, vil afprøve dem i løvet af ugen eller senest i week-enden.

mvh

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-12-07 21:56

striberne kan skyldes voks, og de vil så kunne fjernes med TERPENTIN, har jeg læst (og afprøvet med held).

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 03-02-08 07:50

Hvis det er kalk kan du slibe forruden med slipol. Det lyder voldsomt, men slipolen kan ikke ridse ruden hvis den er fri for skidt inden du starter. Vi brugte det igennem mange år på et Fiat værksted jeg arbejdede på, da de nye biler ofte havde kalkplamager på ruderne. Slipolen kan vaskes af efter polering. Det er noget nemmere end efterpolering.
Mvh Thomas

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 03-02-08 09:58

Plamagerne er kun i striber og går ikke ud til kanten

Stikene: Jeg har ikke skiftet rude !!

Har pråøvet med terpentin - uden held

Slipol lyder voldsomt, tror ikke jeg tør prøve det

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-02-08 11:47

Det er vel ikke en lamineret rude, der har en fejl, så der sidder noget mellem lagene. Isåfald vil du kunne slibe med alt uden det ville hjælpe.
Hvis du er overbevist om at det er overfladisk, -- har du så prøvet med tandpasta, det kunne man fjerne alskens ting med førhen, men start lidt forsigtigt, for nogle tandpastaèr er der slibemiddel i.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-02-08 12:21

Der skal være slibemiddel i, det er derfor tandpasta kan bruges. Men om det er anbefalesværdig er så en anden sag. Men tandpasta uden slibemiddel renser ikke noget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 03-02-08 13:04

Slipol er mildere end tandpasta. Det ridser ikke, men prøv da der hvor p-skiven sidder hvis du er usikker.
Mvh Thomas

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 03-02-08 15:52

Er usikker på om det sidder udvendigt eller i mellem lagene. Har nu også prøvet med 3 dobbelt salimiakspiritus udne held. Tror at der måske er komme fugt i mellem lagene som så er løbet i striber.

Vil prøve snarest at køre forbi f.eks Dansk Bilglas som har skiftet ruden for 2 år siden og høre om de har et godt råd.
Fejlen er først opstået for ca. 8 mdr. siden oog ses bedst i lidt mørkt vejr og når det regner eller er fugtigt

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-02-08 16:01

Det må ikke ske. - Så spørg efter noget garanti.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 03-02-08 18:24

Hvis du fider løsningen, håber jeg du vil fortælle os om det, for den lyder godt nok noget langhåret.

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 03-02-08 18:26

Jeg skal nok vende tilbage med et ellerandet ...