/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Wireless headset, hvor mange ?
Fra : myg
Vist : 716 gange
200 point
Dato : 04-12-07 10:39

Vi har et problem med trådløse microfoner som headsets. Vi skal gerne have 10 - 15 til at fungere på én gang uden at interferere med hinanden.
Vi har p.t. ikke forskellige frekvenser nok - nogle kører på den samme, hvilket i sagens natur ikke dur!
Hvad gør man?
Vi bruger p.t. AKG og Shure, men har kig på noget, der hedder t. bone hos thomann.de. De er i et prisleje, der tiltaler os meget.
De opererer - ud over frekvenser - med et begreb, der hedder "squelch" - Hvad er det helt konkret?

Så vidt jeg husker, har vi et par garvede lydmænd imellem os. Kan I ikke hjælpe?????

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-12-07 14:36

Er ikke lydmand, men du kan læse lidt her:

http://pa.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=4129

Og måske ringe dem op og spørge...!?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-12-07 19:02

Squelc: www.justfuckinggoogleit.com (http://en.wikipedia.org/wiki/Squelch): In telecommunications, squelch is a circuit function that acts to suppress the audio (or video) output of a receiver in the absence of a sufficiently strong desired input signal.

... og det virker virkelig ved jeg af erfaring, i al fald i forbindelse med tale. Det skal bare justeres ind efter omstændighederne. Den gang jeg brugte det kunne man ikke bruge en fast indstilling. Men måske er automatikken blevet bede nu.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-12-07 22:06

Squelch er en støjreduction, som påvirkes af den bærefrekvens der modtages.
Hvis squelchen er justerbar, som det kendes fra walkie-talkier, kan man lukke af for både støj og de svageste stationer.
Den blev især vigtig, da man gik fra AM modulation over til FM modulation.
Ved AM havde du kun baggrundsstøjen fra de svageste stationer, som man ikke kunne opfatte forståelsen af alligevel, samt andet æterstøj.
Ved FM er der en konstant frekvensstøj, når der ikke er signal på. Denne støj forsvinder først når et modtaget signal er kraftigere end frekvensstøjen.
Da det er rimligt iriterende, at høre på den frekvensstøj, måtte man skrue på squelchen, til frekvensstøjen forsvandt, og kunne derfor udelukke svage signaler som man gerne ville modtage.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-12-07 22:08

Selv om jeg kan læse alle ordene - og forstå dem - fatter jeg stadig ikke, hvad det er denne squelch gør.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-12-07 22:09

Tak severino - den kom medens jeg skrev

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-12-07 22:11

Så en squelch er altså en form for gate, der eliminerer støj !
Det bringer mig så ikke nærmere til mange kanaler til få penge - men på den anden side set er jeg blevet lidt klogere.
Nogen, der ved hvad man kan få til ca. 1000 1500 pr stk (helst ikke meget mere?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-12-07 22:33

Hvordan overføres lyden til disse headsæt?
Der kan jo overføres med infrared lys, men her skal der være optisk sigte.
Det kan ske med et radiosignal som almindeligt trådløs internet forbindelse.
Det kan overføres som bluetooth, der benytter det samme frekvensbånd som internet 802.11 b og g, men her ændre frekvensen sig tilstadighed mellem de mange kanaler som BT benytter.
Radiosignaler af andre frekvenser er også set.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 05-12-07 08:12

Det må være radiosignaler vi bruger p.t. som f.eks. en AKG UHF SR40/PT40 modtager/sender.
Her kan vi bare ikke få forskellige enheder (frekvenser) nok - ellers er vi godt tilfredse med AKG.