/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Er det en mulighed?
Fra : molokyle
Vist : 1223 gange
454 point
Dato : 03-12-07 18:23

..eller er det 'ude i hampen'?

Tror du på en fremtid i dette: http://ing.dk/artikel/83769 ?

Jeg læste om nogen studerende som havde udviklet et overlevelses-telt med solceller som sku' ku' skaffe strøm (..til mobilen sikkert ), lys og ikke mindst ...varme ( ..i soveposen
..gætter jeg på )

Alt dette til brug i ekstreme vejrforhold

..og så var det jeg tænkte:

FEDT !!!..at sidde nord for polarcirklen i sit telt og fryse røven ud af bukserne i december

..fordi solen aldrig står op !!!

Tilbage til emnet:

Tror I nogensinde at folk får 'fingeren ud...', ..af en vis legemesdel, og kræver at forskning og ikke mindst realisering af ny miljøteknologi bli'r 'hverdag' og ikke undtagelsen?

Vindmøller ..medgiver jeg er ...........................en stor EKSPORT-artikel
..men bli'r brugt temlig uambitiøst (Vi har jo Mærsks' energiforsyning i form af vor egen Nordsøolie )

Dette er ikke noget spørgsmål !

..så derfor forventer jeg en hel masse svar

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-12-07 19:06

Nej molo,

du kan jo ikke få vindenergi på det flade Amager...
og solenergi, det er jo for varmt om sommeren og for koldt om vinteren.

Der er natur energi nok, problemet er at gemme den til senere anvendelse...

Nøddekerner er et godt eksempel ,
og engang voksede der padde rokke træer, de blev til kul og olie...

Det næste problem er forureningen:
"Made in China", det står der på de fleste af dine julegaver.
Om få år kører de fleste kinesere rundt i to liters biler, eller dem der er større...

Og det sidste, for dit vedkommende, er miljø ændringerne:
når indlandsisen smelter og havet stiger 20-30 meter,
er der ikke noget tilbage af din baghave...

Sorry Svend

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-12-07 19:16

ÆVL.. :
Citat
..solenergi, det er jo for varmt om sommeren og for koldt om vinteren.

Hvor 'varmt' er det nu liiiige der er; ude ved The International Space Station:

http://spaceflight.nasa.gov/station/

???

Det er koldt og man må gå sig varm § ¶¶ ¶ ¶ ¶_¶_¶ ¶_¶

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-12-07 19:35

Vist "Low Lændernes" største aflednings manøvre...
("vi var på vinterferie i Østrig, hvor der var mange Hollændere med alt for korte ski, derfra navnet")

Ja molo, rummet bliver ikke oversvømmet...det gør du, hvis du da ikke bliver kvalt inden?
Måske behøver du ikke at fryse, så tæt på Barsebeck??...Svend

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-12-07 20:00

Citat
du kan jo ikke få vindenergi på det flade Amager...

Det passer ikke jeg har sat tre op for 25 år siden og det var vind og sol og kunne hente varme fra -8

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-12-07 20:17

Godt doktor?
spørgsmålet har nok også er mere globalt sigte??

De største energi frådsere er jo amerikanerne...

Engang skød de bissoner på prærien fra nyanlagte jernbaner bare for sjov,
så døde indianerne af sult...

Senere væltede olien op af jorden i Texas,
den blev brændt af i store 8 gallon lav octan biler, og USA må importere olie i stor stl...

Hvis nu Indien og Kina m. fl. prøver at gennemgå den samme "udvikling"?

Hvis det nu lykkes at udvikle en ny type brændstof motor,
der kan køre over 100 km / liter olie, men der ikke er mere olie tilbage...

Er det mon et tilstrækkeligt bidrag til miljø/klima debatten? Svend

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 03-12-07 21:50

hej molokyle

et totalt interessant spørgsmål du stiller
det korte svar = aner det ikke !

jeg ville gerne være med til at diskutere
specielt hvis man kunne udvide 'smalltalk' til
--alternativ energi--
http://www.google.dk/search?hl=da&q=alternativ+energi&meta=

det korte og det lange er jo at alternativer til fossile brændstoffer skal på bane
jeg tror ikke at man kan lægge sig fast på én løsning
tror der skal alle løsninger i spil

fx. opbygning eller efterisolering af huse til nul-energi
jordvarme.... etc.etc.etc...

however, her mandag aften er der ikke mere energi i mig
så over and out for now !!

hilsen
MissBe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-12-07 22:19

Godnat frøken?
jeg tror du har ret, der skal flere alternativer på banen...

Den aller største mølle vi har er ikke en vind mølle, men en masse tiltræknings mølle,
hvor månen hele tiden trækker tidevandet rundt om jorden;
hvis bare vi kunne udnytte en del af den energi, med fare for at døgnet når op på 25 timer...

Som sagt er det svære at gemme og fordele energien,
her er olieprodukterne stadig overlegne i energi tæthed, holdbarhed og mobilitet.
(og Chip og Chap kan overleve både Jul og Nytår...)

Nok for i aften, Svend

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-07 05:39

Dét som undrer undertegnede er at eksempelvis rimeligt intelligente mennesker (..sådan opfatter jeg en vis hr. svendgiversen) på forhånd og på mest pessimistiske vis afviser tanken om bruge den mest moderne miljø-/energi forskning i realisérbare projekter.

Hvorfor?

Jeg kan forstå at oliebranchen forsøger at lægge en dæmper på entusiasmen. De lever jo af deres eget produkt og er afhængige af at fastholde teknologier som baseres på dette. Mon ikke det er dorfor der udvikles biler der kører 100 km/l på fossilt brændsel i stedet for at udviklings-/forsknings resurcerne rettes mod at lave et køretøj som fremdrives af oplagret el-energi fremstillet på en miljøneutral (vind/vand/sol) måde? Dette ville trods alt kunne køre 100 km på ???

Jeg mener personligt at man burde satse langt mere intensivt på at løse energiproblemet med:

1.) Vindenergi (...der findes rigeligt med steder hvor møllerne kan give næsten 100% forsyningssikkerhed ..også i Danmark. Ps. Der er faktisk en kæmpe vindmølle park lige ud for Amager kysten ved Øresundsbroen )

2.) Vandkraft (..det er ikke længe siden at et forsøgsprojekt blev sat iværk: http://ing.dk/artikel/81163?bund)

3.) Solceller (..kan stadig forbedres som det fremgår af førstnævnte artikel)

4.) Varmevekslere (..som de kendes fra mindre husholdninger)

Hvad er argumenterne (..andet en alm. pessimistisk holdning til hvad Kina/Indien/Afrika kunne tænkes at ville satse på?) Som jeg ser det er det netop i disse lande, at potentialet for udnyttelse af og miljøeffekten af vedvarende energi er størst.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 04-12-07 06:07

Som økonom undrer det mig at vi her i Danmark og forøvrigt også i resten af verden ikke for længst har skruet på afgiftskruen. Sæt skatten op på fossilt brændstof og ned på arbejde.

Hvis en liter benzin koster 40 kr. og naturgas, olie og kul tilsvarende, skal vi snart få gang i den alternative energi.

Nyfigen

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 04-12-07 09:10

Der er også denne mulighed:
http://video.google.com/videoplay?docid=-5738531568036565057&q=free+energy

I dagens Information kan der læses om tysk modstand mod opførsel af et dansk Dong kulkraftværk.

Hér hvor jeg bor er der solceller, og vandgenbrug, foruden miljøvenligt materialevalg og kontruktioner der udnytter lys og varme mest optimalt.

Det siges at olien er ved at slippe op. Efter nogen andres mening er det en stor løgn, som en del af det store spil. De siger endvidere at olie ikke kan slippe op, da det gendanner sig selv. Det er nyt for mig, om det også er sandt ved jeg ikke, men under alle omstændigheder virker det meget unaturligt at bruge olie i de mængder vi gør, når nu der findes mere naturlige og miljø, totalt miljøvenlige former tilmed evige, som vind, vand og sol og Zero point FREE ENERGI.
At det ikke bliver til så meget, skyldes vel ikke "folkets" modvilje, men polititiske og økonomiske særinteresser, der sædvanligvis gør som det passer dem uanset befolkning og dens behov i nærmeste fremtid (=nu)
Jeg hørte fornylig, at Svend Auken har udtalt, at forsøge at holde de radikale fst på en mening, er lige som at sømme budding op på væggen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-07 09:23

Godmorgen.
Ja vi skal sætte energi priserne op, men med 40 kr/L hvordan tror du så grænsetrafikken ser ud?

Det kan kun gøres ved internationale aftaler,
og i USA skriger man, hvis prisen kommer op på det halve af hvad vi betaler.

Jeg arbejder med at optimere hydrauliske systemer på køretøjer,
og har været med i flere projekter hvor vi kunne spare brændstof.
Typisk skal olieprisen dog op på ca 20 kr før investeringerne er lønsomme...
Så du har helt ret nyfigen...

Jeg er ikke pessimist, jeg tror olieprisen helt automatisk kravler derop, på grund af oliemangel,
men da er jeg gået på pension, og kan jeg så betale min varme regning??

Vi er også med i bølge energi projekter, desværre ikke med kontinuere bevægelser,
men noget med plader der bevæges frem og tilbage, og så får man udmattelses problemer...
(lisesom på Dash fly).

Og angående forurening, de tiltag der reduserer forurening sviner også selv!

Nu må jeg vist hellere komme på arbejde, Svend på reduceret tid...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-07 18:15

Man bør nu nok ikke øge afgifternerne på de nuværende fosille brændstoffer, men derimod afskaffe afgifter på eksempelvis miljø-neutralt (zero-energy) produceret el og lade prisen alene være omkostningsbestemt. I vindemølleindustrien f.eks.: Mølle + forsyningsstreng + vedligeholdelse = pris.

Således ville det være aldeles bedøvende ligegyldigt hva' en liter benzin kostede i Tyskland

..eller i USA

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-07 18:18

..eller i Iraq

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-01-08 19:47
Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-02-08 20:18

Hvorfor har "vi" så svært ved at indse at "menneskets" dage er talte.....

Vi har gennem tiden gjort hvad vi kunne for at forkorte "vores" tid og det KAN vi ikke længere rette op på med mindre vi er parate til at gå lidt tilbage i evolutionen.....

Nyd det så længe det varer (uden dog at gøre det værre end nødvendigt)....

Jorden undergår også en evolution i sig selv og den KAN vi ikke bremse - stjerner dør og nye kommer til....

Vi er gået over gevind med energifråds og det kan IKKE ændres med mindre vi som sagt er villige til som minimum at stå stille en 5-10 generationer.....

"Vores" små spareforslag hjælper IKKE en døjt.....

Det ser bare flot ud på papiret....

Det hjælper INTET vi freder dyrearter osv. - der bliver bare flere og flere der skal fredes...
Det hjælper INTET vi planter nye træer - der bliver bare fældet nogle flere.....

Og sådan kan vi fortsætte....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-02-08 20:55

Jeg advarede mod et par ting, dengang i efteråret,
bl.a. kan vi i det lille Danmark ikke hæve energi afgifterne isoleret...

Men jeg er ikke så pessimistisk som refi,
der er masser af energi; fra sol og vind og måne(=tidevands) bølger...

Det svære er at fordele den og især lagre den,
intet overgår endnu olie som energi forråds kammer, bare spørg Chip og Chap...

Jeg tror vi overlever,
men vi er nok den generation, der har haft de største muligheder for at frådse / svine;
snart kommer der nye letmælks boller på suppe tanken, Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-02-08 20:59

Næste generation har ikke en Audi i garagen - der står en helio på taget - tror du den bruger mindre energi

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-02-08 21:40

Og refi med den holdning skal det jo nok batte noget
Der bliver da gjort en masse bare i vores lille land som alle de store kigger efter og som det er sagt før mange dråber små gør ....et hav. Et hav af ændringer som selvfølgelig fører til noget Hvis man hver gang man fælder et træ planter 2 så holder den jo ikke. Der bliver forsket i bølgeenergi som vi har massere af (altså bølger ) og med det tiltagende extreme vejr blir der jo virkelig vindenergi til kæmpemøller. ( der så bare lige skal lærer at bremse ) 5 procent af verdens co2 udslip stammer fra cementværker verden over , siger de lige i skrivende stund i fjerneren Og der er vi (altså DK ) i forreste række i nedbringelse vha. ny teknologi Der forskes på fuld tryk i brint biler osv osv Har da selv en del tanker om at bruge energien fra vores bilpark med ekstra batterier der kunne overfører strøm til vores huse via en dokkingstation man kører ind i/på samt evt kølevandsaftapning /påfyldning som varmetilskud til husets varmesystem induktionsstrøm fra kørende ting til spoler der laver energi osv osv Er da selv fustreret over at hører at nu er den dyrerace truet af udryddelse eller endnu værre uddød men hvis vi sætter os tilbage og siger det kan vi ikke gører noget ved og så derfor er totalt ligeglade med vores forbrug så skal det da nok gå helt galt. Altså et billede de fleste kan nikke genkendende til som selv Dansk tiupstjeneste bruger i december, er jo en julemand i en hængekøje på en azurblå palme lagune strandbred med hvidt sand og høj sol fra en skyfri højblå himmel. Ja det er jo det rene paradis, men de eksotiske palmer vil vi have havemøbler af et af de store maersk olietankere har lægget 25 bruttutons olie så vandet er sort og fuglene ligger og prøver at frigører sig ,men er døende og himlen formørkes af den drivende forurening fra alverdens store industrier og helt ned til de små dråber altså os enkelte individder der kan gører noget ved det hvis vi vil

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-02-08 09:09

Sunowich ->
Citat
..helt ned til de små dråber altså os enkelte individder der kan gører noget ved det hvis vi vil.

Problemet er bare, at de som har stemt siddende regering ind, ikke interesserer sig en tøddel for fælles velfærd. De vil som deres stemme på regeringspartierne berettiger dem til:

Hyppe egne kartofler og skide på alle andre!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-02-08 09:11

Ps. Det kaldes DEMOKRATI ....men er det godt, når flertallet lader hånt om mindretallet?

Min mening er: Alt for mange danskere lever i en osteklokke.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-02-08 09:20

Mest dem der spiser "gamle Ole"

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 29-02-08 11:05

....mange meninger !!!!

,,,, endnu flere meninger :

i den offentlige debat og medierne
har jeg IKKE hørt nok om forklaringen på jordens opvarmning
der basseres på at ,,,
måske SOL-AKTIVITET spiller en meget større rolle end
forklarings-modeller vi er vandt til at høre
-nemlig den: at det skulle være menneskeskabt (=CO2 forklaringen) !!.
læs fx her: http://www.dsri.dk/~hsv/html_Carls_solartikel.htm

,,, hvad nu hvis det rent faktisk er solen der opvarmer og ikke mennesket ??
svar: for mit vedkommende ændrer det IKKE ved det faktum
at vi må se at få gang i alternative energi former
fordi afhængigheden af olieproducerende lande
er stærkt problematisk !!!

den afhængighed er en led ting !!!

man kan fx bare tænke på 70’ernes oliekrise
der mere eller mindre udløste ca. 25 års dansk arbejdsløshed

MEN så kan jeg i nyhederne med rædsel høre:
Danmark sakker bagud i kapløb om viden
mens Danmark i 2003 var det tredjemest innovative land, blev vi kun nummer fem sidste år. erhvervsliv og politikere er bekymrede: Tendensen rammer vores fremtidige levebrød, siger de.
læs resten her: http://www.berlingske.dk/article/20080228/danmark/702280072/

....fx. er vi blivet dårligere eller
er det dem vi sammenligner os med der er blevet bedre ???

…kunne der være noget galt med vores uddannelsessystem ???
(som bl.a. Rit Bjerregård og Bertel Haarder var med til at ødelægge way back)

…. hvor er vi at placere i globaliseringen
hvis vi mangler know-how ???

hvor er vi henne hvis folk bliver endnu dummere ???

heg tror det var Asger Aamund der foreslog: ”så ender vi som badeland for Polske turister”