/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Min skærm er blevet sløret ...
Fra : Torkel
Vist : 530 gange
20 point
Dato : 03-12-07 12:59

Hej Kandu,

Min 17" IBM skærm, som hidtil har fungeret udmærket, har efter installation af et Linux-styresystem
- Fedora - fået nykker, og iconer og tekst er nu sløret. Justeringsknapperne på frontsiden af skærmen fungerer ikke længere - så jeg er lidt "lost" lige nu. Jeg har forsøgt at finde frem til en ny driver (grafikken hedder: Via Unichrome), men hidtil har det været forgæves. Min PC er en HP-Pavilion.
I almindelig surhed over Fedora-systemet har jeg afinstalleret det og geninstalleret Windows XP
Professional - det hjalp bare ikke.

Hvad gør en stakkels mand? Jeg håber, at der blandt brugerne kan findes en god løsning.

Stor hilsen
Torkel

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 30 point
Dato : 03-12-07 13:21

IGEN, IGEN og ATTER IGEN.

Folk kommer med et spørgsmål (fint nok) men de glemmer bare lige alle detaljer!!!!

Er det CTR eller en fladskærm vi snakker om?????? (og hvilken model???)

MVH

Godkendelse af svar
Fra : Torkel

Dato : 03-12-07 13:47

Tak vil viskinge for svaret.

Det er naturligvis ikke smart at holde vigtige detaljer tilbage ..... men jeg skal jo lige lære systemet
at kende.

OK, det er en "gammel" IBM-skærm, som jeg fik fornyligt i brugt tilstand; det eneste mærke, som
fremgår at kassen (på fronten) er "P72" - og det er absolut ikke en fladskærm (tværtimod!).

Siger "P72" Dig noget?

Afventer i spænding, om Du er problemløseren.

Stor hilsen
Torkel

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 04-12-07 08:09

Du er altså kommet til at lukke spørgsmålet, så der kommer sansynligvis ikke andre med et bud!!
prøv evt. at stille spørgsmålet igen, hvis du ikke finder en løsning.

Har du prøvet at sætte skærmen til en anden PC for at se om den opføre sig anderledes der???
Syntes ikke at det lyder godt at knapperne på skærmen ikke længere virker. Den er jo heller ikke længere helt ny (Ca. 10 år gammel), så måske har den bare set bedre tider.

Er der ikke også noget om at skærme, kan gå i stykker, hvis man prøver at køre med en for høj opløsning (over hvad skærmen kan klare) Det mener jeg at have hørt om, på CTR skærme.

MVH

Kommentar
Fra : Torkel

Dato : 04-12-07 08:25

Tak til Viskinge for nok et svar.
Jeg vil naturligvis prøve skærmen på en anden PC, inden jeg eventuelt må skrotte den.
Det er muligt, at jeg har "kørt den for hårdt" med hensyn til opløsning, idet det installerede
Fedora-OS kun bød på 800x600, og dermed skulle jeg jo køre på gardinerne hele tiden for
at se hele skærmbilledet.
En endelig løsning kan måske være at sætte en fladskærm på ønskesedlen her op til jul.
Endnu en gang tak for din dåd og

stor hilsen
Torkel