/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Neutralisering af hunkat
Fra : zkb
Vist : 1104 gange
100 point
Dato : 11-02-03 12:01

Hej allesammen,
Nu har jeg en killing på 6 mdr næsten 7, og det er snart på tide hun blir neutraliseret...problemet er at jeg er på su og sidder ikke inde med 1000 kr...jeg bor i hvidovre, er der nogen som keder nogen gode og forholdsvise billige stedet i københavn og omegn for neutralisering og vaccinationer? hvad koster den årlige vaccine?...lige nu er neutraliseringen vigtigst og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre...please help little jasmin...she is suffering...og det er jo løbetid...min lille skat...*suukkk*
knnuuzer
zkb

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 11-02-03 12:07

Spørg Kattens Værn el. Inges Kattehjem til råds.

Jeg bliver nødt til liiige at komme med en kommentar. Du skulle nok have tænkt på omkostningerne inden du anskaffede dig katten. Den fortjener det bedste og ikke det billigste. Jeg er også på SU og har aldrig gået på kompromis mht. mine 2 katte. De kommer til den bedste dyrlæge her hvor jeg bor og ikke den billigste.

/dortedyg

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 11-02-03 12:19

Hvis hun er 6-7 måneder nu burde hun jo være blevet vaccineret to gange ?
- så deraf burde du vel kende prisen - jeg kender ikke priserne på så noget i Hvidovre, tror det er dyrere derinde end her hvor jeg bor ....

men hvad med at starte med at give hende p-piller eller p sprøjte, og få givet hende de vaccinationer hun skal have - så kan du sterilisere hende senere......
og så tror jeg du bare skal ringe til dyrlægen og spørge om priser - men jeg kan se på Nettet det kan koste mellem 300 - 500 kr.

du skriver "?...lige nu er neutraliseringen vigtigst og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre"
jeg mener nu vaccinerne er vigtigst - så kan du neutralisere hende senere....

Hilsen fra Fnollerpige

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 11-02-03 12:26

Jeg er helt enig med Fnollerpige - vaccinerne er meget vigtigere end neutraliseringen. Og ja, hvis den er mere end 1/2 år gl, burde den have været vaccineret 2 gange allerede.

/dortedyg

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 11-02-03 12:54

Hej zkb

En vaccination koster omkring kr.200,- til 250. Jeg giver kr.200,- men om det er billigere end andre steder ved jeg ikke, for hende jeg i sin tid købte mine katte af er dyrlæge, og kommer selv her til mig og vaccinerer kattene, og liiiiige hilse på. Men prisen tror jeg nu er den samme de fleste steder.

Og så bliver jeg altså også liiiiige nødt til at indskyde en "fodnote".

Hvad har du egentlig undersøgt mht. katte INDEN du anskaffede dig Jasmin.
For nu syntes jeg du har stillet nogle "ret indlysende" spørgsmål ang. katte,
så jeg håber ikke det bare et et IMPULS køb.

Jeg ved godt jeg forleden dag skrev, "katte er dyr, og vi kan ikke menneskeliggøre dem", men i dette tilfælder, er jeg NØD til at gøre det. Hvis du nu havde en lille PIGE på 7 md., ville du så være i tvivl om hvor du skulle henvende dig med hensyn til vaccination af hende???????? NEJ VEL.

Se så liiiige at komme til dyrlægen pr. omgående , og få overstået BÅDE neutraliseringen og vaccinationen, for det er hamrende synd for hende at hun skal gå og have det så skidt, og det vil jo komme igen, og igen, og igen, osv. og JEG KAN IKKE HA' DET. Så må du altså leve af vandgrød, havregrød eller hva' ve' jeg resten af måneden.

DU HAR SELV ANSKAFFET HENDE, HUN KAN IKKE GØRE FOR DET

Stakkels lille Jasmin

Med venlig hilsen
Mone
PS.: Det er ikke så hårdt ment som det er skrevet, men tænk liiige over det.

Accepteret svar
Fra : HansMicael

Modtaget 110 point
Dato : 11-02-03 12:54

Kvalitet og pris hænger ikke altid sammen - det vigtigste må vel være at dyrlægen virker interesseret i sit arbejde og man synes godt om den behandling dyret får - Jeg er måske ikke helt enig med jer i at vaccinationerne er det vigtigste - især ikke hvis det er en indekat - som ikke kommer i kontakt med andre katte - den er derfor ikke udsat for smitte

men derimod er det med sterilisationen ret vigtigt hvis det er en indekat - og man vil undgå adfærdsproblemer. Så prøv at kontakte:
Husum Dyreklinik
Frederikssundsvej 326
2700 Brønshøj

Tlf: 38 28 77 12
Fax 38 28 77 13
email: 1@husumdyreklinik.dk

Og så kan den jo så samtidig blive vaccineret - så sparer du en konsultation - det er jo også værd at tage med.

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 11-02-03 12:57

Lige en bemærkning til Hans....

Kattene bliver ikke kun vacc. mod sygdomme andre katte overfører til dem.

/dortedyg

Kommentar
Fra : HansMicael

Dato : 11-02-03 13:01

kære zkb - der er ingen grund til at overreagere på dit indlæg som nogle af de ovenstående - selvfølgelig følger der et vist ansvar med når man anskaffer sig et kæledyr - men så skal man heller ikke gøre for meget ud af det - en god idé er at du låner politikens kattebog på dit lokale bibliotek - og så sikrer dig at du og din kat får det godt sammen. det bedste udgangspunkt for et godt katteliv er at du respekterer katten og dens ret til at få et godt katteliv - og selv indekatte kan få et godt liv - men hvis den ikke er steriliseret (medicinsk eller fysisk) så vil dens instikter få den til at reagere ret voldsomt - når den kommer i løbetid og det vil ikke være så sjovt at høre på - og det vil også være et voldsomt indgreb i dens ret til at være KAT - hvis den ikke kan komme ud.

venligste kattehilsener

Kommentar
Fra : HansMicael

Dato : 11-02-03 13:09

Altså nettet er jo opfundet og vi behøver ikke at slå hinanden oven i hovedet med gode råd - så her følger en fod lille appetizer på emnet vaccination! og langt de fleste sygdomme som der vaccineres imod er såkaldte virussygdomme som altså overføres ved kontakt mellem katte eller kat og byttedyr (herunder også mus og fugle) samt fra moderdyret hvis det ikke har en virksom vaccine! http://www.dyrlaegebrevkassen.dk/vaccination_af_kat.htm

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 11-02-03 13:10

jeg ved i hvert fald at min egen dyrlæge under ingen omstændigheder ville neutralisere/ kastrere en kat hvis ikke 12 ugers vaccinationen og re-vaccinationen er overholdt. Det er basisvaccinationen - så alt i alt synes jeg altså stadigvæk at det bedste er at få den kat vaccineret - og så give den p-piller eller p-sprøjte, indtil du har fået sparet de 1000 kr. sammen.

Ja, det er sgi`dyrt at anskaffe sig kæledyr - det skal man altså overveje grundigt inden ........

Fnollerpige

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 11-02-03 13:14

Til Hans Michael

Selvfølgelig handler det om at ha' et godt katteliv, og jeg mener da også det er det vi giver udtryk for.

Men for mit eget vedkommende, så ville jeg IKKE anskaffe mit nogen form for dyr, uden jeg var klar over hvad det indebærer. Og det er jo ikke kun når den skal vaccineres & stereliseres at det koster penge, katte kan også blive syge, og (som
du selv skriver slå 2 fluer med et smæk) konsultationen koster jo penge hver gang.

Så det må IKKE være økonomien der hindrer at katten kan komme til dyrlæge.

Iøvrigt er jeg enig med dig i, at nautraliseringen er det vigtigste lige nu (hvis det er en indekat), for de liiiider virkelig så frygteligt når de er i løbetid, og de hyler og piver hele tiden, så det ikke er til at holde ud.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 11-02-03 13:16

Jammen ER det en indekat - eller formoder vi bare at det er det ?

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 11-02-03 13:20

Normalt når man køber en kat, så skulle den jo gerne være vaccineret de første 2 gange. Hvis altså folk OVERHOLDER det der med IKKE at sælge kattene før de er MINDST 12 uger.

Så zkb ER HUN SLET IKKE BLEVET VACCINERET???
HVOR GAMMEL VAR HUN DA DU FIK (KØBTE) HENDE???

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 11-02-03 13:21

Jeg tror vi formoder det, derfor har jeg også skrevet det i ()

Mone ;-()

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 11-02-03 17:09

Mone, er glad for du skriver "køber" - bare det var sådan, men alt for mange opfatter jo bare katte som noget man giver væk, hvis folk tog lidt for dem, ville mange ulykkelige situationer kunne undgås.

Ja enig - som "regel" er katten jo vaccineret når man får den i 12 ugers alderen og så "plejer" man selv at få den re-vaccineret igen når den er 16 uger - og ormekur og alt det andet der hører med ......

Kommentar
Fra : zkb

Dato : 12-02-03 10:11

Hej allesammen,
for det første er jasmin en indekat, jeg fik hende for en måned siden, og hun ER blevet vaccineret af sin tidligere ejer 2 gange. Hun skal dog vaccineres igen til september. Ja, jeg er godt klar over det indebærer et ansvar når man har en kat, og ja jeg har undersøgt hvad det indebærer, men jeg er kun et menneske og jeg kan fejle eller glemme!Jeg kommer fra en familie hvor dyr er helt helt udelukket, nu er det sådan at jeg selv elsker katte og VIl have det bedste for min kat, men igen det er et DYR og jeg er MENNESKE, så hvis jeg skal vælge mellem hvem der skal have det bedst helt klart mennesket. Hvordan kan man sætte et dyr højere end et menneskeliv??
Jeg har prøvet at undersøge forskellige ting mht katte, da jeg ingen overhovedet ingen baggrunsviden har ang dyr generelt, det er derfor jeg spørger jer! Det er ikke også alle som har masser af penge, godt nok skriver dortedyg at hun også er på su, men hvad med resten? jeg tager ikke su-lån, har desværre lige mistet mit pga personlige problemet, så kan det faneme godt være svært at få det til at løbe rundt, når du har 300 kr til efter alle udgifter er betalt, de 300 kr skal jeg leve for en hel måned! Jeg kan ikke gøre for alle de studerendes vilkår er så elendige vel? jeg studererer biokemi for at kunne hjælpe samfundet om 3-4 år, men det indebærer vel også at jeg kan kræve noget hjælp? eller er det kun ensidigt? Det er ikke os alle som har rige forældre etc, men det betyder vel ikke jeg ikke kan have en kat? jeg køber det bedste mad til den (Royal canin kitten), største kradsemiljø etc, men jeg kan ikke give den mere luksus end det. Man skal huske man har anskaffet sig et dyr og ikke et menneske.
Mht til dig mone som skriver hvis jeg havde en lille pige, tjaahh for at dræbe det argument fuldstændigt, så betaler vi skat og får gratis lægehjælp...Udover det kan man gå til kommunen for hjælp...så det argument holdt vel ikke så længe..:)
Nu er det ikke ondt ment alt det her, bare min ærlige mening, jeg forstår ikke hvordan man kan sætte dig højere end mennesker, selvfølgelig er de dejlig og kære men de er DYR! Huak det! Masser af mennsker lider rundt omkring i verden, ingen hjælper dem, men man kan godt ofre tusinder kroner på et kæledyr hvorimod det vil gavne andre mere..prøv at tænk over det engang...anyway tak for alle jeres besvarelser. jeg synes bare nogle få overreagerede..*Smil*det jeg søgte var bare en lidt billigere dyrlæge...det bliver jeg da ikke ond af???hvis det er det samme stykke arbejde de skal udføre så er det da bedst hvis man kan få det billigst muligt eller hvad?
Jeg venter spændt på jeres svar...lad nu være med at overreagere over min lange kommentar...
knuz
zkb

Godkendelse af svar
Fra : zkb

Dato : 12-02-03 10:16

Tak for svaret HansMicael. Det var præcis det jeg søgte en DYREKLINIK! men tak til alle jer andre for jeres kommentarer...

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 12-02-03 11:22

Hej zkb.

Hvis du nu læste hvad jeg havde skrevet aller nederst på siden, så kan du vel godt forstå, at det skal tages med et gran salt ik'??. ;-()

Nå pyt nu med det. Men nu fik vi jo så alle de oplysninger som vi sådan lidt måtte gætte os til.

Indekat, Vaccineret 2 gange, alder ok. Så selvfølgelig er det ligemeget hvilken dyrlæge du går til, hvis du kan få det billigere hos den ene end den anden, for som HansMichael siger, hvis det er en seriøs dyrlæge, er det underordnet.

Du spø'r også mht. "hvad vi andre har af penge". Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, jeg blev desværre opsagt fra mit job gennem 23 år pr. 1/6-2002, så jeg har ved gud heller ikke meget at rutte med. Men mine katte 2 stk. dem skal der være mad til hver dag. Jeg kan godt nøjes med en rugbrødsmad. Det er IKKE fordi jeg sætter dyr HØJERE end mennesker, det kunne da aldrig falde mig ind, men fordi jeg føler jeg har en FORPLIGTIGELSE over for dem, da det er mig der har anskaffet dem. Hvis jeg syntes at jeg ikke kunne overskue det, så måtte jeg jo tage den store beslutning, og evt. finde et nyt hjem til dem. Og så bliver jeg lidt KED når du skriver DET ER JO BARE DYR, for mig er det LEVENDE VÆSNER, meeen som netop jeg i et af dine tidligere indlæg har skrevet, DET ER DYR, du kan IKKE menneskeliggøre dem.

Og zkb, med hensyn til LUKSUS, det er katten ret ligeglad med, bare den får noget mad den kan lide, og det behøver ikke altid være det dyreste, mine fik fra de var helt små (stadig hos en dyrlæge) KiteKat, og det er udmærket. Kradsemiljøet, det vil du ganske givet blive meget glad for, og katten også, det er noget de nyder. Men ellers giv hende et par papkasser med nogle huller skåret ud hist og her, så skal du bare se hvad hun kan få ud af det. Det er ret sjovt.
.

"Nu er det ikke ondt ment alt det her, bare min ærlige mening" skriver du, og det vi andre har skrevet er jo også bare vores ærlige mening. Og vi er jo alle forskellige, så derfor må man jo også regne med at folk reagerer forskelligt på nogle indlæg.

Jeg vil ønske dig alt mulig held og lykke med LILLE JASMIN.
(og så er jeg altså ikke så ond som du tror)

Mange kattehilsner
Mone

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 12-02-03 12:08

Tror slet ikke jeg orker at svare på alt det der, men hvis du absolut gerne vil vide det, har jeg en gæld du end ikke kan drømme om størrelsen på, så dårlig økonomi er du ikke den eneste der har - hvad angår rige forældre, er jeg i en alder hvor mine forældres penge ikke så´n liiiiige er noget jeg kan tillade mig at regne med - men bevares jeg kan da låne - men lån skal jo betales tilbage .....

jeg er sikker på Jasmin har det fint - for ellers ville du vel slet ikke spørge om noget vedrørende din kats ve og vel - måske du kunne have sparet alle for en masse i dette indlæg ved at skrive i dit første spørgsmål, det som du skriver i indlægget ovenover, at hun ER vaccineret og ER indekat......

Hvad angår din sammenligning mellem katte, og børn - den er jeg stået af på - for det kan jeg slet ikke se nogen sammehæng i .....

- håber du fandt en billigere dyrelæge, dog tror jeg ikke man lige finder en dyrlæge der er SÅ meget billigere end de andre.

Men lad os nu se - venlige tanker sendes til dig og Jasmin.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-06-03 22:35

Selv om det er indekatte, bør de efter min mening vaccineres. Med mindre fodtøj aldrig kommer ind i huset. Man ved jo ikke lige, om man får slæbt en gang kattesyge, katteaids o.s.v. med sig hjem under skoene.
Hvad angår dyrlæger, kan man hos mange få en sterilisering på "afbedrag", selv om det bliver færre og færre dyrlæger, der gør det. De er blevet snydt for mange gange.
Vi har selv 2 voksne indekatte og to killinger. Det kan man selvfølgelig sige, at det var mange, især når det er indekatte. Men det er det slet ikke. I hvert fald ikke i forhold til, hvor mange mus vi har, når her ikke er mange katte. Inden vi fik killingerne, havde vi 2 andre. En voksen og en "formodet" killing. Det viste sig, hun ikke var en killing, men en dværgkat. Desværre blev den voksne meget syg og blev aflivet, og kort efter blev "killingen" også aflivet. Hun havde en enorm udposning på spiserøret. Den ene af vores tilbageværende voksne katte, blev også syg. Han havde utrolig meget blod i afføringen med jævne mellemrum. Til andre tider var der ikke så meget og andre gange igen ingenting. Dyrlægerne kunne ikke finde ud af, hvad han fejlede, før de lavede en kikkertundersøgelse. Så fik han endelig en diagnose og kunne kureres.
MEN alle disse dyrlægeregninger bragte os mildt sagt til tiggerstaven. Bare den sidste var på over 3.000 kr. Og jeg er pensionist og min samlever er på revalidering. Derudover har vi en hund med superallergi og kæmpedyrlægeregninger. Men hun er heldigvis sygeforsikret.
Men hvis i andre giver 2-250 kr. for en vaccination, så må vores dyrlæge være MEGET dyr. Vi giver nemlig 300 kr. for at komme ind af døren, og så skal vaccinen betales også.
Så derfor: der er mange, der ikke har ret mange penge, men har man ansvaret for et dyr, så har man også ansvaret for dets trivsel. Og hvis jeg må undvære sko i et år eller to til (hunden på 3 år åd dem indeni, da hun var hvalp), så er der ikke noget at gøre ved det. Og bliver mine T-shirts noget forvaskede, så er der heller ikke noget at gøre ved det. Men jeg skal jo altså heller ikke ud og skaffe mig et nyt job.