/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Hikke af gulerødder
Fra : muldvarpen2
Vist : 7407 gange
10 point
Dato : 30-11-07 19:36

Hej med jer.. Jeg er den heldig samlever til jorden bedste kone Sille.. Vorel lille sjove ting og spørgsmål er dog, at hun får hikke hver gang hun spiser gulerødder.
Så er det vi tænkte om der måske var nogle kloge hoveder der vidste hvorfor?
På forhånd tal.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 30-11-07 20:06

Lyder som noget allergi

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 30-11-07 20:08

for meget luft sammen med gulerødderne

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 30-11-07 20:20

Hun skal tygge dem og ikke sluge dem hele

Accepteret svar
Fra : Tilde38

Modtaget 20 point
Dato : 30-11-07 20:30

har du hikke, fjernes den hurtigt med et enkelt konstant tryk mellem tommel og pegefinger. søg ca. 5 cm. ind på huden mellem fingerne og tryg med modsatte hånds tommel og pegefinger på begge sider af hånden. Kan du få en anden til at gøre det går det endnu hurtigere.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 30-11-07 23:24

Jeg venter på et svar - for hun er altså ikke den eneste der får hikke af gulerødder.......jeg er nr 2 i rækken

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-12-07 10:03

Jeg er nummer 3. Hvis vi taler rå gulerødder.
....og jeg har prøvet at tygge dem grundigere og det hjælper. Det er ikke allergi , men noget med konsistensen, store hårde klumper og især hvis vi spiser hurtigt og ikke tygger så grundigt.
Det er jo en rå rodfrugt. Der er enkelte andre ting jeg også får hikke af, men kun nogen gange.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-12-07 10:08
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-12-07 10:11

Citat
Hikke er en ufrivillig, krampagtig sammentrækning af mellemgulvet, muskelvæggen mellem brystet og bughulen. Den karateristiske hikkelyd skyldes den pludselige lukning af den øvre åbning i struben i det øjeblik luften trækkes ind. Hikke kan skyldes, at man har spist for meget og for hurtigt, således at for meget luft kommer med ned. Overhovedet er det forstyrrelser i fordøjelsessystemet og luftvejene, samt nervøse spændingstilstande. Hikke kan også optræde i forbindelse med alvorlige lidelser som uræmi og hjernebetændelse

Godkendelse af svar
Fra : muldvarpen2

Dato : 02-12-07 10:17

Tak for svaret Tilde38.
vi prøver det næste gang vores hikke opstår.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 02-12-07 10:20

bare ok..