/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Kan papegøjer tåle chokolade??
Fra : majsepige
Vist : 4561 gange
50 point
Dato : 30-11-07 08:51

Hej... er er der nogle der kan svare på om papegøjer ( grå jaco ) kan tåle chokolade????

ja / nej og hvorfor ??? eller hvor meget...???

håber i vil hjælpe...

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 30-11-07 09:01

Hej. Jeg ville ikke forsøge mig med at give jeres grå jaco chokolade. - Chokolade har en konsistens, der gør at det bliver siddende i næbbet på fuglen, i stedet for at glide ned i maven.
Jeg læste engang om en papegøje der døde af sult. Den var holdt op med at spise, og ejerne kunne ikke forstå hvorfor. Det viste sig ved obduktionen, at der sad rester af banan i fuglens næb. Disse rester var rådne, og fuglen kunne ikke komme af med dem. Når fuglen så forsøgte at spise frø, smagte det hele af råddenskab, og derfor holdt den helt op med at spise - med døden til følge.
En papegøjes næb er ru af riller på indersiden, så den kan fastholde frø og nødder mens den knækker skallen på disse.
Giv jeres jaco æbler, appelsiner, andet dejligt frugt (men undgå bananer) og masser af frø og nødder og lad det blive ved det. Chokolade er ikke sundt - hverken for mennesker eller dyr.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-11-07 09:02

Jeg kan ikke svarer dig på om en jaco kan tåle chokolade, men selv ikke en hund kan tåle "menneske" chokolade, hvilket mange hundeejere fejlagtigt tror, så jeg ville ikke turde give det
til en papegøje.

Du kan læse i linket, om hvorfor hunde ikke kan tåle det

http://www.dch-danmark.dk/chokolade_kan_slaa_hunden_ihjel.htm

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 60 point
Dato : 30-11-07 09:36

Læs afsnittet "Farer"

http://hjem.get2net.dk/graajaco/content/PASNING.HTM#Pasning

Ps. Du kan roligt fodre en grå jaco med bananer, da den er i stand til at synke og rengøre næbet

Ziggy99

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-11-07 11:12

Ville en papegøje spise chokolade såfremt den boede ude i naturen

Nej, vel

Det er misforstået godhed, at vænne dyr til at spise ting der ikke er på deres naturlige "menukort".....og det kan i værste fald medføre døden for dyr at blive fodret uhensigtsmæssigt.

Chokolade er noget af det værste man kan gi' andre dyr, så hvorfor skulle det ikke også være skadeligt for en papegøje.

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 30-11-07 13:56

Jeg har 2 Grå Jaco´er og jeg giver dem ikke chokolade... Der er så mange naturlige ting, nødder, frø, bær osv man kan give dem i stedet.

Og som sagt tidligere kan hunde ikke tåle det, så det tror jeg heller ikke gøjer kan.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 30-11-07 17:34

en jaco er slet ikke så sart som mange fejlagtigt tror,,jeg har en han på 10 år den får cornflakes med mælk på hver morgen og den elsker chokolade særlig nogle små runde kiksekugler med et meget tyndt lag chokolade overtræk,sådan noget som after eight er den også helt vild med,også til noget der lyder helt vildt men sådan noget som agurkesalat er den særdeles vild med,den kan sidde og bappe i sådan en skive i en halv time (forstå det hvem der kan,det er jo noget ret surt stas)samt alle former fir chips spiser den også meget gerne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-11-07 22:56

BarkeBillen, det synes jeg sgu ikke er noget at prale af, at fodre sin fugl så forkert

Muligt at den ikke umiddelbart nu ser ud til at tage skade, men hvad så når den om få år kradser af med ødelagt lever, ødelagte nyrer o.s.v.

At fodre sine dyr med alle mulige mærkelige ting, der ikke er naturligt for den, er også en form for vanrøgt

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 30-11-07 23:10

Jeg erklærer mig 100% enig med dova!
Det kan ikke siges ofte nok: Lad dyrene få, hvad dyrenes er - et sundt og nærende måltid som er egnet for den enkelte art. Og alt andet: - glem det!

Godkendelse af svar
Fra : majsepige

Dato : 05-12-07 20:58

Tak for svaret ziggy99.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-12-07 21:05

Gik spørgsmålet ikke på, om fuglen kunne tåle chokolade

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 05-12-07 21:07

jooooo,,,nu har min fået det i ca 7 år,,og sidder stadig på pinden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-12-07 21:13

Møjforkælet gjøe

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 05-12-07 21:15

ja,,,LOL,,,det er jo vores barn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-12-07 21:22

Jeg vil også være gøje....eeeelsker chokolade

Kommentar
Fra : birgit62

Dato : 25-01-08 00:34

Hej har selv en amazone papegøje. CHOKOLADE - AVOKADOER - KAFFE er ting der er GIFTIGT JEG SIGER PAPEGØJER kan IKKE tåle det. Du risikerer at den bliver alvorlig syg.
Måske dør hvis du er uheldig. Gå ind på nettet www.zoozity.dk/pasvejl/pas_amazon.asp
Der kan du læse hvordan du plejer og passer din fugl.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : maria288

Dato : 10-04-08 09:20

HALLO!!

Chokolade er giftig for fugle. Så kan det godt være at nogle har en levende fugl endnu så har smagt chokolade. Men det er meget giftigt!!! Det samme gælder advokado.. hvilket man måske ikke lige tænker over.
Alkohol... (det siger vel sig selv).. Nej!! Giftigt.
Fugle må ikke få noget der indeholder salt eller almindelig hvidt sukker!!!! De har ikke samme fordøjelsessystem som os, og disse vil sætte sig i leveren da de ikke rigtig kan fordøje det og med tiden får de forstørret lever, nogle så meget at de dør!!!